نشت آب زیرزمینی می تواند به یک بحران تبدیل شود


ساعت: 12:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1877013

مشکلی که گریبان مردم منطقه محروم زنجان را گرفته است.

مدتی است که آب های زیرزمینی از منازل جنوب زنجان بالا می آید و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می کند، در حالی که شهرداری مسئولیت آب منطقه ای را بر عهده شرکت آب منطقه ای و پمپاژ منطقه ای را راه حل کوتاه مدت می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مدتی است که آب از برخی منازل مرکزی به ویژه در جنوب شهر زنجان خارج می شود که شهروندان را با مشکل مواجه کرده است. در ابتدا گفته می شد که این آب ها متعلق به قنات هایی بوده که زمانی در شهر زنجان بوده است، اما امروزه با احداث پل سیدالشهدا در جنوب شهر زنجان و جابجایی زمین، آب ها بالا آمدن و بعداً بالا آمدن و دلایل دیگر، یعنی آب های سطحی بالا آمده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است، زیرا هر از چند گاهی باید با بالا آمدن آب و با بالا آمدن اشیا و وسایل، پمپاژ کنند. خانه آسیب دیده و خود ساختمان نیز در خطر است.

سوال مهم دیگر این است که وظیفه هدایت آب های سطحی و جلوگیری از بالا آمدن آن بر عهده کدام دستگاه است و چرا تاکنون اقدامی صورت نگرفته و یا هیچ اقدامی برای جلوگیری از بالا آمدن آب های زیرزمینی انجام نشده است.


99981ab7 f54b 4b47 be9e b1a9aba38717 خبر خاکستری


* مدیریت آب های زیرزمینی طبق قانون بر عهده شرکت آب منطقه ای می باشد

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان در این خصوص گفت: در قانون شهرداری ها (مصوب ۱۳۳۴) کلیه امور شهری به شهرداری محول شده است.

او گفت: «همه چیز بهتر شده و قوانین تغییر کرده است. پس از قانون اولیه 9 قانون جدید وجود دارد که همگی مدیریت آب های زیرزمینی را از کنترل شهرداری خارج کرده و به شرکت آب منطقه ای واگذار کرده است.

فیروزفر با تاکید بر اینکه شهرداری هیچ اختیاری در زمینه آب های زیرزمینی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر متولی آب های زیرزمینی وارد میدان شود، شهرداری در این زمینه صددرصد هم متولی و هم مردم کمک می کند تا مشکل نشت حل شود. شهر زنجان

شهردار زنجان تاکید کرد: مدیریت آب های زیرزمینی طبق قانون بر عهده شهرداری نیست و ما به عنوان متولی نمی توانیم به این موضوع ورود کنیم اما همانطور که گفته شد اگر متولی وارد شود به آنها کمک خواهیم کرد.


ac4e8cd1 37d0 4d72 9414 f2201bc7615c خبر خاکستری


* آب خروج آب از مناطق جنوبی زنجان بحرانی است

اسماعیل افشاری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفت و گو با خبرنگار مجرسا; وی گفت: نشت آب از منازل جنوبی زنجان معضلی است که در آینده می تواند به بحران تبدیل شود.

افشاری در خصوص نشت آب در جنوب زنجان و راهکارهای سنجیده بیان کرد: کارگروهی به سرپرستی معاونت عمرانی وزیر آب و آب و فاضلاب، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت آب منطقه ای زنجان و استانداری تشکیل شده و مطالعات اولیه در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: توسعه شهر باعث مسدود شدن قنات های قدیمی در برخی مناطق و تخریب کانال زهکشی قنات شده است به طوری که دیگر امکان خروج آب از قنات و ورود به زنجانرود وجود ندارد.


* آب پمپاژ آب یک راه حل کوتاه مدت برای نشت آب است

افشاری گفت: اما در جایی که زهکشی کار می کند مشکلی نیست اما آب قنات ها که خروجی آن مسدود است به جای دیگری راه پیدا می کند و نشتی دارد و اغلب از چاه های آب زیرزمینی در قسمت جنوبی شهر خارج می شود. “

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه برخی از قنات ها برای لایروبی مورد بازرسی قرار می گیرند، گفت: اما برای برخی قنات ها لایروبی به هیچ وجه امکان پذیر نیست زیرا ساخت و ساز انجام شده و زیرساخت هایی ایجاد شده و امکان بازسازی لایروبی در محل وجود دارد. همه . . ” نیست.

وی گفت: نشت از منازل یک مشکل است و بعداً می تواند به یک بحران تبدیل شود، اما راه حلی که در کوتاه مدت می توان از آن استفاده کرد، پمپاژ آب از منازل است.

افشاری ادامه داد: راه حل میان مدت این است که سرمایه گذاری برای استفاده از آبی که از زیر شهر می گذرد و در قسمت جنوبی شهر راه پیدا می کند، آماده باشد و مشکل نشت آب از منازل به طور کامل حل شود. “

وی گفت: بر اساس آخرین آمار تعداد کل قنات های ثبت شده 818 رشته است که 47 میلیون مترمکعب آبدهی دارند و بیشتر آب تخلیه شده به عنوان آب مورد استفاده کشاورزان است.


f440595c ea75 41bb 938e be3a3fc3bc56 خبر خاکستری


* زیر آب های زیرزمینی شهر زنجان با مدیریت صحیح در حال تبدیل شدن به یک فرصت است

سعید نجفی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: بالا آمدن آب های زیرزمینی زنجان در صورت مدیریت صحیح می تواند یک فرصت باشد.

وی با اشاره به بالا آمدن آب های سطحی زنجان گفت: مشکل بالا آمدن آب های زیرزمینی زنجان زمانی مطرح شد که نیاز به گرد هم آوردن کارکنان، جداسازی وظایف برای رسیدن به یک نتیجه مشترک و تبدیل تهدید به فرصت برای شهر بود. امروز نیاز به توسعه دارد.«اینجا شهر زنجان است.

نجفی خاطرنشان کرد: امروزه بالا بردن آب های زیرزمینی با مدیریت بهتر می تواند به فرصتی برای استفاده بهینه از منابع انرژی و حفاظت از منابع زیست محیطی شهر تبدیل شود.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان گفت: می توان برای پساب های شهری و آب های سطحی و زیرزمینی، تصفیه و استفاده مناسب از این آب در بخش صنعتی، آبیاری فضای سبز شهری و سایر بخش های لازم هدایت و زهکشی مناسبی انجام داد.

نشت آب در منازل جنوبی یکی از معضلات منطقه فقیرنشین زنجان است. امیدواریم مسئولین ذیربط به جای بیان و تشریح مشکل، راهکار عملی و کاربردی تری نسبت به منازل جنوب زنجان برای مقابله با این آب ارائه دهند که اغلب آنها نیز فرسوده هستند تا شهروندان دچار فرسودگی نشوند. مشکلات بیشتری داشته باشند تا با خیال راحت و بدون نگرانی از افزایش آب های زیرزمینی به زندگی خود ادامه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید