نرخ زاد و ولد در کرمانشاه نامطلوب است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: لزوم بحث و بررسی موضوع جوانی جمعیت و تغییر رویکرد شعارهای کنترل جمعیت برای اولین بار از سال 1391 در سفر رهبر انقلاب به صورت جدی مطرح شد. به بوینورد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: رهبر انقلاب در سال 1392 در سفر به بجنورد اعلام کردند که در سال های اخیر در بحث کنترل جمعیت دچار اشتباه شده ایم.

شکیبا تصریح کرد: مقام معظم رهبری در 10 سال گذشته 54 بار بر لزوم اندیشیدن به موضوع جوانی جمعیت تاکید کردند و گفتند که نگران بحران سالمندی و پیری جمعیت هستند.

وی گفت: سیاست کلی جمعیت در تاریخ 9 اردیبهشت 1392 از سوی رهبر انقلاب به تمامی دستگاه ها ابلاغ شد و از امسال هفته منتهی به روزهای مذکور هفته ملی جمعیت نامیده می شود.


در 10 سال گذشته هیچ افزایشی در نرخ زاد و ولد مشاهده نشده است

به گفته شکیبا، از سال 1393 تا 1400 هیچ افزایشی در تعداد ولادت ها مشاهده نشده است اما هر سال شاهد کاهش تعداد موالید هستیم.

وی افزود: نهادهای متولی اجرای سیاست های کلی جمعیت، مهم ترین مصوبه دولت از سوی رهبر انقلاب را چندان جدی نگرفتند که در نتیجه تغییری در تعداد جمعیت مشاهده نشد.

شکیبا با بیان اینکه بحث جوانان جمعیت دغدغه رهبر انقلاب است و بارها نسبت به چاره اندیشی هشدار داده اند، خاطرنشان کرد: سرانجام در 28 آبان سال گذشته قانون نظام وظیفه عمومی در دستور کار قرار گرفت. جوانی جمعیت در 73 ماده، 286 تکلیف قانونی و 81 ماده تصویب و ابلاغ شد.

وی گفت: از اواسط آذرماه سال 1400 که مقام معظم رهبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه جوانان را به جمعیت در تمامی دانشگاه های کشور ابلاغ کردند، این برنامه به طور جدی سرلوحه امور دانشگاه ها قرار گرفت. علوم پزشکی در سراسر کشور و استان کرمانشاه، همچنین با وجود اینکه تاکنون برنامه هایی اجرا شده است، اما با حمایت قانون حمایت از خانواده، این برنامه ها هم اکنون با جدیت دنبال می شود و با موضوع افزایش جمعیت تمامی همایش ها، مجالس و مراسم

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده راه اندازی اردوگاه جوانان به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی است که به صورت ماهانه جلساتی را برگزار می کند و هفت کمیته تخصصی زیر نظر آن فعالیت می کنند. نظارت بر این کمپ بررسی و در نهایت تایید خواهد شد.


مسئله جوانان در جمعیت؛ اولویت اول دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

شکیبا با بیان اینکه اولویت اول دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در راس همه برنامه ها بحث جوانان در جمعیت است، افزود: استان کرمانشاه از نظر نرخ باروری کل و رشد جمعیت جزو استان های متوسط ​​به پایین کشور است. نرخ باروری کل کشور در استان کرمانشاه 1.74 و 1.51 و همچنین نرخ رشد جمعیت در کشور 6 و در استان کرمانشاه 5 است.

وی اذعان داشت: تفاوت نرخ زاد و ولد در استان کرمانشاه با میانگین کشوری بسیار زیاد است، در حالی که میانگین آمار کشوری وضعیت مناسبی ندارد، زیرا حداقل نرخ جایگزینی باید 2.1 باشد، یعنی هر 10 زوج حداقل 21 جایگزین باید ایجاد شود، در حالی که اکنون در کرمانشاه به ازای هر 20 نفر جمعیت، 15 نفر جایگزین و 17 نفر در کل کشور جایگزین می شوند، البته نرخ بهینه جایگزینی حداقل 24 نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای جبران خسارتی که افراد مجرد و نابارور به جمعیت وارد می کنند باید نرخ مطلوب زاد و ولد به 2.5 برسد که اگر اتفاق بیفتد اتفاق خوبی خواهد بود.

شکیبا تصریح کرد: همه نهادهایی که بر اساس قانون جمعیت جوانان تعهداتی دارند که به نوعی همه دستگاه ها را به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر می کند باید دست به دست هم دهند و کارهای اساسی در این زمینه انجام دهند و زیرساخت های لازم را برای اجرای صحیح و همه جانبه این قانون ایجاد کنند. .


60 درصد از وظایف اجرای قانون جوانان بر عهده وزارت بهداشت است

وی افزود: 60 درصد از وظایف اجرای قانون جوانان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی محول شده است اما تا زمانی که همه دستگاه های قانون مذکور به هدف مورد نظر نرسند، این امر محقق نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی و شهرداری ها نقش مهمی در فرهنگ سازی در خصوص اجرای قانون جوانان دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید