ند پرایس: تلاش می کنیم به توافق هسته ای با ایران بازگردیم

ند پرایس: تلاش می کنیم به توافق هسته ای با ایران بازگردیم
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته ای موسوم به برجام که آمریکا در سال 1397 از آن خارج شد، تلاش خواهد کرد.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در ماه‌های اخیر و پس از توقف مذاکرات در وین، به رویه معمول خود مبنی بر توسل به عملیات روانی و رسانه‌ای برای متهم کردن ایران و تبرئه ایران روی آورده‌اند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است.

پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، موضوع ایران است. با این ادعا که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی مذاکرات را متوقف کرده است، مطرح شده است.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقاداتی که به این دسته از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

سی ان ان امروز گزارش داد که متحدان آمریکا نگران هستند که دولت بایدن هیچ طرح جایگزینی برای شکست ادعایی مذاکرات با بریکس ندارد.

این در حالی است که سایت شبکه خبری سیوان چند روز پیش در مطلبی تحلیلی به دولت بایدن هشدار داده بود که دستش از گزینه ها علیه ایران خالی است.

دیدگاهتان را بنویسید