نامه سازمان روانشناسی به رئیسی؛ مشکلات رفتاری با «تنبیه» از بین نمی روند.

نامه سازمان روانشناسی به رئیسی؛  مشکلات رفتاری با «تنبیه» از بین نمی روند.

محمد خاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در خصوص نامه خود به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در خصوص حوادث و اغتشاشات اخیر کشور در پی مرگ تکان دهنده مهسا امینی در گشت تهران اعلام کرد که کنترل ناهنجاری های اجتماعی باید آغاز شود. از خانواده کورد گفت: مشکلات رفتاری با تنبیه و امر و نهی برطرف نمی شود

دیدارنیوز: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به نامه خود به رئیس جمهور پس از حوادث اخیر گفت: معتقدیم کنترل ناهنجاری های اجتماعی باید از خانواده شروع شود. باید خانواده ها را مدیریت کنیم و بعد مدیریت این کار را به خانواده بسپاریم. برای دستیابی به این هدف، توصیه می شود خانواده ها به روانشناس مورد اعتماد خود دسترسی داشته باشند. در حال حاضر این دسترسی وجود ندارد، بنابراین مدیریت خانواده ها به فضای مجازی رفته است.

دکتر محمد خاتمی همزمان با روز جهانی بهداشت روان در خصوص آخرین وضعیت خدمات روانشناختی و مشاوره ای تحت پوشش بیمه گفت: بر اساس نامه ای که از دفتر رئیس جمهور پس از پیگیری این موضوع دریافت کردیم، در کارگروهی با محوریت سلامت شورای عالی به منظور بررسی برنامه ملی ارتقای سلامت روان عمومی در سال‌های 1401 تا 1405 تشکیل شد.

وی بیان کرد: با پیگیری هایی که قبلا برای تحقق این امر انجام دادیم، در 31 شهریورماه سال جاری جریان کاری از دفتر ریاست جمهوری دریافت کردیم که حاوی نکات دلگرم کننده ای است.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در نامه ای که سازمان برنامه و بودجه به دفتر رئیس جمهور ارسال کرد، آمده است که «کارگروهی با محوریت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطابق با بررسی برنامه ملی ارتقای سلامت روان جامعه برای آن بین سالهای 1401 تا 1405 شکل گرفت.

لزوم پرداخت یارانه به شرکت های بیمه بزرگ برای ارائه خدمات روانشناختی بر اساس قوانین فراسرزمینی

وی با اشاره به نامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ریاست جمهوری در خصوص اجرای این امر، افزود: همچنین وزارت کار نیز در روند کار در خصوص درخواست سازمان نظام روانشناسی به برای خدمات روانشناختی و مشاوره ای بیمه پایه و درمانی ایجاد کنید که طبق قوانین فوق برای تحقق این امر باید یارانه ای به شرکت های بیمه اصلی و سلامت تعلق گیرد. وزارت بهداشت نیز در این زمینه اعلام کرده است که بودجه لازم برای این امر در نظر گرفته شود تا بیمه پایه سلامت برای خدمات روانشناسی و مشاوره ایجاد شود.

خاتمی تاکید کرد: با این حال کارگروهی که زیر نظر شورای عالی سلامت تشکیل شده است در حال پیگیری این موضوع است تا بیمه های پایه و تکمیلی خدمات روانشناسی و مشاوره برای سال های 1401 تا 1405 ایجاد شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخشی دیگر از سخنان خود سلامت روان و سلامت جسم را دو مقوله اصلی رفتار انسان عنوان کرد و اظهار داشت: در برخی کشورها از جمله کشور ما سلامت جسم در اولویت است و سلامت روان در اولویت است. سلامت سلامت به نوعی در حاشیه تلقی می شود و بنابراین در عین حال که این دو امر مهم با یکدیگر تعامل دارند، اهمیت هر دو برابر است و حتی می توان گفت اهمیت سلامت روان بیشتر است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برنامه ریزی های کلان کشور آنچنان که باید به سلامت روان توجه و بودجه نمی شود، تصریح کرد: علت بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و آسیب های اجتماعی و روانی، عدم توجه به سلامت روان است. مشکلی برای پیشگیری از مشکلات روانی توجه به سلامت روان باید در برنامه زندگی افراد جامعه و در جدول زندگی افراد قرار گیرد. کشوری می تواند بهره وری و کارایی بالایی داشته باشد که سطح سلامت روان مردم بالا باشد.

تدوین سند مقابله با اثرات روانی اجتماعی کرونا چه شد؟

خاتمی همچنین درباره آخرین وضعیت مقاله مقابله با عوارض روانی-اجتماعی کرونا با توجه به داده های جمع آوری شده از مقالات همایش ملی “آسیب شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی اجتماعی” پس از برگزاری این همایش طی نشستی در وزارت بهداشت توضیح داد. کشور با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر تصمیم گرفت که نتیجه این همایش منجر به تهیه سند برنامه ریزی برای ارتقای سلامت روان جامعه در دوران پس از کرونا شود. بر این اساس کارگروهی در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تشکیل شد. این کارگروه در حال کار بر روی پیش نویس اولیه این سند است.

به گفته وی، سند مذکور مربوط به موضوعات پژوهشی، آموزشی و مداخله ای برای افرادی است که در دوران کرونا دچار مشکلات و مشکلات روانی هستند و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در تلاش برای ایجاد «روانشناس خانواده» است. برای هر مشاور خانواده .و روانشناسی داشته باشید.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین گفت: در صورت تایید سند فوق در ستاد ملی تاج و تخت، این سند دارای اعتبار قانون بوده و هدف اصلی آن کاهش اختلالات روانی، آسیب های اجتماعی و ارتقای سلامت روان افراد است. افراد جامعه .

مشکلات رفتاری با تنبیه و امر و نهی برطرف نمی شود

خاتمی در پایان سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت سلامت روان مردم پس از ناآرامی های اخیر و لزوم توجه به جنبه های روانی آن به نامه خود به ریاست جمهوری در این زمینه اشاره کرد و گفت: معتقدیم کنترل ناهنجاری های اجتماعی باید از خانواده شروع شود. باید خانواده ها را مدیریت کنیم و بعد مدیریت این کار را به خانواده بسپاریم. برای دستیابی به این هدف، پیشنهاد ویژه ما این است که خانواده ها به روانشناس مدیریت رفتار مورد اعتماد خود دسترسی داشته باشند. در حال حاضر خانواده ها از این دسترسی به روانشناس و مشاور برخوردار نیستند و به همین دلیل مدیریت خانواده مجازی شده است. خانواده ها باید مطلع شوند. مشکلات رفتاری با تنبیه و امر و نهی برطرف نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید