نشانه لکه های خونی در تخم مرغ چیست؟

نشانه لکه های خونی در تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی است که بسیاری از ما آن را به تنهایی در غذا مصرف می کنیم یا به عنوان مواد اولیه غذاهای مختلف در رژیم غذایی خود استفاده می کنیم، اما برای اطمینان از سلامت تخم مرغ از چه روش هایی می توانیم استفاده کنیم؟

گلبان سهراب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا تخم مرغ آلوده به مدفوع مرغ را شست و شو دهیم یا نه؟ وی تصریح کرد: درست است که فضولات مرغ حاوی باکتری سالمونلا است، اما اگر پوسته تخم مرغ ترک خورده یا شکسته باشد جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه بهتر است تخم مرغ شسته نشود، تاکید کرد: شستن تخم مرغ می تواند منجر به گسترش عفونت شود، این عمل باکتری ها را از سطح تخم مرغ خارج می کند، اما لایه محافظ و طبیعی روی پوست تخم مرغ را از بین می برد. از این لایه باکتری ها به راحتی وارد تخم می شوند.

وی هشدار داد: با دستمال کاغذی می‌توانید آلودگی را از تخم مرغ پاک کنید، اما حتما دست‌های خود را با مایع حاوی مواد ضد باکتری بشویید.

وی همچنین با بیان اینکه اگر تخم مرغ ترک داشته باشد، باکتری سالمونلا به راحتی وارد آن می شود، ادامه داد: هرگز از تخم مرغ شکسته یا ترک خورده استفاده نکنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در صورت شکستن یا ترک خوردن تخم مرغ ها در حین خرید، در راه یا در منزل، باید سریعا مصرف شود و در صورت عدم نیاز، محتویات تخم مرغ شکسته و در ظرفی نگهداری شود. ظرف تمیز آن را بریزید و تا دو روز از آن استفاده کنید.

وی تاکید کرد: در صورت شکستن تخم مرغ در هنگام پخت خطری وجود ندارد و به راحتی قابل استفاده است.

وی درباره رشته های سفید چسبیده به زرده تخم مرغ نیز گفت: زمانی که تخم مرغ را می شکنیم، معمولا نخ سفید را می بینیم که به زرده چسبیده است، وقتی زرده تشکیل شد به سفیده تبدیل می شود و در این فرآیند الیاف پروتئین روی بالا و پایین تخم مرغ شکل می گیرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نقش این رشته ها یا الیاف این است که زرده را در وسط تخم مرغ نگه می دارد و مانند کمربند عمل می کند و مفیدتر است و پروتئین بیشتری دارد.

وی درباره وجود لکه خون در تخم مرغ گفت: گاهی لکه های خون در تخم مرغ دیده می شود که در این موارد لکه های خون در تخم مرغ ما را آزار می دهد و برای خوردن این گونه تخم مرغ ها مضطرب می شویم.

راه های تشخیص تخم مرغ های سالم هرگز این تخم مرغ ها را نخورید نشانه لکه های خون در تخم مرغ چیست؟

وی با بیان اینکه لکه خون در فرآیند تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: خوردن این تخم‌مرغ‌ها مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند و برخلاف تصور عموم، این لکه‌ها نشان‌دهنده آلودگی یا سایر مشکلات در تخم‌مرغ نیست. در واقع این تخم مرغ ها از نظر ارزش غذایی هیچ تفاوتی با سایر تخم مرغ ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه علت لکه های خونی این است که در مراحل اولیه تشکیل تخم، تخم در حال رشد توسط کیسه ای حاوی شبکه ای از رگ های خونی احاطه می شود، ادامه داد: با بلوغ تدریجی زرده جدا شده و از آن خارج می شود. کیسه زرده که خط شکاف یا آبنبات چوبی نامیده می شود، گاهی اوقات کیسه زرده ممکن است در طی این فرآیند پاره شود و باعث شکستن رگ خونی شود که به داخل زرده نشت می کند و حتی باعث می شود قسمت سفید تخم مرغ دارای لکه های خونی باشد.این لکه ها روشن می شوند. با گذشت زمان تا زمانی که لکه های خونی تیره نشان دهنده تازگی تخم مرغ باشد.

شهید بهشتی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: برخی افراد معتقدند لکه های خونی ممکن است به معنای ورود تخمک به مرحله جنینی باشد و به دلیل تخمک گذاری در اواسط این مرحله، این مرحله متوقف شده است. از نظر علمی، این موضوع تایید نشده است، اما در عین حال، اگر این اتفاق بیفتد، می توان به راحتی لکه ها را پاک کرد و تخم مرغ را مصرف کرد.

وی همچنین پرسید که آیا می توان تخم مرغ ها را برای جلوگیری از ترک خوردن در کیسه فریزر آب پز کرد یا خیر؟ وی تصریح کرد: ماده اصلی نایلون های فریزر پلی اتیلن خطی است که در دسته پلیمرهای پلاستیکی نسبتا ایمن است که هیچ خطری برای سلامت انسان ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات جدیدی بر روی میکروپلاستیک ها انجام شده است که این مواد می توانند از پوسته تخم مرغ عبور کرده و وارد بدن شوند، گفت: توصیه می شود برای اطمینان از سلامت غذایی که مصرف می کنیم، آن را در معرض مواد پلاستیکی داغ قرار دهیم یا نگذاریم. قرار دادن ذوب شده

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا لبه های سفید روی پوست تخم مرغ به دلیل وجود هورمون است یا خیر؟ وی بیان کرد: در حدود 2 درصد از پرندگان تخمگذار، تخم ها دارای پوسته غیرعادی هستند که در 1 درصد به صورت برآمدگی و نقاط سفید برجسته دیده می شود. این برجستگی ها در اثر رسوب کریستال های کربنات کلسیم اضافی روی پوسته تخم مرغ ایجاد می شوند. بنابراین مصرف این تخم مرغ ها هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید