نظم بازار محصولات کشاورزی با اعمال مصوبه الگوی کشت/ذخیره آب با ممنوعیت صادرات آبزیان


ساعت: 18:26
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878343

امروزه با جایگزینی محصولات زراعی و تغییر مدل کشت در کشور، راندمان مصرف آب و ذخیره آب برای تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر و مصرف لازم افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده،، با وجود تصویب مصوبه الگوبرداری سال 88 و تذکرات متعدد به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، این مصوبه به بهانه های مختلف اجرایی نشد و هر یک از وزرا سکان این وزارتخانه را در دست گرفتند و تنها وعده های متفاوتی دادند.
در سال های اخیر نبود برنامه جامع و مدون کشت، باعث ایجاد مشکلات جدی در زمینه کشت محصولات کشاورزی کشور شده است که علاوه بر از بین رفتن و نابودی محصولات کشاورزی، به نفع اقتصاد ملی است.

کمبود آب یک بحران بزرگ در بخش کشاورزی است
در همین راستا عنایت الله بیابانی، قائم مقام خانه مزرعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاربرد الگوی کشاورزی قابل بازنگری است، افزود: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی، تصویب الگوی کشاورزی باید به تدریج اعمال شود.
وی افزود: بر اساس تجربه سال های گذشته، کشت پاییزه محصولات کشاورزی باید با توجه به بازار داخلی و صادرات تعدیل شود.
بیابانی ادامه داد: با توجه به مصرف سرانه محصولات کشاورزی در کشور، مازاد محصولات باید به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی ارسال شود چرا که امکان ذخیره سازی محصولات تازه وجود ندارد. به عنوان مثال مازاد تولید گوجه فرنگی باید در کارخانه تبدیل و صنایع جانبی به رب گوجه فرنگی تبدیل شود تا از طریق صادرات مازاد تولید، نرخ ارز قابل توجهی وارد کشور شود.
قائم مقام خانه مزرعه با تاکید بر کشت برخی محصولات بر اساس نیاز کشور گفت: رقابت جهانی دارد. بازارها.
وی با تاکید بر اینکه الگوی کشت باید بر اساس نیاز واقعی به مصرف آب باشد، گفت: در دو سال اخیر آب یکی از بحران های اصلی کشور بوده است و در شرایط فعلی الگوی کشت باید بر اساس آن باشد. نیاز واقعی به مصرف برای محاسبه هزینه های بین المللی آب و نیروی کار و تنظیم بازار.
معاون فرماندار خانه مزرعه ادامه داد: اگر در زمان تصویب الگوی کشت، برنامه منظم و هماهنگی در زمینه تولید داخلی و صادرات محصولات کشاورزی اعمال شود، دیگر مشکلی با تنظیم بازار نخواهیم داشت. محصولات کشاورزی. محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی.

25346e06 c061 4918 b0ba db1482601537 خبر خاکستری

بی نظمی ها و تکان های بازار محصولات کشاورزی ناشی از بی توجهی به اعمال مصوبه الگوی کشت است.
بسیاری از «مسئولان» دلیل آشفتگی و آشفتگی بازار محصولات کشاورزی را بی توجهی به اجرای مصوبه الگوی کشاورزی می دانند که وزیر جهاد کشاورزی برای پایان دادن به آن سکاندار کشاورزی شد. مشکلات تنظیم بازار و کشاورزان برای دستیابی به درآمد واقعی از اعمال این مصوبه مدلی از کشت در سال برداشت جدید ارائه شده است. در همین راستا وزیر جهاد کشاورزی ابتدا خرید تضمینی گندم با قیمت مناسب را اجرایی کرد و حالا پیشنهاد اجرای قانون تعرفه صادراتی آبزیان را مطرح کرد.
ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: طبق قانون، تعرفه صادرات آبزیان به ویژه محصولات بافندگی از سال جاری وضع می شود، بنابراین صادرات به عنوان مشترک ما دیگر جذاب نخواهد بود. نکته این است که آبزیان تولید و وارد کشور خواهند شد.» و در داخل، تمرکز بر روی کشت محصولات استراتژیک بدون آب است.
به گفته ساداتی نژاد، الگوی کشت در سال 88 تصویب شد که در آن سال ها به دلایل مختلف اجرا نشد، اما در دولت سیزدهم وزارت جهاد برنامه هایی مانند کشت قراردادی و الگوی کشت را دنبال کرد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم پیام بزرگی برای تولیدکننده ایرانی خواهد داشت که در برداشت های سال آینده شاهد آن خواهیم بود. بنابراین پیش بینی می شود تولید غلات در سال آینده 30 درصد افزایش یابد.

صادرات آب با صادرات محصولات آبی
صادرات محصولات مبتنی بر آب به معنای صادرات آب است که به آن آب مجازی می گویند. آب مجازی مقدار آبی است که برای تولید یک محصول در مراحل مختلف مصرف می شود. اگرچه این مقدار آب به عنوان مصرف کننده به نظر نمی رسد و به صورت فیزیکی در محصول نهایی وجود ندارد، اما در هر صورت برای تولید این محصول از آن استفاده شده است.

358002e5 069d 4b7b bedd c359b60384c2 خبر خاکستری

توجه ویژه به تجارت آب مجازی / جبران کم آبی با واردات آب مجازی
از این رو مهدی نظرزاده معاون وزیر فاضلاب و بهره برداری در گفت و گو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آب مجازی گفت: آب مجازی به معنای مقدار آبی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای تولید یک محصول مثلاً آب مصرف می شود. . تولید مجازی یک کیلوگرم گوشت گاو 15 متر مکعب (یعنی 15 هزار لیتر آب) است.
وی ادامه داد: موضوع آب مجازی در دنیا بسیار حائز اهمیت است و تجارت آب مجازی که شامل واردات و صادرات آب مجازی می شود، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. به عنوان مثال مقدار آبی که در کشور برای تولید آهن با صادرات این آهن مصرف می شود را باید صادرات آب مجازی دانست و از طرف دیگر وقتی محصول، میوه یا گوشت وارد می شود در واقع آب وارد می کند. حالت مجازی.
وی گفت: بسیاری از دولت ها به دلیل حساسیتی که نسبت به آب دارند، کمبود آب را با این مشکل جبران می کنند.
وی خاطرنشان کرد: حذف یا به حداقل رساندن تلفات آب، استفاده بهینه از آب و حفظ منابع آب از اهداف مدیریت مصرف است. همچنین در این راستا باید اقداماتی مانند فرهنگ سازی در قالب مصرف و استفاده از فناوری های نوین و مدرن صورت گیرد.

جایگزینی تولید غلات با آبزیان راهی برای جلوگیری از صادرات آب مجازی است
رضا نورانی، رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی نیز گفت: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های سخت سال‌های اخیر که اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است، امنیت غذایی و امنیت غذایی یکی از اهداف مهم دولت است. “
به گفته وی، طبق آمار در ماه های ابتدایی سال گذشته با واردات محصولات کم آب از جمله گندم و جو، اولین تولید کننده هندوانه بودیم.
نورانی می گوید: مسئولان باید با اتخاذ برنامه ریزی و سیاست های مناسب آب چاره اندیشی کنند چرا که با وجود فرآورده های آبی و صادرات آب مجازی، ارز به دلیل قیمت پایین محصولات وارد کشور نشده است.
رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی گفت: به گفته وزیر جهاد کشاورزی باید تعرفه گمرکی محصولات آبی به حدی افزایش یابد که صادرات دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

بهینه سازی با کاهش صادرات و افزایش واردات آب مجازی
پس باید گفت وقتی کشوری کالا و محصولاتی را با دیگر کشورها صادر و وارد می کند، در واقع در حال تبادل آب مجازی است. حال اگر این میزان در سیاست های واردات و صادرات محاسبه و لحاظ شود، می تواند برای بسیاری از کشورهایی که در بحران آب هستند موثر باشد.
بهینه سازی یعنی کاهش صادرات و افزایش واردات آب مجازی. اما باید توجه داشت که اتکای منحصر به فرد به چنین چیزی در یک کشور منجر به کشت تنها چند محصولی می شود که نیاز به آب کمتری دارند که این امر نیز می تواند باعث کشور شود، لذا توجه به مدل های مبتنی بر آن ضروری است. در خصوص کاهش محتوای آب مجازی باید سیاست های دیگری در این زمینه در نظر گرفته شود.

aa92c8ab d0af 4d15 be18 b10f491cabec خبر خاکستری

با این حال، آشنایی با آب مجازی و محاسبه مقدار آن می تواند جایگزین محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در مصرف آب شود. به این ترتیب آب برای مصارف اساسی خانوار و تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر ذخیره می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید