ناگفته های سید حسن نصرالله از نقش حاج قاسم در جنگ 33 روزه


ساعت: 23:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889467

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود ناگفته هایی از نقش حاج قاسم در جنگ 33 روزه لبنان افشا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان ناگفته هایی را درباره نقش حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ 33 روزه مطرح کرد.

وی در این سخنان گفت: پس از آزادسازی جنوب لبنان در 14 خرداد 1379 در شورای جهاد جلسه داشتیم و حاج قاسم نیز حضور داشت. در این دیدار ارزیابی شد که پیروزی در سال 2000 یک پیروزی تاریخی تلقی می شود و سران رژیم صهیونیستی این دستاورد مقاومت لبنان و حزب الله را نادیده نخواهند گرفت و روزی برای نابودی حزب الله به حزب الله حمله خواهند کرد. از این جنگ معلوم نیست، اینکه آیا در سال 2000 بود یا چند سال بعد، مشخص نبود، اما ما همیشه آماده بودیم.”

از طرفی ما یک وظیفه بسیار مهم داشتیم که آن هم آزادی همه اسرا در زندان های رژیم صهیونیستی بود. و ما قصد داشتیم برای آزادی اسرا از صهیونیست ها عملیات اسارت انجام دهیم.

موضوع سوم آزادسازی دیگر مناطق اشغالی لبنان بود. اسرائیل نسبت به لبنان، یعنی آب و خاک لبنان طمع داشت، و این به قدرت بیشتری نسبت به سال 2000 یا قبل از آن نیاز داشت. ایجاد یک عامل بازدارنده تا دشمن بداند هر گونه تجاوزی با پاسخ مواجه خواهد شد.

بنابراین با موارد ذکر شده نیاز به دستیابی به زیرساخت های قوی تری نسبت به قبل داریم، نیاز به دستیابی به سلاح های جدید و تجهیزات جدید داریم. همه این سوالات در حضور حاج قاسم مطرح شد و ایشان در ایجاد این بینش سهیم بودند و اعتقاد ایشان به این بینش بسیار مهم بود. اگر حمایت ایران و زحمات حاج قاسم نبود همه اینها روی کاغذ نوشته می شد. حاج قاسم این مطالب را به اطلاع مقامات جمهوری اسلامی رساند. این مشکلات نیاز به تجهیزات زیادی داشت و ایشان با جزئیات دنبال می کردند. باید تغییری در موشک ها، پهپادها و تسلیحات حزب الله ایجاد می شد. اقدام ویژه ای که حاج قاسم انجام داد این بود که از برادرانش و حاج عماد مغنیه خواستند تا برنامه سالانه داشته باشند. قبل از سال 1379 برنامه سالیانه نداشتیم اما بعد از آن تاریخ برنامه سالانه داشتیم و حاج کاشم گفت: «امکاتالت را می دهم اما باید برنامه ریزی روزانه را کنار بگذاریم و سالانه داشته باشیم. برنامه ریزی کنید و بگویید برای این یک سال چه می شود.» دوره های آموزشی برنامه ریزی، راه اندازی پادگان و… سال دوم برنامه سالیانه داشتیم و بعد حاج قاسم گفت برنامه سه ساله داشته باشید و اولین بار بود که برنامه ریزی کردیم. برنامه سه ساله بعد ما یک برنامه سه ساله داشتیم.

نقش حاج قاسم اولاً مشارکت در ایده پردازی، اجماع و طراحی بود، ثانیاً با دستور کار جدید موافقت کرد و ثالثاً متعهد شد که همه پشتیبانی های لجستیکی را انجام دهد و از همه مهمتر پیگیری ایشان بود. حاج قاسم هم در جریان تصمیم گیری بود و امکانات و آمادگی و پیگیری روزانه را فراهم می کرد. هر دو سه هفته یکبار برای پیگیری مشکلات به لبنان می آمد. تا آنجا که برخی از برادران خسته شدند و از او خواستند که به آنها فرصت دهد. این ویژگی بعدها در حوادث سوریه و در حوادث عراق بسیار آشکار شد.

حاج قاسم در انتصاب حاج عماد مغنیه نقش داشت. ما در مرحله قبل از عماد مغنیه سه مسئول داشتیم، یکی مسئول نظامی، یکی مسئول بسیج و یکی مسئول امنیت و به این نتیجه رسیدیم که یک نفر باید تمام مسئولیت های نظامی و امنیتی را مدیریت کند. در مورد انتصاب حاج عماد به عنوان معاون جهادی با ایشان مشورت کردم و حاج عماد و حاج قاسم از ابتدا با هم ارتباط عاطفی داشتند، اما تعصب و اراده حاج عماد باعث شد حاج قاسم او را تایید کند و تایید حاج قاسم باعث شد. نقش مهمی در انتخاب حاج عماد تا زمان شهادت ایشان داشت.

بنابراین ما وارد فاز جدیدی شدیم و گفته شد که به قدرت موشکی نیاز داریم، دیگر نمی توان به کاتیوشا با برد 20 کیلومتری راضی بود. ما باید موشک هایی با برد و قدرت بیشتر داشته باشیم. این موشک ها باید برای استفاده از آنها ارسال و آموزش داده می شد. بنابراین اولین پیشرفت بزرگ شروع ساخت یک قابلیت موشکی واقعی بود و تلاش زیادی را می طلبید.

دیدگاهتان را بنویسید