نظارت میدانی اعضای کمیسیون عمران بر روند بازسازی منطقه زلزله زده سیشت / بازسازی کامل واحدهای مسکونی روستایی


ساعت: 15:56
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881162

رئیس و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه پایش میدانی خود از منطقه زلزله زده سیشرد و وضعیت بازسازی بلوک های تخریب شده در استان کوگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس ، محمدرضا رضایی کوچی رئیس و کمال علیپور خونکداری نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی در بخشی از برنامه های پایش خود صبح امروز (سه شنبه 23 تیرماه) از منطقه زلزله زده شهر دانا بازدید کردند. به ویژه شهر سی شیرد و از نزدیک از بازسازی بلوک ها بازدید کردند. به زلزله نگاه کردند و صمیمانه درد و دل مردم آن منطقه را احساس کردند.

بر اساس گزارش مقامات محلی، طی توافقات و اعتبارات در نظر گرفته شده برای بازسازی و بهسازی مناطق زلزله زده، پروژه های زیادی شناسایی شده است که به دلیل عدم تخصیص کامل اعتبارات، مشکلاتی را به وجود آورده است. تامین نشده، پروژه ها تکمیل می شود، همچنین تعهدات بانک ها برای برداشت وام به طور کامل انجام نشده است. در حال حاضر از 1700 بلوک آپارتمانی تخریب شده 703 بلوک تکمیل شده و 900 واحد در مرحله پشت بام و در مرحله تکمیل است و حدود 100 واحد به دلیل مشکلات اخذ مجوز با مشکل مواجه هستند. بازسازی مناطق روستایی نیز 100 درصد تکمیل شده است.

بر اساس این گزارش، زلزله‌ای به بزرگی 5.6 ریشتر شامگاه 8 بهمن 1397 شهر سیشرد را لرزاند که بر اثر آن 3700 واحد مسکونی آسیب دیدند و حدود 64 نفر مجروح شدند. شهرستان 42 هزار نفری دانا در 35 کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

باید بگویم؛ بازدید از محل احداث شبکه تصفیه خانه چرام و همچنین پروژه متوقف شده تونل دیل آخرین برنامه نظارتی روز دوشنبه 21 تیرماه در کمیته سازندگی مجلس بود که تا عصر ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، تونل دیل بخشی از پروژه قطعه دوم جاده گچساران – چرام است که تا تابستان 1397 حدود 630 متر از ورودی و 600 متر از قسمت خروجی تونل کار می کرد، اما در در آن زمان به دلیل مشاهده نشت گاز ناشناخته جهت رعایت نکات ایمنی پروژه به حالت تعلیق درآمد و گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید و با انجام یک سری آزمایشات فنی به این نتیجه رسیدند که گازهایی از این قبیل وجود دارد. به عنوان متان در تونل، بنابراین تاکنون، با وجود هزینه های هنگفتی که روی آن انجام شده، نیمه کاره بوده و نتیجه نهایی نامشخص باقی مانده است.

به گفته مسئولان محلی، احداث تونل در گردنه دیل یکی از برنامه های مهم توسعه گچساران در سال های اخیر است که با هدف کاهش 15 کیلومتری طول مسیر و حذف روستاهای مسیر انجام شده است. از بن بست ارتباطی و تضمین سفر ایمن.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس نیز در این خصوص گفت: این پروژه تحولات بسیار چشمگیری در منطقه ایجاد می کند و می تواند از تلفات جانی در این منطقه جلوگیری کند، متاسفانه این پروژه متوقف و خارج از برنامه ملی است. .

وی بیان کرد: تلاش می کنیم این پروژه را به طرح ملی بازگردانیم تا از اعتبارات خوب آن استفاده شود و هر چه سریعتر دوباره فعال شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید