نام دیگر «تعطیلی مدرسه» «آموزش مجازی» است!

نام دیگر «تعطیلی مدرسه» «آموزش مجازی» است!

یگانه شوق الشعرا: این هفته دومین هفته ای است که مدارس شهر تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود. البته برخی از اولیا می گویند مدارس مجازی نیستند بلکه تعطیل هستند و در واقع آموزش و یادگیری آن را درک نمی کنند و این باعث می شود دانش آموزان عملکرد تحصیلی خود را از دست بدهند. در این شرایط برخی می گویند مجازی بودن آموزشی طولانی مدت می تواند آسیب های آموزشی بزرگی به بار آورد و این موضوع بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد. با گذشت دو سال از مجازی سازی مدارس و سیستم آموزشی، آسیب های این سیستم به وفور مشخص است و بسیاری از دانش آموزان با افت تحصیلی مواجه هستند. اکنون وارد هفته دوم شده ایم که دانش آموزان به دلیل اینکه نمی توانند این هوا را تنفس کنند، در خانه درس می خوانند و اجازه رفتن به مدرسه را ندارند. البته آلودگی هوای شهرهای بزرگ زندگی مردم را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است، اما نباید از موضوع تحصیل دانش آموزان غافل شد. محیط مدرسه محیط بسیار مهمی برای دانش آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی است یادگیری آنها بسیار موثر است. این امر به این دلیل است که در شرایط فعلی سرعت اینترنت بسیار پایین است و برخی از آنها گلایه دارند که حتی دانلود فایل معلمان زمان زیادی می برد.

> تجربه فرزندپروری

یکی از والدینی که فرزندش در دبستان درس می‌خواند، در این باره به آفتاب یزد گفت: «نمی‌دانم چگونه فرزندم را متقاعد کنم که در کلاس مجازی شرکت کند. امسال که مدارس حضور پیدا کردند، خیلی خوشحال بودم که بار رسیدگی به امور تربیتی فرزندم کمتر می شود، اما الان فکر می کنم وضعیت خیلی بدتر شده است. تقریباً 10 روز است که مدارس غیرحضوری کلاس های خود را برگزار می کنند و بچه ها، من و بسیاری از دوستانش اصلاً نمی توانیم با این نوع کلاس ها ارتباط برقرار کنیم. و در واقع آموزش اتفاق نمی افتد. بیشتر اوقات من خودم در کلاس های او شرکت می کنم و تقریباً بعد از کلاس سعی می کنم آموزش ها را به پسرم منتقل کنم. این در حالی است که کودک در این سن نیاز به بازی و دوری دارد. او تأثیر زیادی بر روحیه مدرسه ای و دوستانش داشت و در شرایط موجود دائماً به اعتراضات پاسخ می داد.»

یکی دیگر از والدین درباره شرایط روزهای اخیر به آفتاب یزد گفت: آموزش و پرورش تعطیل است و آموزش مجازی اسم جدیدی است که گذاشته اند. معلم فرزند من اصلا تدریس نمی کند، فقط چهره به چهره و سپس فایل ها، سرعت دانلود از پیش آماده شده آن فایل ها را در وضعیت فعلی اینترنت ساعت ها طول می کشد ارسال می کند. از سوی دیگر، فکر می‌کنم دانش‌آموزان این کلاس‌ها را جدی نمی‌گیرند، زیرا اصل «تحصیل حضوری و منتظر تعطیلات برای بازگشت به کلاس‌های خود» را از بین می‌برند.

یکی از والدین یکی از دانش‌آموزان اول دبیرستان درباره تجربه‌اش به آفتاب یزد گفت: یادگیری مجازی کابوسی بود که فکر می‌کردم تمام شده است، اما این روزها دوباره است کابوس تکرار می‌شود و آن هم در شرایطی که والدین، دانش‌آموزان و معلمان برای آموزش مجازی آمادگی ندارند مجازی‌سازی آموزش برای فرزندم به معنای تعطیلی آموزش است، زیرا او انتظار دارد که فقط کلاس درس داده شود.»

> اختلاف نظر در موضوع آموزش

محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش و پرورش به آفتاب یزد گفت: الان درست است که آموزش مجازی شده است اما طبیعتا در عصر کرونا چاره ای جز آموزش حضوری نبود. مجازی ادامه خواهد داد در غیر این صورت آموزش مجازی یک گزینه نیست. اکنون در بحث آموزش ناهماهنگی وجود دارد که می تواند بسیار مشکل ساز باشد. از نظر آموزشی قطعا کیفیت آموزش مجازی پایین است، اکنون در بسیاری از مدارس آموزش عملا کاهش یافته و مانند کلاس حضوری نیست. این مشکل پیامدهای آموزشی دارد
در میان مدت و دراز مدت خواهد رفت و جبران آن برای معلم بسیار سخت است. در تهران وارد هفته دوم مجازی سازی مدارس شده ایم، بر حضور مدارس تاکید داشتند اما اکنون به راحتی پذیرفتند که مدارس مجازی باشند. بعد از دوران کرونا تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و آمارهای جهانی نشان می دهد که آسیب های آموزش مجازی است. همه سیستم‌های آموزشی در سراسر جهان برای جبران آسیب‌های دوران مدرسه مجازی بسیج شده‌اند، اما ما در اسارت هستیم.
ما به تاریخ آلودگی هوا تبدیل شده ایم که منجر به تعطیلی مدارس شده است. در این شرایط خانواده ها واقعا گیج شده اند و نمی دانند چه کنند
چه کنیم مسئولان به جای کنترل آلودگی هوا، زندگی مردم را به روال عادی خود ادامه دهند. آنها فقط مدارس را مجازی می کنند. آموزش چیزی نیست که در هر شرایطی بتوان آن را بست و روش آن را تغییر داد».

> کلاس ها تعطیل نیست

در نهایت نرگس ملک زاده از دیگر کارشناسان آموزشی به آفتاب یزد گفت: کلاس ها شکلی نیست که نتوان برگزار کرد. مثلا من هم مدیر مدرسه هستم و هم فرزندم دانش آموز است و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود. بنابراین اینطور نیست که کلاس ها کاملا تعطیل شده باشند، شاید برخی از آنها. به دلیل سرعت اینترنت معلمان یک سری آموزش برای دانش آموزان به صورت آفلاین ارسال می کنند و آموزش به صورت آنلاین انجام نمی شود و آموزش تعطیل نمی شود. سرعت اینترنت در برگزاری کلاس های مجازی بسیار موثر است، به خصوص به دلیل اصرار و اجبار محدودیت هایی در استفاده از Shaad و سایر اپلیکیشن ها وجود دارد. این موارد بر کیفیت کلاس ها و آموزش تاثیر می گذارد، اما یادگیری در این تعطیلات تعطیل نیست، ادامه دارد

> مسائل مختلف

وی در خصوص مشکلات ایجاد شده توسط دانش آموزان در این شرایط گفت: مشکلاتی پیش آمده است که تعطیلات امسال نیز مانند سال گذشته است اما تفاوت هایی وجود دارد. در سال های گذشته دانش آموزانی بودند که امکان شرکت در کلاس مجازی را نداشتند اما با توجه به دانستن مجازی بودن یادگیری این وسایل را تهیه کرده بودند. اما امسال از آنجایی که از ابتدا مبتنی بر یادگیری حضوری بود، یکی از مشکلات این است که دانش آموزان به تجهیزات لازم دسترسی ندارند و به هر حال از تحصیل محروم هستند. اگرچه برخی از آنها سعی می کنند آموزش را با دستگاه های خارجی دنبال کنند اما در ساعت مقرر در کلاس ها حاضر نمی شوند. نکته دیگر اینکه این کلاس ها بین رشته ای بود و در هفته اول دانش آموزان آن را جدی نگرفتند زیرا منتظر بازگشایی مدارس بودند. در این شرایط دانش آموزان حتی ملزم به حضور در کلاس نبودند زیرا تمرکز اصلی بر یادگیری حضوری بود و احساس می کردند که معلم باید به آرامی آموزش را به صورت حضوری تکرار کند.این تعطیلات نیز تمام برنامه های معلمان را به هم ریخت. ; در سال‌های گذشته معلمان می‌دانستند آموزش مجازی است و در همین راستا کلاس‌های شما را آماده می‌کردند و محتوایی را تولید می‌کردند که انجام می‌دادند. به خصوص در هفته گذشته که هر روز تعطیلی مدارس اعلام می شد این مشکل وجود داشت. معلم محتوای آماده ای نداشت و برنامه هایش با مشکل مواجه می شد. در این وضعیت غافلگیرکننده مشکلات زیادی برای دانش آموزان و معلمان به وجود آمد. »

دیدگاهتان را بنویسید