نشست فردای آژانس بین المللی انرژی اتمی پر تنش خواهد بود


ساعت: 22:02
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843819

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اتریش در توییتر نوشت: نشست فردای آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن درباره ایران نیز بحث خواهد شد، پر تنش خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ملل در وین پایتخت اتریش دستور جلسه هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی را که فردا آغاز می شود، اعلام کرد.

وی در پیامی توئیتری نوشت: نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز می شود. انتظار می رود این دیدار پر تنش باشد. علاوه بر تعدادی از جنبه های کلی کار آژانس، شورای حکام در مورد مسائل مربوط به ایران، اوکراین و AUKUS (معاهده سه جانبه استرالیا، بریتانیا و آمریکا در مورد عدم اشاعه سلاح های هسته ای) بحث خواهد کرد.»

اولیانوف روز شنبه در پیامی توئیتری در واکنش به قطعنامه انتقادی احتمالی علیه ایران در نشست شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: در واقع پیش‌نویس قطعنامه غرب درباره ایران بی‌معنی است زیرا هیچ تأثیر مثبتی بر روابط با آژانس ندارد. فرمانداران انرژی هسته ای و ایران وجود نخواهد داشت. اگر کشورهای غربی بخواهند سیگنالی در مورد نیاز به همکاری نزدیک ارسال کنند (که روسیه از آن حمایت می کند)، این می تواند به صورت شفاهی انجام شود.

رویترز همچنین هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده و سه کشور اروپایی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) قصد دارند قطعنامه ای صادر کنند که در آن از ایران به دلیل آنچه «عدم همکاری با آژانس» نامیده شده، انتقاد کنند.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقاداتی که به این دسته از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از زمان توقف مذاکرات وین به عملیات های رسانه ای و روانی خود ادامه داده و به بهانه های مختلف به جای اجرای تعهدات خود در احیای برجام، ایران را مقصر می دانند.

اولیانوف پیش از این هشدار داده بود که قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) علیه ایران، دورنمای نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات در وین برای احیای برجام را مخفی می کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید