نبود مدیریت متمرکز امنیت سایبری یک مشکل جدی در کشور است

ساعت: 20:24
تاریخ انتشار: 1400/08/12
کد خبر: 1781421

کیانکا گفت: با وجود حجم زیاد تهدیدات سایبری جهانی، ما هنوز یک نهاد مسئول در این زمینه نداریم و این یک چالش بزرگ است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان کیان خواه عضو شورای علمی مرکز تحقیقات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با یزدرسا گفت: ویژگی فضای مجازی این است که در طول زمان تکامل می یابد و نمی شود. به یکباره اتفاق بیفتد بنابراین، سیاست‌های این حوزه باید دائماً به روز شوند تا مؤثر واقع شوند.

وی افزود: در واقع ما در حال ورود به دنیای جدیدی هستیم و وقتی وارد دنیای جدیدی می شویم، بنابراین این دنیای جدید فرهنگ، ویژگی ها و الزامات جدیدی را می طلبد.

این کارشناس فضای مجازی گفت: فضای مجازی موجود مبتنی بر اصولی است که ریشه در غرب مدرن دارد و بر اساس آن نوعی سبک زندگی شکل گرفته است که اهداف خاصی را نیز دنبال می کند.

کیانکا خاطرنشان کرد: یکی از اهداف غایی فضای مجازی امروز جهانی شدن سبک زندگی مدرن غربی است به طوری که حتی در گوشه و کنار کشورمان می توان شاهد این بود که اقوام و فرهنگ های مختلف یک سبک زندگی واحد را پیش می برند.

وی ادامه داد: در واقع برخی از ویژگی های سبک زندگی غربی که با اصول و مبانی دینی ما فاصله دارد به تدریج در زندگی مردم ما نفوذ می کند.

عضو شورای علمی مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در عمل می بینیم که هم حوزه سبک زندگی ما در حال تغییر است و هم افکاری که در ذهن ما وجود دارد. تغییر؛ به عنوان مثال، افزایش برخی خطاها از جانب کسانی که لباس روحانیت به تن دارند، تصورات ذهنی قبلی ما را از روحانیت تغییر خواهد داد.

کیانکاچ تاکید کرد: گسترش فرهنگ منحط و تحقیرآمیز یکی از اهدافی است که در فضای مجازی دنبال می شود که بیشتر مختص کشورهایی مانند ماست و این فرهنگ با جذابیت فناوری به شدت بر جامعه تاثیر می گذارد و این جذابیت فناوری باعث می شود مردم آن را بپذیرند. نفوذ آسان تر است، در حالی که معمولاً این فرهنگ ممکن است به راحتی قابل نفوذ و پذیرش نباشد.

وی افزود: یکی از نکات مهم برای فضای مجازی ناامن بودن این فضا است و دانستن این واقعیت باعث می شود که انسان مراقبت و کنترل دائمی داشته باشد و بدون رحم وارد این فضا نشود.

وی گفت: اگر در فضای مجازی کاری انجام می دهیم باید کنترل دائمی روی آن داشته باشیم. ما در این زمینه نداریم و این یک چالش بزرگ است.

کیان خواه ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا بدون ساختار و روش توسعه سایبری را در کشور آغاز کنیم و به دنبال سایبری سازی گسترده باشیم تا جایی که باید برای این مهم فکری جدی کنیم.

وی گفت: ورود ما به فضای مجازی بدون توجه به امنیت و تاب آوری نظام غیرقابل قبول است زیرا در چنین شرایطی که امنیت نظام دچار مشکل می شود زندگی مردم مختل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید