نظام ارجاع به پزشک خانواده حلقه مفقوده درمان است/ از نبود الگو در بین پزشکان تا کم درآمد پزشکان عمومی


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891907

رضا منصوری رئیس جامعه پزشکی بسیح کرمانشاه نبود نظام ارجاع و نبود الگو در بین پزشکان برای کم درآمدی پزشکان عمومی را حلقه های مفقوده طرح پزشک خانواده می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، با توجه به فرا رسیدن روز پزشک گفت و گو با دکتر رضا منصوری; بسیج رییس جامعه پزشکی استان کرمانشاه توسط خبرنگار مرصاد تامین شد که در ادامه می خوانیم:


مرصادنیوز: لطفا خودتان را به اختصار معرفی کنید.

دکتر منصوری: در سال 1376 در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شدم و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در درمانگاه امام رضا (ع) مشغول به کار شدم و حدود 16 سال در محضر مردم و بیمارانی بودم که اکثراً از اهل بهشت ​​بودند. طبقات فقیر و درآمدهای استان پایین است.

همچنین حدود سه سال است که در حوزه خدمات درمانی و نیروهای مسلح فعالیت دارم و هم اکنون از شش سال پیش در سمت مسئول بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه مشغول به کار هستم. .


مرصاد نیوز: لطفا مهم ترین چالش های جامعه پزشکی را ذکر کنید.

دکتر منصوری: سال هاست که نگران رابطه مالی بیمار و همکاران کادر درمانی هستم و امیدوارم روزی این رابطه به پایان برسد، زیرا تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نه سیستم بهداشت و درمان از نظر ثبات تثبیت می شود. مسائل حقوقی و پرداختی و نه مردم از حقوق خود مطلع می شوند و می گیرند وگرنه مردم و پزشکان ما همیشه با چالش های فوق روبرو هستند.

یکی از چالش های دیگر پیش روی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مردم مشکل سیستم ارجاع پزشک خانواده است که تا این اتفاق خوب رخ ندهد مردم در اسرع وقت به نتیجه می رسند و بار مالی بر دوش بیماران و سیستم بهداشت و درمان ما کاهش خواهد یافت. این دو موضوع دو چالش بزرگی است که سال هاست جامعه پزشکی با آن دست و پنجه نرم می کند و البته امیدواریم مسئولان دولت و مجلس هر چه زودتر به این نتیجه برسند.


1f1bccf5 bdac 4a61 89f8 7ebdc21fbe4d خبر خاکستری



مرصاد نیوز: عملکرد جامعه پزشکی استان کرمانشاه را چگونه ارزیابی می کنید؟ و مهمترین دغدغه پزشکان کرمانشاهی چیست؟

دکتر منصوری: شش سال است که با اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و دانشجویان پزشکی ارتباط مستقیم داشته ام، بزرگترین نگرانی عدم وجود الگو در بین همکاران جامعه پزشکی و به ویژه دانشجویان از آن و اگر این عزیزان است. افراد الگو هستند، گاهی اوقات مناسب نیستند و الگوی کار هستند، ضمن احترام به همه افرادی که جزء گروه هنرمندان و مشاهیر جامعه هستند، متأسفانه برخی پزشکان، پرستاران و ماماها، به جای اینکه فردی از همان گروه خود را انتخاب کنند. الگوی کاری پرداختن به این واقعیت که در جامعه پزشکی ما الگوهای خوبی برای کار حرفه ای و سایر جنبه های زندگی وجود دارد، اما الگوها یا به خوبی آموزش داده نمی شوند یا به آنها توجه نمی شود، یا افراد جامعه پزشکی می توانند الگو باشند. برای افراد جامعه نامهربان هستند و ro را انجام نمی دهند شما یک الگو هستید

امیدواریم اساتید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. اساتیدی که از نظر علمی معروف هستند و جزو نخبگان جامعه هستند باید از نظر اخلاقی و عاطفی کمی به دانشجویان و جوانان نزدیک شوند تا این عزیزان را الگوی خود قرار دهند زیرا الگوهای عملی و علمی و رفتاری می تواند در آینده برای خدمت رسانی سیستم به مردم استفاده شود.

همچنین یکی از دغدغه های دیگر، مقایسه درآمدهای جامعه پزشکی با سایر افراد جامعه است، در حالی که شاید بیش از 95 درصد جامعه پزشکی در سطح اقشار متوسط ​​جامعه درآمد دارند، بنابراین درآمدهای پزشکی را نمی توان با آن مقایسه کرد. درآمد بخش های خاصی از جامعه مانند مغازه داران یا مهندسان.

شاید باورش سخت باشد که در بیمارستان های دولتی برای انجام یک عمل بعضاً پیچیده به پزشک 200 هزار تومان دستمزد نمی دهند، در حالی که این عمل حدود دو ساعت طول می کشد و با استرس بالایی انجام می شود، اما پزشکان ما مبالغ بسیار ناچیزی دریافت می کنند. همچنین برخی از دانشجویانی که از رشته های تخصصی فارغ التحصیل می شوند در شرایط کنونی ماهانه کمتر از 20 میلیون تومان درآمد دارند در حالی که شاید باور آن برای اقشار مختلف جامعه سخت باشد و این درآمدها با درآمدهای درصد بسیار کمی از جامعه مقایسه می شود. این امکان وجود دارد که آنها درآمدهای بسیار بالایی در بخش خصوصی و مراکز شخصی خود داشته باشند.

در این میان، آمدن پزشکان عمومی نیز فاجعه بار و غیرقابل تصور است. افرادی که اکثریت جامعه پزشکی را تشکیل می دهند اما بیش از 95 درصد آنها درآمد بسیار کمی دارند و همین امر باعث شده است که بسیاری از آنها حرفه پزشکی را ترک کرده و یا اقدام به مهاجرت کنند که امیدوارم عدالت به جامعه پزشکی نیز سرایت کند. و با توجه به اینکه حضور اکثر نخبگان به گروه های پزشکی و به خصوص رشته پزشکی ثابت شده است، داشتن چنین نمایندگی در مقابل نخبگان بسیار بد است.


مرصادنیوز: لطفاً در ادامه بیان کنید.

دکتر منصوری: از مردم انتظار می رود که به محض ورود به مطب ها یا مراکز بیمارستانی به سراغ قبض و دفترچه پزشکی نروند، زیرا کار همکاران در گروه های پزشکی اعم از پزشک، پرستار و… برای نجات انسان بسیار ارزشمند است. زندگی

باید اینگونه به این سوال نگاه کنیم که اگر بخواهیم جان یک انسان را نجات دهیم، چقدر حاضریم برای آن هزینه کنیم و از طرفی چه مبلغی حاضریم برای رفع درد از خودمان بپردازیم.

در واقع چنین مشکلاتی برای بسیاری از مردم دنیا حل شده است و از سوی دیگر می توان ادعا کرد که اگر پزشکان ایرانی کمترین حقوق را در جامعه پزشکی دریافت نکنند، ما یکی از کمترین درآمدها را در بین جامعه پزشکی داریم. جامعه پزشکی

از ابتدا تا آخر سال حق الزحمه پزشک بسیار ناچیز است، با توجه به اینکه نرخ ها درصد بسیار کمی افزایش می یابد و در برخی سال ها تغییری نکرده است، در حالی که در همان سال قیمت کالاها و دستمزدها چندین برابر افزایش می یابد، اما پرداخت درآمد ثابت به ویژه همکاران بخش دولتی از هشت ماه به یک سال موکول می شود و توسط مراکز درمانی و بیمه ها پرداخت نمی شود بدون اینکه کمترین تأثیری در عملکرد این عزیزان داشته باشد اما با همان صداقت و صداقت خدمت می کنند. دلسوزانه، اما این موضوع در هر حال امیدوارم هر چه زودتر مشکلات مردم و جامعه پزشکی حل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید