نبود اسکناس در دستگاه های خودپرداز/مسدود شدن دستگاه های خودپرداز به دلیل ترس از شورشیان/بانک مرکزی: مشکل به زودی حل می شود

نبود اسکناس در دستگاه های خودپرداز/مسدود شدن دستگاه های خودپرداز به دلیل ترس از شورشیان/بانک مرکزی: مشکل به زودی حل می شود

نشت پول از خودپردازها اخیرا افزایش یافته و در نتیجه مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و برخی از خودپردازها با کمبود اسکناس مواجه هستند.

معاون فناوری پیشرفته گفت: امروزه دستگاه های خودپرداز برخی از بانک ها یا به دلیل بی توجهی کارکنان شعب کار نمی کنند یا در ساعات غیر کاری توسط بانک مسدود می شوند و یا البته خالی از اسکناس هستند. بانک مرکزی گفت: مشکل کمبود اسکناس در دستگاه های خودپرداز موقتی است و به زودی برطرف می شود.

به گزارش فارس، وجود دستگاه های خودپرداز و عابر بانک در سطح شهر باعث می شود مردم کمتر برای امور بانکی به شعبه مراجعه کنند و از خدمات این دستگاه ها برای امور مختلف بانکی استفاده کنند.

البته بانکداری الکترونیک در کشور ما نیز پیشرفت بسیار مطلوبی داشته است و اکثر بانک ها برای انجام عملیات بانکی لازم، دسترسی به اینترنت را برای مشتریان خود فراهم می کنند که این امر باعث کاهش مراجعه به شعب بانک ها نیز شده است.

اما دستگاه های خودپرداز علاوه بر مزیت انجام برخی عملیات پیچیده بانکی، قابلیت پرداخت نقدی و دریافت وجه نقد در برخی از بانک ها را نیز دارند و از این نظر مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند.

البته بیشتر تراکنش های مالی مردم و خرید و فروش ها از طریق کارت های بانکی و به صورت بدون نقد انجام می شود، اما به هر حال نیاز به استفاده از پول نقد است، به عنوان مثال برای پرداخت عوارض یا وجوه نقدی فرزندان دانش آموزان به پول نقد نیاز است. معمولاً افراد علاوه بر کارت بانکی خود باید مقدار محدودی پول نقد در جیب خود داشته باشند تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

اما مدتی است که بسیاری از دستگاه های خودپرداز بانک ها با مشکل نداشتن وجه نقد مواجه شده اند و این موضوع باعث سرگردانی مردم شده است، حتی اگر مردم بخواهند از طریق کارت بانکی خود در شعبه پول نقد دریافت کنند، معمولا بانک پاسخ می دهد که باید به در حالی که برخی از دستگاه های خودپرداز خالی هستند، از دستگاه خودپرداز بازدید کنید.

  • رئیس یکی از شعب بانک: برای وارد کردن پول به دستگاه خودپرداز، قبض با قبض متفاوت است

  • مشکل کاهش پول تزریقی به دستگاه های خودپرداز نیز در تعدادی از دستگاه های خودپرداز در میادین و خیابان های اصلی پایتخت وجود دارد که خبرنگار فارس برای بررسی این موضوع به شعب بانک ها در میادین اصلی شهر مراجعه کرد. شهری که دستگاه های خودپرداز آن قبوض را پرداخت نمی کردند و از کارکنان شعبه در مورد این مشکل سوال پرسیدند.

    مدیر شعب یکی از بانک های دولتی در خیابان استاد نجات الهی در پاسخ به این سوال که چرا دستگاه خودپرداز بانک شما نمی تواند قبوض را پرداخت کند؟ گفت: یکی دو روز است که برای ما قبض نیاورده اند و حتما به محض اینکه بیاورند در دستگاه خودپرداز می گذاریم.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی توان از قبوض شعبی که امروز از مشتری دریافت کردید برای شارژ دستگاه خودپرداز استفاده کرد تا مشتری حداقل برای دریافت شارژ سرگردان نباشد؟ وی گفت: در نحوه قرار دادن اسکناس در دستگاه خودپرداز قانونی وجود دارد. برای تزریق پول به دستگاه خودپرداز، اسکناس با اسکناس متفاوت است.

    در همین حین فرد دیگری وارد شعبه شد و علت بی پولی را جویا شد و او نیز گفت فرزندم دانش آموز است و چون در مدرسه آنها دستگاه کارتخوان برای خرید غذا وجود ندارد باید به فرزندم بدهم. روزی 20000 تومان به عنوان جبران کمبود اسکناس. با مشکل مواجه شد

    * معاون یکی از شعب بانک: دستگاه خودپرداز ما نمی تواند اسکناس 100 هزار تومانی تزریق کند.

    به یکی دیگر از خودپردازهای یکی از بانک های دولتی در میدان فردوسی تهران می رویم که آن هم خالی از اسکناس است. علت را از معاون شعبه جویا می شویم، می گوید: چون صبح است هنوز برای ما پول نیاورده اند و حدود 2 ساعت دستگاه خودپرداز شارژ می شود، همزمان با این گفتگو، پرسنل حواله بانکی وارد بانک شدند و 3 کیسه حاوی پول در بانک آورده است.

    پس از مشاهده قبوض دریافتی از وی خواستیم حداقل همین الان خودپردازها را شارژ کند اما این مسئول بانکی گفت: فعلاً این پول باید بررسی شود، تا 2 ساعت دیگر بیایید یا از خودپرداز دیگری قبض بگیرید. در همان لحظه که مشغول صحبت بودیم یکی دیگر از مشتریان بانک که خانمی مسن بود وارد شد و پرسید چرا خودپرداز پول نمی دهد؟ مجدداً مدیر شعبه او را به دستگاه خودپرداز بانک دیگری منتقل کرد که خانم گفت: این کارت بانکی که در دست من است کارت هدیه است و فقط می توانم از دستگاه خودپرداز این بانک پول نقد دریافت کنم، اما پاسخ این خانم مسن یکی بود. ساعت.» برگرد

    2 ساعت بعد مجدداً به شعبه مراجعه کردیم تا تأییدیه مسئول شعبه مذکور برای شارژ دستگاه خودپرداز را بررسی کنیم که باز هم دستگاه خودپرداز خالی از قبض بود. ما مجدداً علت را از شعبه معاونت پیگیری کردیم و ایشان مجدداً گزارش دادند که هیچ یادداشتی نداریم. اما بعد از اینکه به او گفتیم صبح امروز 3 کیسه اسکناس به بانک آورده اند، چشم از ما برداشت و شروع به نوشتن کرد و در همان حال گفت: این کیسه هایی که صبح آورده بودند فقط اسکناس 100 هزار تومانی داشت اما خودپرداز ما. می تواند قبض ها را شارژ کند 100 هزار تومان ندارد و فقط 50 هزار تومان و 10 هزار تومان در آن شارژ می شود!

  • * مشکل شورشیان برای مردم تمام نمی شود / دستگاه های خودپرداز به دلیل ترس از آسیب رساندن شورشیان به آنها مسدود شده است.

  • یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا مردم در مبحث خودپرداز با آن مواجه می شوند مسدود شدن برخی از دستگاه های خودپرداز بعد از ساعت کاری بانک است، به همین دلیل برخی از بانک ها با بستن کرکره ای که نصب کرده اند در پایان ساعت کاری، دستگاه های خودپرداز را از دسترس خارج می کنند. و در واقع تا صبح روز بعد نمی توان از این خودپردازها استفاده کرد.

    یکی از مشتریان این خودپردازها گفت: امروز برای معاینه چشم فرزندم در مهدکودک اعلام کردند همه باید 15 هزار تومان پول نقد بیاورند. می خواستم از خودپرداز جلوی میدان که پول نقد نداشت استفاده کنم.

    صبح روز بعد از یکی از مسئولان شعب در مورد مسدود شدن دستگاه های خودپرداز توسط برخی بانک ها پرسیدم که او گفت: «در اغتشاشات اخیر، اغتشاشگران به دستگاه های خودپرداز آسیب رساندند. در این زمینه، اگرچه کشور آرام شده است، اما من هنوز پس از ساعت ها از این شورشیان می ترسم. برای جلوگیری از آسیب، دستگاه های خودپرداز را پایین می آوریم.

    *

    نشت پول از دستگاه های خودپرداز اخیرا افزایش یافته است/ عده ای به دنبال فرار مالیاتی هستند

    یکی از مسئولان یکی از وزارتخانه های اقتصادی در این باره به خبرنگار فارس گفت: پس از ساماندهی مالیات و ساماندهی دستگاه های کارت خوان، برخی شرکت ها رویه ای را در پیش گرفته اند و برای فرار مالیاتی مشتری را به دریافت وجه نقد از دستگاه خودپرداز هدایت می کنند. به جای استفاده از آن، کارت را می خوانند و در واقع از خریداران پول نقد می خواهند.

    وی ادامه داد: در واقع اینکه بگوییم پول نقد وجود ندارد یا خودپردازها پول نقد نمی پردازند اینطور نیست، اما اخیراً خروج نقدینگی از خودپردازها افزایش یافته و در نتیجه مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است و در برخی از خودپردازهای دارای TE هستند. با کمبود اسکناس مواجه است.

    وی تصریح کرد: به هر حال پرداخت مالیات توسط همه مردم امری ضروری و قطعاً به نفع همه مردم کشور است. وقتی فردی درآمد داشته باشد اما مالیات نپردازد دولت با کسری بودجه مواجه می شود و باید از بانک مرکزی استقراض کند و این باعث تورم می شود و تورم گریبانگیر همه مردم کشور می شود.

    *

    معاون بانک مرکزی: مشکل کمبود اسکناس در دستگاه های خودپرداز موقتی است/ ابزارهای نظارتی در بانک ها در حال اجراست

    در همین راستا به سراغ مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی رفتیم و با وی درباره این مشکل مردم گفت وگو کردیم؛ وی در این خصوص گفت: ایران یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه بانکداری الکترونیک و تراکنش های مالی است، اکثر مغازه ها و فروشگاه ها حتی در دورافتاده ترین روستاها دارای کارتخوان هستند و حتی اکثر تجار هم چون تجارت می کنند، داشتن دستگاه خودپرداز و تبادل اسکناس در کشور ما بسیار محدود است و این یکی از افتخارآمیزترین کارکردها در حوزه فعالیت بانکی است.

    وی افزود: در همین راستا به نظر می رسد مردم برای اکثر نیازهای خود نیازی به اسکناس ندارند، این روزها بیشتر تراکنش ها با کارت های بانکی انجام می شود; با این حال قبول دارم که مشکل نداشتن اسکناس در برخی از خودپردازها وجود دارد، اما این مشکل موقتی است و فقط در برخی از نقاط کشور.

    معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این ادعا که مردم برای پرداخت کرایه تاکسی و غیره باید مقدار محدودی اسکناس در جیب داشته باشند، تصریح کرد: مشکل نداشتن اسکناس در دستگاه های خودپرداز نیز موقتی است. مشکل و قطعا به سرعت حذف خواهد شد.

    محرمیان همچنین در تشریح مشکل کمبود اسکناس در برخی از دستگاه های خودپرداز با بیان عدم درج اسکناس از سوی مدیران شعب اظهار کرد: به هر حال این درست است که مردم علاوه بر این همه فناوری نیاز به یادداشت دارند و به دلیل چنین رفتار شعب اشتباه می کنند.

    وی در پاسخ به اینکه برخی از شعب مدعی هستند دستگاه های خودپرداز آنها برای پرداخت قبوض 100 هزار تومانی مجهز نیست اما فقط قبوض 100 هزار تومانی برای آنها ارسال می شود، گفت: این کم کاری گریبانگیر شعبه بانک می شود، شعبه باید به اداره عالی اعلام کند که دستگاه های خودپرداز در حال ارتقا هستند تا بتوانند قبض های 100 هزار تومانی را پرداخت کنند و این کار عجیبی نیست که بانک ها انجام نمی دهند.

    معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی ابزارهای نظارتی خود را در این حوزه تکمیل و ارتقا داده است تا بتواند نظارت بیشتری را به بانک ها در این حوزه انجام دهد. این به نفع آنها است که دستگاه های خودپرداز خود را در حال کار نگه دارند و این به حل هر چه سریعتر این مشکل کمک می کند.

    محرمیان افزود: البته درخواست هایی مبنی بر افزایش سقف برداشت اسکناس از دستگاه های خودپرداز نیز وجود دارد که با توجه به الکترونیکی شدن اکثر پرداخت ها و داشتن دستگاه کارت خوان اکثر فروشندگان ضرورتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید