نتیجه دستور افزایش حقوق بازنشستگان چه بود؟

علی بهادری جهرمی، سخنگوی شورای دولت چهارشنبه ۱۷ تیرماه در حاشیه جلسه شورای دولت گفت: قانونگذار به صراحت کار را در خصوص حقوق بازنشستگان توضیح داد.

وی همچنین تاکید کرده است که حقوق مستمری بگیران سازمان بهزیستی به پیشنهاد سازمان و با تصویب هیات وزیران تعیین می شود که پاسخی مبهم است که در آن مشخص نیست تکلیف مستمری بگیران چیست. بودن.

نتیجه دستور افزایش حقوق بازنشستگان چه بود؟
با توجه به اینکه حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی از سهم خود مستمری بگیران تامین می شود، این یک نوع حقوق بشر محسوب می شود. دولت علاوه بر جلوگیری از احقاق حقوق مردم، آن را برابر بیت المال می داند. اگر منبع حقوق بازنشستگان پول بیت المال نباشد.

طبق قانون، حداقل حقوق بگیران تامین اجتماعی از سایر سطوح جدا نیست
در همین رابطه علی دگان کیا، رئیس کانون بازنشستگان بیمه اجتماعی استان تهران به رکنا گفت: منظور آقای جهرمی در سخنرانی روز چهارشنبه کدام قانون بود؟ در ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه شود. شورای عالی کار همه ساله افزایش دستمزد را بر اساس این ماده بررسی می کند. در اینجا طبق قانون حداقل و سایر سطوح از هم تفکیک نشده است.

وی افزود: آقای یهرمی بهتر است ابتدا قوانین را مطالعه کنید و بعد بگویید از چه منظری این اظهار نظرها را کرده اند. ماده 111 قانون کار به صراحت می گوید مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری مستمری و مستمری وراثت عمومی به هیچ وجه کمتر از حداقل مزد کارگر عادی نخواهد بود. همچنین در این رابطه ماده 96 قانون تامین اجتماعی بیان می کند که سازمان تامین اجتماعی موظف است کلیه مستمری های بلند مدت، مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری وراثت عمومی را در فواصل زمانی کمتر از یک بار در روز پرداخت کند. یک سال با احتساب افزایش هزینه های زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش یابد.

در ادامه علی دگان کیا با اشاره به اینکه افزایش هزینه های زندگی و قیمت ها توسط مرکز آمار تعیین و این آمار را به شورای عالی کار ارسال کرد، افزود: بر همین اساس مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ارسال کرد. پیشنهاد وی به هیأت مدیره سازمان و هیئت مدیره نیز همین مصوبه شورای عالی کار را تصویب و به دولت ارسال کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه دولت فکر می کند در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان فقط نقش ماشین امضا را بازی می کند، گفت: بر اساس همان ماده 96 قانون تامین اجتماعی، دولت باید در مورد منطقی بودن میزان افزایش دستمزدها اظهار نظر کند. غیرمنطقی بوده یا غیرمنطقی است. این سطح از دخالت دولت و قانون شکنی نادر بود.

وی در ادامه به افزایش بیش از 100 درصدی هزینه تامین مایحتاج زندگی پرداخت و افزود: نمی دانم آن ده درصدی که دولت در نظر گرفته از کجا آمده است. در آن دوره رئیس جمهور دو بار به معاون اول خود دستور داد تا افزایش حقوق بازنشستگان را پیگیری کند. در اولین جلسه بر سر اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی به توافق رسیدیم. آقای مخبر به ما گفت تا 48 ساعت دیگر مصاحبه نکنید و اطلاع رسانی می کنند. تقریبا 20 روز از آن جلسه می گذرد و آقای مخبر هنوز فرصتی برای مصاحبه نداشت.

هر اتفاقی برای بازنشستگان بیفتد بر عهده دولت است
علی دگان کیا نیز گفت: دومین جلسه پس از نامه ارسالی کمیسیون تلفیق به دولت برگزار شد. رئیس جمهور به معاون اول دستور داد با هماهنگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشکل بازنشستگان را حل کند. آیا دستور رئیس جمهور در این دولت قابل اجرا است یا خیر؟ ده روز از دستور دوم رئیس جمهور می گذرد. اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

در نهایت گفت: ما از دولت چیزی جز اجرای قانون نمی خواهیم. انتظار می رود دولت به سرعت تکلیف بازنشستگان را مشخص کند. با این روندی که دولت در پیش گرفته، هر مشکلی پیش بیاید بر عهده خود دولت است. بیمه حقوق بازنشستگان را از طریق بیمه هایی که سال ها مردم پرداخت می کنند پرداخت می کند و ربطی به منابع دولتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید