نام او مُهر آبروی سرزمین من ایران است

ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781951

چهل روز از تقسیم خورشید می گذرد; اگر چهل سال یا چهل قرن دیگر بگذرد، نام علامه ذوالفنون حسن زاده آملی کمرنگ نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چهل روز از غروب خورشید می گذرد و آسمان همچنان گریه می کند، گویی مادری در سوگ فرزندش است. آسمان پر از اشک است و قدرت خود را از دست داده است. ای آسمان و زمین چه شد که اینقدر بی تاب شدی؟! بچه داغ دیده ای؟! فرزندی علوی الاصل. خدا تو را حفظ کند!

چهل روز گذشت اما هنوز شاکی هستی؟ می دانم اگر چهل سال یا چهل قرن دیگر بگذرد از نام علامه ذوالفنون حسن زاده آملی کم نمی شود.

ای بهشت، اگر همه ابرها فرود آیند و قطرات باران جمع شوند و در دریای خزر ببارند و اگر جنگل ها سراسر قلم باشد، نمی توانند حال علامه حسن زاده آملی، این بزرگ مرد از دیار علویان را توصیف کنند. .
خرس، ای آسمان که گرم و سنگین است. بگذار زمین از گرمای فراق این فرزند سرزمین علوی و این پدر مذهبی شیعیان تب کند تا این عالم ربانی قابل تحمل تر شود!

چگونه می توان این داغ را فراموش کرد؟! این عالم ربانی، این علامه ذوالفنون، این دانشمند عارف و والا مقام که با این همه آثار علمی به این سادگی زیست.

مردی که نامش پرچم پرافتخار آمل و مازندران و حتی فراتر از ایران را به جهانیان برافراشت.

او علامه ذوالفنون و فیلسوف جهان بود، اما بسیار مخلص و عاشق وطن و خانواده و مردم و دیار نامدارش، اما ساده زیست.

او فوق لیسانس علوم جهانی و علامه دهر داشت اما در روستای کوچکی به نام ایرا زندگی می کرد. با چنان مقام و مرتبه ای که چنان شهرت داشت که اگر می خواست می توانست هر مکان مقدسی را در روی زمین برای قبر ابدی خود انتخاب کند; اما او نمی خواست.

او در وطن، در زادگاهش و نزد همسرش ماند و استراحت کرد، زیرا از مادیات و منزلت دور بود. او دنیا را پلی به سوی آخرت می دانست نه جایی برای جاه طلبی و پشت میز نشستن…

او عاشق خدا و رسالت و ولایت بود نه مقام…

چگونه می توان ویژگی های این علامه را در چند جمله بیان کرد، آیا کسی می تواند علامه حسن زاده آملی را توصیف کند؟ هر چه بگوییم و بنویسیم، نمی توانیم قطره ای از این دریای علم را توصیف کنیم. علامه حسن زاده دیگری را باید به زمین آورد تا علامه حسن زاده را توصیف کند و او را به ما عرضه کند تنها در صورتی که بتوانیم جایگاه این عالم ربانی را درک کنیم.

ای خورشید دانش و روشنایی این سیاره؛ از گرمای وجودتان شاگردانی تربیت کردید که هر کدام از اساتید علم و حقوق و مذهب و تشیع هستند. درود و رحمت خدا بر تو باد آفتاب تابان.

ای الله ذوالفنون! نام زیبایی مهر اصیل بر پرونده سرزمین ایران و لوح زرین بر قله رفیع علم و دانش است که نام آمل را بر نقشه جهان برجسته کرده است و هیچ چیز نمی تواند آن را کم کند و محو کند.
نامت جاودانه باد علامه ذوالفنون ای خورشید همیشه تابان در سرزمین علویان…

مهرداد محمدی; کارشناس مسائل فرهنگی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید