نرخ تورم با حذف 4200 تن چقدر است؟

نرخ تورم با حذف 4200 تن چقدر است؟

روز جدید : نظر غالب مصرف کنندگان در نظرسنجی خبرآنلاین این است که حذف 4200 گوجه فرنگی منجر به گرانی کالا در بازار داخلی می شود.

بحث حذف ارز 4200 تومانی یا تغییر مکانیسم توزیع این ارز یارانه‌ای امروز داغ‌تر از همیشه است. دولت در این خصوص دو فوریت لایحه را تقدیم مجلس کرد اما مجلس بدون رای گیری به یک فوریت این لایحه، طبق روال گذشته بررسی آن را در دستور کار قرار داد.

منتقدان ارز 4200 تنی معتقدند توزیع این ارز برای یارانه تاثیری بر قیمت اقلام اساسی ندارد، بنابراین بهتر است یارانه نقدی جایگزین ارز یارانه ای برای دهک های کم درآمد شود.

سوال این است که آیا با حذف ارز 4200 تومانی موافقید و پیشنهادی برای بهره وری بهتر از این حمایت یارانه ای دارید؟

نظر غالب مخاطبان خبرآنلاین در نظرسنجی خبرآنلاین در سایت با موضوع “ارزیابی شما از حذف ارز یارانه ای 4200 جلدی چیست؟” برگزار شد؛ این امر باعث گران شدن کالاها در بازار داخلی شده است.

کاربری به نام سعید در پاسخ به این سوال که «این کار بسیار ساده و برابر با بدبختی و هزینه همه کالاها و خدمات است».

کاربر دیگری در پاسخ به اظهار نظر سعید ادامه داد: یک چیز مشخص است واردکنندگان 4200 جلد ارز می گیرند و 28000 تن کالا به مردم می فروشند… حالا که ارز رسمی دریافت کردید مردم چه بلایی سرشان می آورند. “مگر اینکه آرد مرغ 4200 باشد، آرد مرغ 35 تن است.”

اما تعداد کمی از کاربران نظر متفاوتی دارند و به گفته آنها حذف ارز 4200 تومانی کار بدی نیست. کاربری به نام خاکی در این رابطه گفت: «به نظر بد نیست، اما نباید فراموش کرد که به دلیل ارز 4200 که فساد و آزمایش ارزی انجام نشده است».

کاربر دیگری در ادامه گفت: «بله، موافقم. مرگ یکبار برای همیشه بسیاری از کالاها در حال حاضر به دلار در دسترس ما هستند، حتی بالاتر از نرخ بازار. دلار دولتی یعنی رانت، فساد یعنی بی عدالتی.»

حامد یکی دیگر از مصرف کنندگان این اقدام دولت را برجسته کرد و گفت: به نظر من این طرح بسیار خوبی است و تکلیف را روشن می کند. اقتصاد برخی از دهک های جامعه.

برخی از مصرف کنندگان نیز به قیمت بالای داروها در بازار اشاره کردند. کاربری به نام صبور در این خصوص گفت: مثالی می زنم، داروی ربیف ام اس با ارز 4200 به خودی خود یک بسته دو میلیونی بود الان با نصف ارز 12 میلیونی.

جمعی از کاربران خبرآنلاین نیز تاکید کردند که حذف ارز 4200 تومانی در شرایط فعلی درست است اما باید از منابع آن در جای درست استفاده شود. یکی از کاربرانی که پزشک نام دارد، می گوید: پول این برنامه باید صرف تقویت بیمه و بیمه سهم بیشتری از درمان شود.

کاربر دیگری پاسخ داد: به اطلاع می رساند بیمه نیروهای مسلح این افزایش را نپذیرفته است و خود بیمار باید هزینه آن را پرداخت کند.

در همین حال، برخی از کاربران خبرآنلاین به عدم نظارت صحیح دولت بر بازار اشاره کردند. یکی از کاربران در پاسخ به این نظرسنجی گفت: “آقا جان مراقب باشید. یعنی اینقدر بلند است؟ آیا 80 میلیون نفر باید این فشار را تحمل کنند؟”

کاربر دیگری گفته است که “این یعنی نظارت بر 5 شرکت بسیار سخت است”.

برخی از مصرف کنندگان همچنین به چرخه افزایش تورم، افزایش ارزش دلار و افزایش منظم قیمت های بازار اشاره می کنند. کاربری به نام محمد در این رابطه گفته است که «فردا دوباره آزاد می شود، تورم بالا می رود، دلار بالا می رود، باز هم می گویند کالا در ایران باید گران شود».

برخی از مصرف کنندگان نیز از قیمت بالای کالاهای وارداتی می ترسند. کاربری به نام MH در این رابطه گفته است که «با حذف ارز ۴۲۰۰، عوارض و سود نیم دلار برآورد می شود که به معنای افزایش وحشتناک قیمت کالاهای وارداتی است».

دیدگاهتان را بنویسید