نشانه افزایش پرداخت وام مردم چیست؟

نشانه افزایش پرداخت وام مردم چیست؟

روز جدید بانک ها از ابتدای سال 1401 تا پایان مهرماه به طور متوسط ​​روزانه دو هزار و 648 میلیارد تسهیلات خرد به متقاضیان پرداخت کردند.

پرداخت وجوه بانکی تا پایان مهرماه امسال به 2331 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش ریالی این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 47.2 درصد رشد نشان می دهد، اما نباید از این نکته غافل شد که تنها 747 هزار میلیارد تومان (معادل 32 درصد) از این رقم در سال جاری دریافت شده است. از اشخاص حقیقی یا عادی و یک میلیون و 584 هزار میلیارد تومان دیگر یعنی. 68 درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک ها به اشخاص حقوقی اعطا می شود.

به گزارش فرارو، گزارش بانک مرکزی نیز نشان می دهد که اگر تنها به روند پرداخت تسهیلات خرد به افراد در هفت ماهه سال 1401 نگاه کنیم به رقم 572 هزار میلیارد تومان می رسیم که نسبت به سال گذشته 47.7 درصد رشد داشته است. مدت مشابه سال گذشته داستانی را بیان می کند. از آنجایی که ما فقط از ارزش ریالی وام های پرداختی صحبت کردیم، می توان رشد تسهیلات پرداختی را با عامل مهمی مانند تورم تخمین زد. خود بانک مرکزی می گوید که تا پایان مهرماه امسال تورم کلی سالانه 42.9 درصد بوده است. بنابراین افزایش تعداد تسهیلات پرداختی در این دوره بیش از آنکه نشانه دستکاری بانکی باشد متاثر از افزایش تورم سالانه است.

وام خرد واریز شده به اشخاص حقیقی توسط بانک ها طی هفت ماهه سال 1401 معادل 572 هزار میلیارد تومان است. یعنی بانک ها به طور متوسط ​​ماهانه 81.7 هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد به مردم پرداخت می کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که مدام عبارت «به کی وام بدهند» را تکرار می کنید و برای گرفتن وام اقدام نمی کنید، بهتر است بدانید که از ابتدای سال تا پایان مهر بانک ها دو هزار و 648 میلیارد تومان وام خرد به داوطلبان پرداخت کرده است. با شنیدن این عدد احتمالا ذهن ها به سمت ماجرای توزیع سه هزار میلیارد تومان و محمود هواری می رود، اما نمونه های دیگری نیز برای ایجاد تصویر ذهنی از این رقم در دسترس است. مثلا محاسبات نه چندان دقیق نشان می دهد تلویزیون ایران در جام جهانی 2022 قطر 10 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

اگر می خواهید بدانید با مبلغ وام پرداختی هر روزه بانک ها چه می توان کرد، در خبرها باید گفت که سه هزار میلیارد تومان برای توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار هزینه شده است. علاوه بر این محاسبات نشان می دهد که تکمیل بزرگراه اصفهان – شیراز به سه هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. سه هفته پیش یکی از مدیران وزارت تعاون گفته بود در سه ماهه نخست امسال سه هزار میلیارد تومان وام برای کمک به رشد بنگاه های داخلی پرداخت شده است. علاوه بر این، آمار شاپرک نشان می دهد که در آبان ماه 3800 میلیارد تومان پول از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی در کشور جابجا شده است. دو هزار و 648 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت بانکی زمانی رقم ناچیزی محسوب می شود که آن را در مقابل 655 هزار میلیارد تومان گردش روزانه کارتخوان ها در مغازه ها قرار دهیم.

افزایش پرداخت وام به مردم نشانه چیست وام بانکی به مردم از بهمن ماه سال گذشته تا پایان مهرماه امسال به طور متوسط ​​برای هر نفر 38 میلیون تومان بوده است.

وام پرداخت شده به مردم را کجا می توان خرج کرد؟

سید عباس حسینی یکی از کارمندان وزارت اقتصاد است. به عبارت دقیق تر، وی مسئولیت معاونت بانکی، بیمه و شرکت های دولتی را بر عهده خواهد داشت. اوایل آذرماه امسال در یک جلسه رسمی با حضور همه مقامات دولتی این خبر را با نشاط اعلام کرد. از بهمن ماه سال گذشته تا مهرماه امسال رقمی نزدیک به 38 هزار میلیارد تومان به بیش از یک میلیون نفر پرداخت شد و بلافاصله اضافه کرد که این امر در تاریخ بانکداری کشور بی سابقه بوده است.

38 هزار میلیارد تومان عدد بزرگی است و شاید برخی از ما نتوانیم صفرهای آن را بشماریم، اما اگر با کمی حوصله آن را بر تعداد ذینفعان تقسیم کنیم، متوجه می شویم که در بازه زمانی تحت پوشش سیدعباس حسینی. ، به هر نفر به طور متوسط ​​38 میلیون تومان تعلق می گیرد. تقریبا معادل هزار دلار! با این حال 38 هزار میلیارد تومان را نباید دست کم گرفت. در پایان سال 1395 نیز دولت همین مبلغ را برای تامین بودجه طرح هدفمندسازی یارانه ها اختصاص داد. دولت حسن روحانی در همان سال سه هزار میلیارد تومان را بازتاب کسری بودجه خود دید. دو سال بعد کسری بودجه به 38 هزار میلیارد تومان رسید که با تایید سران و با فروش اوراق مالی اسلامی سعی در اصلاح آن داشتند.

وضعیت اقتصادی و ارزش پول نسبت به آن زمان تغییر کرده و از بهمن 1400 تا مهرماه سال جاری بانک ها همین میزان پول را در قالب تسهیلات به مردم پرداخت کردند. اکنون زمان طرح یک سوال مهم است. با این مقدار پول چه می توان کرد؟ فروردین ماه امسال 38 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان سراسر کشور اختصاص یافت. 38 هزار میلیارد تومان نیز مبلغ تقریبی است که سازمان شهرداری تهران به بانک شهر بدهکار است. با این پول می توانید کل وام طرح نهضت ملی مسکن را در سال اول تسویه کنید.

اگر فکر می کنید 38 هزار میلیارد تومان عدد بزرگ و دست نیافتنی است، بهتر است بدانید که شرکت های بورسی مشمول پرتفوی سرمایه 49 میلیونی در سال 1398 با 60 هزار میلیارد تومان سود مواجه بوده اند که باید در دو قسط پرداخت شود. در پایان سال بین صاحبان سهام در آذر و اسفند ماه سال جاری تقسیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید