نرم افزار جماعت مردان شیعه و سنی فاش شد


ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916605

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات محاسباتی علوم اسلامی:

معاون پژوهشی مرکز مطالعات رایانه ای علوم اسلامی گفت: به زودی نرم افزار حکام شیعه و سنی با بیش از 1000 جلد کتاب با موضوع احکام و علم اسناد و راویان عرضه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین رشیدی نیا در گفتگو با خبرنگار قم فوری با اشاره به هفته پژوهش گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در این سال ها همواره در خدمت دین، علم و پژوهش بوده است.
وی با اشاره به تهیه نرم افزارهای مختلف در این مرکز گفت: نرم افزار حاکم شیعه و سنی با بیش از 1000 جلد کتاب در موضوع ریزال و علم اسناد و محدثان به زودی معرفی می شود.

وی با اشاره به نرم افزار «موضوع دایره المعارف ملاصدرا» بر اهمیت آثار این اندیشمند بزرگ جهان اسلام در بین مسلمانان به ویژه ایرانیان تاکید کرد و اظهار داشت: دانشنامه زیر تاریک نرم افزار ملاصدرا تنها اطلاعات را جمع آوری نمی کند. از کتاب‌های ملاصدرا است، اما علاوه بر آن فهرستی از موضوعات و مفاهیم آثار در سه سطح کلیدواژه، نمایه و موضوع به کاربران ارائه می‌شود تا پژوهشگران بتوانند مفاهیم و موضوعات کتاب‌ها را جستجو کنند. این یک کار عالی در تحقیقات نرم افزار بود.

معاون پژوهشی مرکز نور با اشاره به نرم افزار «درایه النور 3» بر تخصصی بودن این نرم افزار در دانش ریزال و مستندات تاکید کرد و اظهار داشت: این کار تخصصی برای اولین بار در تاریخ انجام شد. از شیعه جمع آوری کلیه اسناد روایات و اسامی راویان از مجموعه کتب حدیثی، جمع آوری اسامی راویان، ارائه ارزیابی های تخصصی از راوی و سند و در نهایت ارائه ارزیابی کلی از احادیث، هرگز دیده نشده است. قبل به این شکل و با این محدوده.

وی با بیان اینکه نرم افزار درایه النور 3 به زودی معرفی می شود محصول جدید دیگری را معرفی کرد و گفت: نرم افزاری در مراحل پایانی داریم که احادیث شیعه و سنی را در کنار هم ارائه می کند، این نرم افزار آرزوی دیرینه بسیاری است. وی محقق در زمینه های مختلف علوم اسلامی است.

دانشیار پژوهشی مرکز مطالعات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: کاربردهای این محصول در فقه، حدیث، تاریخ و… موثر خواهد بود. ارائه روایات شیعه و سنی در کنار تحلیل های هوشمندانه مانند قیاس و … می تواند آثار بزرگ علمی را به دنبال داشته باشد که صراحتاً کار بزرگی خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید