نان اضافه ممنوع!

نان اضافه ممنوع!

روز جدید : موضوع کارت یارانه نان مدتی است که در رسانه ها و مسئولان مطرح شده است که این طرح ابتدا در زنجان اجرا شد و هم اکنون قرار است در همه کشورها اجرا شود. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان درباره جزئیات این طرح گفت: دولت قصد دارد از طریق دستگاه کارتخوان در نانوایی ها به نان مصرفی یارانه بدهد، بنابراین قیمت آرد در زنجیره گندم در کنار نان آزاد می شود اما نان آزاد می شود. نه این یعنی هم جلوی قاچاق گرفته می شود و هم مردم با گرانی نان مواجه نمی شوند. اما روز گذشته دبیر اطلاع رسانی ستاد نان در اظهار نظر عجیبی درباره این طرح گفت: خانواده ها هیچ محدودیتی برای خرید نان نخواهند داشت و این محدودیت ایجاد نمی شود زیرا خانواده می تواند روزانه یک مقدار نان داشته باشد. روز یا ماه بر اساس تعداد اعضا و جمعیت «بله.» اما اگر شخصی معاملات و خریدهای غیرمنطقی انجام دهد، مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد. به عبارت دیگر، اگر خانواده ای به دلایلی در ماه رفت و آمدهای زیادی داشته باشد، باید از خوردن نان برای مهمان خود نیز بترسد.

واضح است که قیمت نان در این سال‌ها تغییر چندانی نکرده است، هرچند دولت به آرد یارانه می‌دهد. مقامات می گویند که این طرح با هدف جلوگیری از قاچاق است. هرچند باید دید آیا این طرح واقعاً به ثمر خواهد نشست یا خیر؟

در همین رابطه علی مزیکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار آرمان امروز گفت: به نظر می رسد کارشناسان اقتصادی سال هاست که در حال پاسخگویی به سوالات تکراری رسانه ها هستند. زیرا ما در یک دور باطل مشکلات تکراری قرار داریم.

وی افزود: به طور کلی در پاسخ کلاسیک این اصلاحات یارانه ها و طرح های مشابه با اهداف مشخصی انجام می شود که بعضا با هدف حمایت از اقشار کم درآمد صورت می گیرد. اما از منظر اقتصاد سیاسی این طرح و موارد مشابه حاوی پیام های فرامتن با هدف اصلی است.

وی افزود: در واقع به نظر می رسد دولت قصد دارد قیمت نان را افزایش دهد اما با توجه به تبعات اجتماعی آن در حال اجرای چنین طرح هایی است که در نهایت مصرف را محدود می کند.

وی با بیان اینکه مشخصاً در اقتصاد کلاسیک چنین طرح هایی توصیه نمی شود، گفت: در شرایط خاصی ممکن است برخی کشورها شیر یارانه ای را بین مردم توزیع کنند، اما نه به صورت صف.

این کارشناس اقتصادی گفت: در مورد نان نیز با توجه به اینکه طرح های مشابه قبلا آزمایش شده است، تکرار آن عجیب است. مزیکی افزود: احتمالاً باید دوباره منتظر صف‌های طولانی باشیم و دولت نسبت به افزایش جمعیت واکنش نشان دهد که چندان منطقی نیست.
وی می افزاید: از نظر تولیدکننده ممکن است شیوع نان قاچاق شکل بگیرد یا کیفیت نان تحت تاثیر قرار گیرد. با این حال، این دیدگاه ها کاملاً بر اساس احتمال است.

این کارشناس اقتصادی گفت: این تمرکز یک بار در 10 سال گذشته تجربه شده است. با این حال، مدیران به سختی می دانند که تجربه قبلی چگونه بوده است. به نظر می رسد پیام این طرح بیشتر حمایت از اقشار ضعیف باشد چرا که نتایج اقتصادی این طرح ها مشخص است».

در دولت چه خبر است؟

اما هنوز باید دید در رأس دولت برای اجرای این طرح دقیقا چه می گذرد؟
پس از آزادسازی یارانه آرد برای اصناف و صنعت، پیشنهاد آزادسازی یارانه آرد برای سایر نانوایی های دریافت کننده آرد دولتی مطرح شد، بنابراین مسئولان مربوطه تصمیم گرفتند این طرح را ابتدا در استان زنجان و سپس در قزوین آزمایش کنند. به نظر می رسد افزایش قیمت نان با آزاد شدن قیمت آرد، اجرای این طرح را بیش از هر موضوعی به تاخیر انداخته است، بنابراین به اصطلاح مسئولان در حال اجرای این طرح در شهرهای پایلوت هستند. میثم جعفری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، نصب کارتخوان های جدید در نانوایی های پایتخت و دلایل تعویض دستگاه های کارتخوان را نیز گفت: در حال نصب کارتخوان های جدید در نانوایی های تهران هستیم.

وی با تاکید بر اینکه یارانه نان به مردم تعلق نمی گیرد، گفت: هرکس با هر کارت بانکی می تواند نان را با همان قیمت های مصوب خریداری کند و قیمت نان تغییر نمی کند.
دبیر اطلاع رسانی ستاد نان در خصوص نصب کارتخوان های جدید ادامه داد: آردی که با قیمت یارانه ای بین نانوایی ها توزیع می شود در برخی نانوایی ها و قنادی ها از چرخه تولید نان حذف می شود. به همین دلیل کارتخوان های جدیدی نصب شده است تا آرد یارانه ای به دست مردم برسد و از چرخه تولید نان خارج نشود که میزان نان فروش هر نانوایی را مشخص می کند. جعفری افزود: در این کارتخوان های جدید. نرم افزاری را تعریف کنید که میزان فروش هر نانوایی را تعیین می کند، به عنوان مثال مشخص می شود که هر نانوایی در روز چقدر نان فروخته است. به عنوان مثال، اگر نانوایی روزانه 2000 قرص نان بفروشد، میزان آرد مصرفی برای تولید این مقدار نان در آینده مشخص می شود، بر اساس میزان آرد مصرفی برای فروش این تعداد نان، آرد به دست می آید. به آن نانوا اختصاص داده شده است». وی ادامه داد: در واقع یارانه نان هوشمند خواهد بود و از این پس یک کنتور برای آرد فروخته شده و میزان فروش نان خواهیم داشت. خانوار هیچ محدودیتی برای خرید نان نخواهد داشت و محدودیتی وجود ندارد که خانوار بتواند بسته به تعداد اعضا و جمعیت، روزانه یا ماهانه مقدار معینی نان داشته باشد. معامله و خرید، او مورد بررسی و نظارت قرار خواهد گرفت. ما هیچ محدودیتی برای خرید نداریم، اما مصرف شخصی هم محدودیت خاصی دارد و خریدهای غیرمنطقی را در نظر می گیریم. وی ادامه داد: چون ممکن است مقدار زیادی نان برای مصرف دام استفاده شود و افراد خارج از صنف مقدار زیادی نان را برای مصرف شخصی بخرند، نان را خشک کرده و به دام بفروشند. جعفری افزود: مقدار زیادی نان، پیامک برای سرپرستان خانوار ارسال و موضوع بررسی می‌شود، بنابراین اگر دلیل غیرمنطقی برای این حجم زیاد خرید وجود داشته باشد، متوقف می‌شود.» البته خرید نان از برخی اصناف مانند تهیه غذا یا خرید نان خوابگاهی، بیمارستانی و … مشمول این مشکل نخواهد بود. وزارت صمت و خود اصناف و اطلاعات آنها به دست می آید و از سایر اصناف و اقشار جدا می شود.»

دیدگاهتان را بنویسید