نظام یارانه ها در بودجه 1401 ریال خواهد بود

نظام یارانه ها در بودجه 1401 ریال خواهد بود

روز جدید : عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را موضوعی بسیار مهم در لایحه بودجه سال آینده کل کشور دانست و گفت: نظام یارانه ای 1401 ریالی در بودجه خواهد بود.

محمدرضا میرتاج الدینی در جلسه امروز کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: بررسی کل بودجه امروز با حضور رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر نفت؛» لایحه بودجه 1401 با شاخص‌های کلان اقتصادی در نظر گرفته شده است که تمرکز اصلی نمایندگان است.

عضو کمیسیون تلفیق لوایح بودجه 1401 افزود: شورای دولت رشد اقتصادی 8 درصدی و سرمایه گذاری را 4.5 درصد گزارش کرده است که حدود 3600 هزار میلیارد تن سرمایه گذاری است.

میرتاج الدینی همچنین گفت: دولت در بخش های مختلف اقتصاد کشور از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات سهمی در نظر گرفته است. قابل ذکر است که آنها می خواستند این را در سراسر کشور پخش کنند، به همین دلیل سهم آن را برای هر استان تعیین کردند و حتی مرکز آمار به شهرستان ها رسید.

وی افزود: یکی از رویکردها در اینجا عادلانه بودن بودجه های متوازن است. متاسفانه در برخی استان های فقیر درآمد سرانه مردم کمتر از میانگین کشوری است. بهتر از آن، این یکی از نکات برجسته بودجه است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر ثبات اقتصادی است، ثبات اقتصادی برای فعالان اقتصادی و جذب سرمایه بسیار مهم است. اگر بدانیم وضعیت اقتصادی ما به کجا می رود و به ثبات می رسد کمک زیادی به جذب سرمایه گذاری می کند.

وی افزود: متأسفانه طی چند سال اخیر شاخص های کلیدی اقتصادی از جمله نرخ سرمایه گذاری، نرخ بهره وری و نرخ رشد کاهشی و منفی بوده و بودجه در تلاش برای بهبود آنها است.

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق لوایح بودجه با تاکید بر اهمیت تدوین بودجه ضد تورمی گفت: یکی از نکات مهم این است که بودجه را در برابر تورم می بندیم و این امر در صورتی محقق می شود که حجم نقدینگی را کنترل کنیم. یکی از ویژگی های بودجه این است که میزان بدهی بانک ها به بانک مرکزی را کنترل و برنامه ریزی کرده اند تا سهم هر یک در سال آینده توسط شورای پول مشخص شود. هر چه نقدینگی بیشتر باشد، تورم در جامعه بیشتر خواهد شد.

وی موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را از موضوعات بسیار مهم در لایحه قانونی عنوان کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در بودجه 1401 هم در بررسی کلی و هم در بررسی تفصیلی زمان زیادی می برد و یکی از موضوعات جدید خواهد بود. سازمان یارانه ها است، دولت می خواهد در بودجه 1401 نظام یارانه کالاهای اساسی را بازنگری و ساماندهی کند و خوبی اینجاست که می خواهد نظام یارانه را به جای فعلی که ارزی است و به جای آن به صورت ریالی درآورد. یارانه های غیرمستقیم و پنهان .توزیع مستقیم برای جلوگیری از قاچاق و انسداد مبادی مختلف رانت و فساد.
میرتاج الدینی همچنین گفت: یکی از بحث های اصلی در بودجه، برنامه است، دولت این رویکرد را انتخاب کرده که همه دستگاه ها مسئول برنامه های خود هستند و بودجه هایی که دریافت می کنند در ازای برنامه هایی است که دارند. مثلاً وزارت جهاد کشاورزی می خواهد الگوی کشت را اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید