نظارت دولت در حال پیشرفت است. بدون “دخالت”!

نظارت دولت در حال پیشرفت است.  بدون

روز جدید : دولت سیزدهم پس از انتخابات خرداد 1400 و عبور هیئت دولت از ایستگاه بهارستان توانست به پاستور برسد. دولت سیدابراهیم رئیسی از یک سو با مجموعه ای گیج کننده و پیچیده از مذاکرات هسته ای مواجه بود. علیرغم آغاز مذاکرات در 8 آذر، با وجود فشارهای ناشی از مشکلات معیشتی که برخی از آنها به تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران مربوط می شود، هنوز چشم انداز روشنی برای دستیابی به توافق وجود ندارد. این در حالی است که دولت سیزدهم همچنان نتوانسته به وعده ها و وعده های خود به مردم عمل کند و تاکنون تنها شاهد وعده ها و اظهارنظرهای مسئولان بوده ایم که باید هر چه زودتر از مرحله وعده عبور کرده و به سمت عملکرد حرکت کنیم. بیایید به این وعده ها عمل کنیم. اما شرایط سخت معیشتی مردم باعث شد جامعه با بدبینی به آینده نگاه کند و وضعیت را از حال به مطلوب تغییر دهد. به نظر می رسد اگر رئیس و یارانش بتوانند بخشی از مشکلات معیشتی را تا حدودی حل کنند، تا حدودی اعتماد عمومی را به دست خواهند آورد. وی در همین راستا با محمد هاشمی از چهره های اعتدال گرا و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فعالان سیاسی گفت وگو کرده است که می خوانید.

ارزیابی شما از عملکرد دولت در کوتاه مدت چیست؟

نظرسنجی خاصی ندارم که بگویم نظر مردم در مورد کار و برنامه دولت چیست. آنچه در رسانه ها مشهود است این است که هم اکنون هماهنگی و انسجام خوبی در ترکیب مسئولان در کشور وجود دارد. هر سه مرجع نیز مانند سایر نهادهای موجود در دست یک جناح خاص است. با هم کار می کنند و با هم تصمیم می گیرند و به قول خودشان دخالتی در کار هم ندارند. از آنجایی که هیچ تفاوتی بین دستگاه ها وجود ندارد، این یک جنبه مثبت است. اما از نظر کارآمدی و حل مشکلات در حوزه اقتصاد و معیشت مردم که مهم ترین موضوعی است که هم در تبلیغات انتخاباتی و هم بعد از آن صحبت ها و وعده های زیادی می شود اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و چیزی تغییر نکرده است. . برخی از کالاها نه تنها کاهش قیمت نداشتند، بلکه افزایش قیمت داشتند. هفته گذشته با مجوز وزارت اقتصاد قیمت خودرو 10 درصد افزایش یافت و با افزایش قیمت خودرو و سایر اقلام و اجناس افزایش یافت. در بحث صادرات می بینیم که گره هایی در بحث صادرات وجود دارد که باز نشده است. اگر نرخ بیکاری بالا باشد و عملاً تأثیری بر جامعه نداشته باشد، بحث اشتغال زایی تغییر نکرده است. در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل، برجام در گذشته بد بود، الان برجام می گوید خوب است و می خواهیم به برجام برگردیم، اما آن طور که طرف ها و نشریاتی که در رسانه ها منتشر می شود، تناقض وجود دارد. طرف ایرانی یک چیز می گوید طرف اروپایی یک چیز دیگر هیچ وقت پیشنهادات ایران در رسانه های داخلی مطرح نشده که چه خواسته هایی داشته اند و چه کرده اند و مشخص نیست. بر خلاف آنچه گفته اند، حق مردم دانستن است، اما در این زمینه یکی از مهم ترین حوزه هایی است که مردم حق دارند بدانند که هیچ اطلاعاتی ارائه نشده است که بفهمند هیئت ایرانی چه می خواهد و پاسخ داده شده است. توسط اروپایی ها درست یا غلط است.

می بینیم همانطور که در زمان احمدی نژاد نیروها دور هم جمع شدند، دولت واحد چه مزایا و معایبی دارد؟

درست است که قوای سه گانه با هم هستند، اما این کافی نیست و باید از همه نیروها به خصوص قوه مجریه استفاده شود نه اینکه از یک جناح استفاده شود. بحث در مورد رقابت منجر به پیشرفت و سرعت عمل می شود. رقیب همیشه ناظر خوبی است. اما وقتی رقابت نباشد و یکپارچه باشد، ناکارآمدی ها و برخی مشکلات ممکن است شفاف و علنی نباشد و کسی از آن خبر نداشته باشد. یعنی بعضی کارها در خفا پیش می رود و آن طور که باید شفافیت وجود ندارد. در حال حاضر چیزی برای صحبت وجود ندارد. اما از طرفی در این صد روز نمی توان به اصطلاح عملکرد را ملاک قرار داد و زمان بیشتری نیاز است. اما در هر صورت مردم در جیب و قدرت خرید خود خرید می کنند. اصل در حوزه اقتصاد، معیشت مردم است و مسائل اقتصادی اشتغال و تورم است. دولت علیرغم وعده های فراوانی که داده در اقتصاد و معیشت مردم شکست سختی خورده است اما تاثیر مثبتی بر این مشکلات اقتصادی نداشته است.

وعده های عملی نشده دولت باعث کاهش اعتماد عمومی شده است برای بازگرداندن اعتماد عمومی چه اقداماتی باید انجام شود؟

عملکرد مثبت و ملموس همیشه باعث ایجاد اعتماد می شود. آنچه مردم می گویند و آنچه در جامعه وجود دارد گفتار و عمل است. در ادبیات فارسی می گویند دویست حرف نیم کردار نیست. یعنی اگر دویست حرف بزنی، اما یک یا نصفش را انجام دهی، قابل قبول است. حرف زدن به قیمتش نمی ارزه آنچه برای انسان قابل لمس است عمل است. در حوزه اجرا شاخص هایی وجود دارد که نشانه های عمل را نشان می دهد که یکی از آنها تورم، ارزش پول ملی است. بنابراین اگر عملی پشت حرف باشد و مردم آن را ببینند، اعتماد ملی را تقویت می کند، اما اگر چیزی گفته شود اما عملی یا ملموس نباشد، مردم باور نمی کنند. وظیفه اصلی این دولت و هر دولتی در شرایط کنونی کشور رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم است چرا که شاهد اعتراضات متعدد در سطوح مختلف در زمینه مسائل اقتصادی هستیم. ایجاد احساس رضایت در افراد ضروری است که البته تنها با حرف و شعار نمی توان این کار را انجام داد. البته هنوز برای قضاوت زود است، اما به هر حال بعد از رای گیری در مجلس و کشور، اینطور نیست که تجربه یا شخصیت مشخص نباشد، زیرا جناح آنها زودتر مشخص می شود و تفکر، سطح تجربه و کارایی آنها مشخص می شود. خیلی زود فاش خواهد شد
در دولت سیزدهم شاهد برخی انتصابات خانوادگی هستیم، تحلیل شما از تاثیر انعکاس اخبار این انتصابات بر جامعه چیست؟

دولت سیزدهم در تبلیغات انتخاباتی خود از شعارهای غیرحزبی استفاده کرد اما در عمل شاهدیم که این کار را نکرد. شعار مسئولان فعلی شایسته سالاری است، اگر در این انتصابات خانواده آبرومندتری وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد، اما اگر معلوم شود که شعار شایسته سالاری در حد حرف است و در عمل اتفاق دیگری می افتد، همه اینها باعث کاهش عمومی می شود. اعتماد به نفس. به هر حال شروع خوبی نیست، در واقع انتظاراتی وجود داشت، فراجناحی بودن به معنای حضور همه فرقه های اصولگرایی محقق نمی شود و به نظر نمی رسد که همه فرقه ها در این کابینه کاندیدایی داشته باشند. .

با توجه به شرایط فعلی و مذاکرات وین، چقدر به آینده خوشبین هستید و آیا شرایط به سمت مطلوب پیش خواهد رفت؟ شدت اقدامات دولت و رفع تحریم ها چقدر است؟

مجموعه نظم سیاسی که در کشور و دولت وجود دارد و با توجه به فرصت های فراوانی که کشور مثلاً در بحث معادن دارد، معلوم است که ایران تمام مواد معدنی جدول مندلیف را دارد. اگر این مواد استخراج شود و شغل و رونق اقتصادی ایجاد شود. به همین دلیل به آینده خوشبین هستم، مردم باید خوش بین باشند و امیدوارم کارکنان به وظایف خود عمل کنند. با توجه به شرایط فعلی، لغو تحریم ها بسیار مهم است و تنش زدایی از روابط بین المللی با کشورهای منطقه می تواند به بهبود شرایط کمک کند. در جنگ تحمیلی بسیاری از کشورها با ما مخالف بودند، اما پس از پایان جنگ با سیاست غارت‌ستیزی که مرحوم هاشمی رفسنجانی در پیش گرفت، روابط ما با دنیا و منطقه بهتر شد و با کشورهای مختلف روابط سیاسی – دیپلماتیک، اقتصادی بهتر شد. و همه ما این نوع رابطه را داشتیم و رابطه بهتر شد و در نتیجه توانستیم بسیاری از مشکلات داخلی را حل کنیم. اگر همین سیاست مجرب و عمل شده انتخاب و اجرا شود، با توجه به توانمندی های کشور امید به بهبود وجود دارد و در این مرحله باید به تغییر و رهایی مردم از مشکلاتی که گریبانگیر آنهاست امیدوار بود. .

امام(ره) و مرحوم هاشمی همواره بر بازگشت مردم تاکید داشته اند و انقلاب متعلق به این مردم است و نباید مردم را دور از نظام دانست. آقای جنتی نیز اخیرا به این نکته اشاره کرده اند که خوب نیست مردم از خود فاصله بگیرند. از سیستم، برگشت چگونه باید با مردم انجام شود؟

امام در دیدار با دولت فرمودند: «هر کاری از دست مردم بر می آید را به مردم واگذار کنید. بحث تجارت خارجی، تجارت داخلی، تولید و غیره. نظر امام این بود که دولت باید نظارت و کنترل کند و اجرا بر عهده مردم باشد و اگر اینطور باشد فرصت های شغلی زیادی ایجاد می شود. مردم زمانی که به تولید مشغول می شوند، ثروت تولید می کنند و چون در اسلام و جمهوری اسلامی موضوع مالکیت محترم است، انگیزه کار وجود دارد. کسي که حقوق مي گيرد به کار و عنايت چندان توجهي ندارد، فقط به دنبال حقوق است، اما اگر کسي براي خودش کار کند و داشته باشد، شبانه روز آن را نمي شناسد و مرتب کار مي کند و نظر امام اين بود. که کار اقتصادی و غیره و کارهای اجرایی را به مردم بسپارید. بگذارید مردم کاری را انجام دهند که مردم می توانند انجام دهند. اگر مردم بتوانند به خود اجازه واردات و صادرات بدهند، اولویت با مردم است نه حکومت، و مخالف اقتصاد دولتی امام بودند و بیشتر به اقتصاد خصوصی و دولتی تکیه کردند. مرحوم هاشمی رفسنجانی هم همین نظریه را داشت و سعی می کرد کارها را وابسته به مردم کند و بیشتر با مشارکت مردم انجام شود. شرایط کشور هم این را می پذیرد و اگر این راهبرد از سوی مسئولان انتخاب شود، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید