نشت نفت در بودجه؟ | روز جدید

نشت نفت در بودجه؟  |  روز جدید

در پاییز سال گذشته، جمعی از نمایندگان مجلس با هم متحد شدند تا «بابک زنجانی» را به اقتصاد کشور بازگردانند. بنابراین بخشی از فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی را از شرکت ملی نفت ایران گرفته و در اختیار افراد یا مؤسسات غیرتخصصی قرار دادند. این تبصره در لایحه بودجه 1402 علیرغم انتقادات شدید و صریح به این موضوع به صورت جامع تری مطرح شده تا جایی که حتی سازمان های مردم نهاد مانند شهرداری ها نیز باید نفت فروش باشند.

در پاییز سال گذشته، جمعی از نمایندگان مجلس با هم متحد شدند تا «بابک زنجانی» را به اقتصاد کشور بازگردانند. بنابراین بخشی از فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی را از شرکت ملی نفت ایران گرفته و در اختیار افراد یا مؤسسات غیرتخصصی قرار دادند. این تبصره در لایحه بودجه 1402 علیرغم انتقادات شدید و صریح به این موضوع به صورت جامع تری مطرح شده تا جایی که حتی سازمان های مردم نهاد مانند شهرداری ها نیز باید نفت فروش باشند. این بند که در لایحه بودجه سال گذشته مجلس اضافه شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت، در لایحه بودجه امسال ریاست‌جمهوری به طور گسترده تکرار شده است. در بند (ی) تبصره 1 لایحه بودجه 1402 کلیه دستگاه های اجرایی و دستگاه های عمومی غیردولتی از جمله شهرداری ها و آستان قدس رضوی حق دریافت نفت خام و میعانات گازی از دولت و تسویه مطالبات خود با دولت را دارند. با صادرات این محصولات، مابقی را صرف اجرای طرح های توسعه نیروگاه های هسته ای و توسعه میادین نفتی می کند، هرچند سپردن فروش نفت به دستگاه های اجرایی امر جدیدی نیست (مثلا سال هاست که نیروهای مسلح توانسته اند برای تقویت پایگاه دفاعی نفت صادر کنند در سال 1401 این فرصت در بودجه مقرر شده است که نیروهای مسلح باید 4.5 میلیارد یورو نفت صادر کنند. اما برای اولین بار این فرصت در اختیار تمامی نهادها و سازمان های عمومی غیردولتی قرار می گیرد. حتی سال گذشته مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1401، فروش نفت را فقط به گروه های خاصی مجاز دانست. آن طور که کارشناسان می گویند آخرین باری که اقدامی مشابه این قانون اجرا شد، به جز ماجرای تاریخی گم شدن دکل نفتی، نتیجه ای حاصل نشد.

روغن برای واگن های مترو

در حالی که دولت سیزدهم بر افزایش چشمگیر اجرای بودجه 1401 تاکید دارد، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی که در 29 آذرماه منتشر شد، اعلام کرد که تنها سه چهارم بودجه نیمه اول سال اجرایی شده است. . بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت پژوهشی شورای اسلامی، در شش ماهه نخست امسال، درآمد نفتی ایران 141 هزار میلیارد تومان بوده است. با توجه به اینکه این رقم 44 درصد کمتر از پیش بینی بودجه در 6 ماهه نخست سال است، به نظر می رسد دولت برای تامین بخشی از هزینه های خود راهی جز واگذاری پیشاپیش فروش به دستگاه های اجرایی ندیده است. به ویژه با توجه به اینکه برخی گروه ها تمایل خود را برای استفاده از این نفت حتی در قالب تسویه اعلام کرده اند، به عنوان مثال چندی پیش جعفر تشری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد: «شهردار تهران. به دنبال پاکسازی است. دولت همچنین گزینه ای را برای مبادله نفت با برخی کالاها دنبال می کند. اما نفت در اختیار شهرداری نیست که قدرت چنین کاری را داشته باشد و برای گرفتن واگن مترو برای نفت نیاز به تایید دولت است و این کارها باید در سامانه های دولت.» دو سال پیش مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره امکان فروش نفت از سوی نیروهای مسلح صحبت کرد و اعلام کرد: «ما نمی توانیم ریالی کافی در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم، این امر در سال گذشته امکان پذیر شد. سال‌های قبل و در سال 1401 پیش‌بینی می‌شد برای تقویت قرارگاه پدافند نفت به نیروهای مسلح داده شود، نیروهای مسلح برای خودشان مشتری دارند و می‌توانند بفروشند. علیرغم این ادعاها، کارشناسان عمومی معتقدند حتی اگر این گروه ها به قول خودشان توانایی و مشتری فروش نفت را داشته باشند، نه تجربه این کار را دارند و نه شفافیت لازم در آن.

ظاهرا نفت دیگر ملی نیست

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «کوسه» تاکید کرد که مانند سال گذشته مخالف این کار است. وی دلیل این مخالفت را ایجاد و تثبیت تنگناهای آشکار و غیرشفاف در این راه عنوان می کند.

پازوکی می گوید: ما فکر می کردیم نفت از زمان آقای مصدق ملی شده است. قبلا هم گفته ام و باز هم می گویم که با این کار مخالفم. زیرا این می تواند یکی از موانع اصلی عدم شفافیت باشد. این بدعتی است که آقای احمدی نژاد در بودجه ایران مطرح کرد. در آن زمان نفت به عنوان بخشی از هزینه های پلیس در اختیار پلیس قرار گرفت تا بفروشد که باعث بروز حوادث و ماجرای گم شدن سکوهای نفتی شد. البته نفت تنها مورد نبود. در آن زمان نیروگاه دماوند به نام خصوصی سازی به بنیاد شهید واگذار شد. اگرچه این یک خصوصی سازی نبود، اما اگر کارخانه در دست دولت باقی بماند، وزارت نیرو آن را بسیار بهتر مدیریت می کرد. الان دقیقا همین اتفاق در حال رخ دادن است. به گفته این کارشناس، اتفاقات ناخوشایندی دقیقا در همین مکان ها رخ می دهد. وی ادامه می دهد: در دوره آقای احمدی نژاد یکی از ایراداتی که به فرمانده وقت نیروی انتظامی مطرح شد بحث فروش نفت بود. منطقی نیست که سازمان های دیگر نفت بفروشند. چون مات است یعنی اصلا معلوم نیست این روغن با چه قیمتی و در چه مقداری فروخته می شود و نه نحوه دریافت پول و هزاران سوال دیگر. این عدم شفافیت می تواند مفسده باشد. پازوکی می افزاید: کسانی که با برجام مخالفت کردند، ایران را کنار زدند و اکنون پیوند رسمی اقتصادی ما با جهان تقریباً قطع شده است. این به نفع دشمنان ملت ایران است. اگر دولت منافع ملی کشور را می خواهد، به جای این برنامه ریزی ها، سیاست خارجی خود را تغییر دهد. در سرتاسر جهان، سیاست خارجی در خدمت توسعه و رشد اقتصادی آن کشور است. اما در ایران اقتصاد وابسته به سیاست است. این رویه صحیح نیست و به منزله دامن زدن به انزوای کشور است.

عجیب و حتی خنده دار!

مرتضی افگه یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی است که آشکارا با این اظهار نظر مخالف است. افکه توضیح می دهد: حتی اگر احتمال فساد این شغل را نادیده بگیریم، هر شغلی تخصص خاص خود را می خواهد. در دنیای امروز، کارهای بسیار کوچک هم نیاز به تجربه دارند، چه رسد به کارهای مرتبط با تجارت بین المللی. سپردن فروش نفت به مردم و موسسات بسیار عجیب و حتی مضحک است که نفت مطلقا جزو وظایف آنها نیست، آنها هیچ دانش و نیروی متخصصی در این زمینه ندارند. ما تجربه بابک زنجانی را در اقتصاد خود داریم. اما اینکه آقایان به تز خود پایبند باشند و همچنان مدعی شوند که می توانند تحریم ها را دور بزنند، برای منافع مردم بسیار مضر است. وی معتقد است: فروش نفت به برخی نهادها از جمله شهرداری سپرده شده است و در واقع راهی برای تامین بخشی از بودجه آنهاست. اما از آنجایی که تجربه ندارند، احتمالا این کار را به شرکت های دیگر واگذار می کنند. اما به دلیل عدم تخصص حتی نمی دانند چگونه با شرکت های تخصصی مذاکره کنند و این جز ضرر و کلاهبرداری برای آنها نتیجه ای ندارد.

افکه تاکید می کند: همین الان به جای این کارها بهتر است ارزان ترین راه یعنی تلاش برای بازگشت به مذاکرات و رفع تحریم ها را در پیش بگیریم.

جایگزین خصوصی کجاست؟

در کنار انتقادات مختلف جامعه کارشناسی، صدای بخش خصوصی نیز به گوش می رسد. آرش نجفی، رئیس کمیته انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری، از عدم حضور بخش خصوصی در تبصره‌های مربوط به حوزه نفت و گاز لایحه بودجه ۱۴۰۲ گلایه کرد و گفت: در تبصره 1 بودجه 1400 ظرفیت بخش خصوصی را دارد. بر این اساس بخش خصوصی می تواند نیازهای خود را با تسویه نفت تامین کند. هرچند این تصمیم اجرایی نشد! به گفته نجفی، در این یادداشت از ظرفیت بخش خصوصی غفلت شده و این در حالی است که در حوزه تجارت نفت و فرآورده های نفتی از ظرفیت و آمادگی کامل برخوردار است. حتی بیشتر از نهادهای ذکر شده در این بودجه. علاوه بر این، مدیریت تجاری و عملیات مالی این موسسات می تواند توسط بخش خصوصی تامین شود. از دیدگاه وی بی توجهی به بخش خصوصی در بودجه تنها ناشی از برخورد نادرست مجلس و دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید