نفت چین روز جدید گره چینی

مرکز نفت چین در ایران

روز جدید : جنگ روسیه و اوکراین معادلات پیچیده ای را برای بازار نفت ایران ایجاد کرده است. فعالان صنعت نفت ایران می گویند امتیازات بزرگ روسیه در مورد نفت این کشور باعث شده تا مشتریان قدیمی در بازار ایران، چین و هند، نفت قابل توجهی از روسیه بخرند و جایگزین ایران شوند. رویترز اخیرا اعلام کرده است که واردات نفت چین از ایران از زمان جنگ در اوکراین حدود یک سوم کاهش یافته است و کپلر گفته است که حدود 40 میلیون بشکه نفت ایران از فوریه و مارس سال گذشته بدون مشتری تعطیل شده است.

ماجرا به همین جا ختم نمی شود و ایران تولید نفت رقیب خود را دو برابر کرده است! ایران با ارسال میعانات گازی به ونزوئلا و ترکیب آن با نفت سنگین خود، تولید نفت خود را در ونزوئلا دو برابر کرده است و چین نیز نفت خود را ۲۵ دلار زیر قیمت بازار می‌خرد!

با این حال، گزارش دیگری به رویترز گفته است که افزایش قیمت جهانی نفت می‌تواند خیال ایران را تا حدی راحت کند که برای ازسرگیری مذاکرات امتیازی نمی‌دهد و حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت به شارک گفته است که هیچ مشتری برای میعانات گازی وجود ندارد. ایران با ارسال آن به ونزوئلا می تواند کالاهای ارزان دیگری از آن کشور تهیه کند.

رویترز: ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران بدون مشتری است

فعالان صنعت نفت اخیرا از تخفیف 303 دلاری نفت روسیه و اختلاف 10 درصدی قیمت نفت ایران خبر دادند و گفتند که پادشاهان مشتریان بزرگ نفت ایران مانند چین و هند را به بازارهای خود جذب کرده اند.

گزارش اخیر رویترز مدعی است که واردات نفت چین از ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و به حدود یک سوم قبل از جنگ در اوکراین رسیده است.

قبل از جنگ در اوکراین، چین بین 700 تا 900 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می‌کرد، اما رویترز به نقل از ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه در شرکت مشاوره FGA، گفت. صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل به 200 تا 250 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس گزارش موسسه کپلر، وضعیت فعلی حدود 40 میلیون بشکه نفت ایران را بدون مشتری و بلاتکلیفی در اختیار نفتکش های آسیایی و نزدیک آب های سنگاپور گذاشته است.

رویترز می افزاید که برخی از این نفتکش ها از فوریه (بهمن و اسفند سال گذشته) در این منطقه لنگر انداخته اند.

ونزوئلا دومین رقیب بازار نفت ایران در چین است؟!

اکنون به نظر می رسد رقیب دیگری برای ایران حداقل در بازار قدیمی آن یعنی چین وجود دارد.

گزارش ماهانه بازار اوپک برای دسامبر 2021 نشان داد که تولید ونزوئلا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. ونزوئلا همچنین در ماه مارس 697 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد افزایش داشت. این افزایش قابل توجه ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد، اما شاید مهمترین عامل کمک های فنی و رقیق کننده های ارائه شده توسط ایران باشد.

رویترز در چهارم سپتامبر سال گذشته به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که یک قرارداد بزرگ نفتی بین ایران و ونزوئلا امضا شده است.

ایرنا همچنین به نقل از روزنامه اسپانیایی ال نووو هرالد نوشت: ونزوئلا با کمک ایران توانسته است تولید نفت خود را به بالاترین ظرفیت خود در ماه های اخیر برساند و آن را دو برابر کند.

بر اساس گزارش صنعت نفت ونزوئلا، تولید نفت در کاراکاس در ماه دسامبر به طور میانگین 900 هزار بشکه در روز بوده و در ژانویه سال جدید میلادی به 850 هزار بشکه در روز باقی مانده است که این مشکل به دلیل دریافت رقیق کننده های صادراتی از ایران است.

به نوشته این روزنامه، داده های جدید تولید نفت ونزوئلا که حدود 900 هزار بشکه در روز بود، در مقایسه با 450 هزار بشکه در اوایل سال 2021، بازارهای جهانی نفت را شگفت زده کرد. این ارقام بسیار نزدیک به ارقام اعلام شده توسط رئیس جمهور نیکلاس مادورو است که تولید نفت را حدود یک میلیون بشکه برآورد کرده بود.

تولید نفت ونزوئلا در سال 2019 به ویژه در نتیجه تحریم های آمریکا علیه دولت ونزوئلا کاهش یافت و در این گزارش تاکید شده است که کشورهایی مانند روسیه در مواجهه با تحریم های آمریکا تلاش کرده اند به ونزوئلا کمک کنند، اما به دلیل اینکه علاقه خود را از دست می دهند، از کمک خودداری کردند. ونزوئلا، اما ایران کمک خود را از ونزوئلا دریغ نکرد.

کارشناسان تخمین می زنند که از حدود 900 هزار بشکه نفت ونزوئلا در روز، حدود 600 هزار بشکه برای صادرات به کشورهایی مانند چین آماده است که با وجود تحریم ها و تهدیدهای آمریکا از تجارت با دولت ونزوئلا استقبال می کند.

بیشتر نفت ونزوئلا توسط تانکرهای نفتی به مالزی و سنگاپور تحویل می شود و از آنجا به چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت ونزوئلا فروخته می شود.

ما میعانات گازی خود را به ونزوئلا نمی فروشیم

اما حمید حسینی، یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی به شارک می گوید: در ازای قیمت های جذاب میعانات گازی ایران برای ونزوئلا، کالاهای خود را نیز با قیمت کمتری به ما عرضه می کنند. . قیمت. “

فروش نفت ونزوئلا به چین 25 دلار کمتر از بازار است

با همه این توضیحات، اکنون برخی افزایش تولید نفت در ونزوئلا را ضرری برای بازار تحریم شده نفت ایران می دانند.

به گفته موسسه ردیابی کشتی پالایشگاه، ونزوئلا در ماه مارس موفق شد دو برابر بیشتر نفت خام را مستقیماً به مشتری بالقوه نفت ایران یعنی چین بفروشد.

بر اساس این گزارش، چین روزانه 248 هزار بشکه نفت خام ونزوئلا دریافت می کند. این حدود دو برابر نفت وارداتی چین از ونزوئلا در ماه فوریه است. البته آخرین اطلاعات در مورد قیمت خرید چین از ونزوئلا از روزنامه آمریکایی میامی هرالد است که در زمستان 1400 نوشت که ونزوئلا یک بشکه از نفت خود را با تخفیف شدید، حدود 25 دلار ارزانتر به چین می دهد. قیمت بازار.

جواد یارجانی، مدیرکل سابق اوپک در روابط و روابط با وزارت انرژی نیز به شارک گفته است که تولید کمتر از یک میلیون بشکه نفت ونزوئلا تهدیدی جدی برای بازارهای ایران نیست و علیرضا صالحی، دبیرکل این فدراسیون، ، صادرات و صنایع انرژی. نایب رئیس اتاق بازرگانی و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به شارک گفت: «آقای اوجی در نمایشگاه نفت و گاز گفت که از طریق پالایشگاه های خارج از ایران از جمله ونزوئلا تخفیف دریافت خواهیم کرد. .

وی ادامه داد: تصور من این بود که باید نفت و میعانات خود را به عنوان غذا تامین کنیم و مسئولیت ما نباید محدود به فروش باشد، بلکه باید نقش مدیریتی برای رسیدن به ارزش افزوده بالاتر داشته باشیم، اما اگر اینطور باشد. این توافق به گونه‌ای است که ما می‌توانیم بازارهای خود را از دست بدهیم، بازاری مانند چین که برای آن پول زیادی پرداخت کرده‌ایم و روسیه ما را مجبور می‌کند امتیازات بیشتری بدهیم و کشور ثالثی مانند ونزوئلا می‌خواهد موضع ما را بگیرد. این درست نیست که منافع خود را تغییر دهند.

صالحی ادامه می دهد: اگر معامله سودآور باشد جا برای حمایت وجود دارد اما اگر این کشورها مجبور باشند فقط از ما استفاده کنند، این امکان وجود ندارد. قطعا در این شرایط درخواست ما از دولت حفظ منافع ملی در بازار جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید