نفت بیشتری با ایران مبادله خواهیم کرد


ساعت: 19:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917913

وزیر انرژی جمهوری قزاقستان اعلام کرد که این کشور نفت بیشتری به چین و همچنین ایران از طریق سوآپ خواهد فروخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وب سایت “Inbusiness.kz”، بولات آکچولاکوف روز چهارشنبه گفت که قزاقستان قصد دارد مسیرهای صادرات نفت با چین و ایران را توسعه دهد.



بر اساس این گزارش، قزاقستان در قالب طرح سوآپ، نفت خود را به جمهوری اسلامی ایران ارسال می کند که به این ترتیب سوخت توسط تانکرها از بندر آکتائو قزاقستان به بنادر شمالی ایران تحویل و از آنجا از طریق تبریز و تهران به پالایشگاه های ایران می رسد. ایران نیز به نوبه خود همین مقدار نفت را برای نفتکش های خلیج فارس ارسال می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: چنین اقدامی در پیش نویس نقشه راه توسعه مسیرهای جایگزین صادرات نفت گنجانده شده است.

آکچولاکوف گفت: به همین دلیل بر توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر از طریق بنادر جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه و همچنین مسیرهای صادراتی به چین و ایران تاکید شده است.

قزاقستان تقریباً 80 درصد نفت خود را برای صادرات از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) به بنادر روسیه در دریای سیاه منتقل می کند.

تابستان گذشته، رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، خواستار تنوع بخشیدن به عرضه نفت در ارتباط با وضعیت ژئوپلیتیک کنونی شد. از آن زمان، این کشور بارها موضوع صادرات مواد خام را با دور زدن فدراسیون روسیه مطرح کرده است.

قزاقستان در حال حاضر نفت چین را تامین می کند. در پایان سال 2021، قزاقستان 1.9 میلیارد دلار نفت خام و فرآورده های نفتی به چین صادر کرد (علیرغم اینکه این جمهوری در پایان سال 31.1 میلیارد دلار نفت صادر کرد).

مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) از چین، قزاقستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان، گرجستان و سایر کشورهای اروپایی می گذرد.

این پروژه جایگزینی برای راه آهن ترانس سیبری روسیه برای ارسال کالا از چین به اروپا است. در این مسیر، همانطور که قبلاً توسط طرف قزاقستان اعلام شده بود، امکان جابجایی تا 10 میلیون تن بار در سال از جمله تا 200000 کانتینر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید