نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه 1401 / رئیسی نشان داد می توان از افزایش قیمت ها جلوگیری کرد / مشکل بورس با تخصیص بودجه حل نمی شود

ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792263

دانا در مصاحبه با یک اقتصاددان بررسی کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: کاهش هزینه های دولت نشان دهنده عزم قوی برای کاهش هزینه ها و کاهش تورم است. برای تامین یک میلیارد تن.

عبدالمجید شیخ اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص نکات لایحه بودجه 1401 و تاثیر آن بر روند تورم گفت: لایحه بودجه معرفی شده هم نکات مثبتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و هم انتقاداتی که باید از نظر اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

عزم دولت برای کاهش هزینه ها کاهش تورم است

وی با بیان اینکه بودجه نسبت به بودجه سال 1400 حدود 7 درصد تعدیل شد که با وجود تورم بسیار 45 درصدی رشد بسیار پایینی دارد که نشان از عزم دولت برای کاهش هزینه‌ها، حجم دولت و کاهش تورم دارد، گفت: یعنی در حالی که حجم بودجه 1400 نسبت به سال 1399 حدود 70 درصد افزایش داشته است.

افزایش ۶۸ درصدی درآمدهای مالیاتی کمبود با جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم می شود

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت پیش بینی های معقولی برای قیمت و فروش نفت داشته و افزایش 68 درصدی درآمدهای مالیاتی را پیش بینی کرده است، اگرچه سطح این افزایش کمتر از حد انتظار اقتصاددانان بود، اما در وهله اول. این پیش بینی منطقی و مثبت تلقی می شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: دولت با طراحی و پیاده‌سازی سامانه نظارت بر مبادلات مالی و پولی می‌تواند از مبادلات مالی و پولی و گردش سرمایه مالیات دریافت کند و فرار مالیاتی را به صفر برساند که کسری بودجه باقی نخواهد ماند. بیش از 300 تریلیون. «و فروش اوراق قرضه ضروری نبود.

شیخ با اشاره به فلسفه خدمات عمومی و دریافت هزینه این خدمات از مردم گفت: مردم دنیا این هزینه را می پردازند.

وی با اشاره به سایر نکات مثبت بودجه گفت دریافت مالیات بر دارایی بیش از 10 میلیارد تن و خودروهای بیش از یک میلیارد تن را اقدامی مناسب برای وصول مالیات بر گردش سرمایه دانسته و از لغو برخی معافیت‌های مالیاتی تقدیر کرد.

افزایش درآمدهای دولت نکته مثبت لایحه بودجه است/ باید تا پایان برنامه پنجم فروش اوراق خزانه به صفر می رسید.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش تدریجی قیمت آب در لایحه بودجه گفت: این اتفاق می توانست برای سایر منابع انرژی نیز بیفتد که این نیز اولین قدم منطقی برای افزایش درآمدهای دولت است و درست بود که دولت بتواند درآمد بیشتری داشته باشد. در این زمینه “به دست آورد.

شیخ افزود: متأسفانه بخشی از منابع پیش بینی شده در بودجه 1401 همچنان الزاماً مبتنی بر وام بازار سرمایه است. این هزینه ها باید از طریق فروش اوراق تامین شود و این یکی از مشکلات بودجه است، زیرا طبق قانون برنامه پنجم باید فروش اوراق خزانه تا پایان این برنامه به صفر می رسید. اعلام شده فروش این میزان اوراق در بودجه ترفندی برای پوشش بدهی های دولت است اما رفع بدهی ها با وام جدید نیز تصمیم درستی نیست.


تسویه بدهی دولت قبل یک فرآیند اقتصادی نیست

او گفت: این یک واقعیت است که فشار مالی ناشی از تحویل دولت روحانی به دولت جدید وارد می شود، اما با این روش تنها بدهی ها به تعویق می افتد (درخواست مهلت) و با وجود ناکارآمدی و بازگشت به مشکلات تحمیلی، این روش فقط به عنوان یک تسکین عمل می کند و به زودی اثر می گذارد و این بر اقتصاد تأثیر می گذارد.

قصد دولت برای پرداخت یارانه مستقیم به جای 4200 تن

این استاد اقتصاد با اشاره به حذف یارانه های پنهان (4200 تن) گفت: اگرچه دولت قصد دارد حدود 50 درصد یارانه را مستقیماً به اشکال جایگزین پرداخت کنداما نکته مهم این است که از این طریق آرامش نسبی ایجاد شده در سیستم قیمتی ایجاد شده توسط آن را برهم می زنند که خود می تواند جرقه عمومی جدیدی را در نرخ تورم مورد انتظار ایجاد کند.

شیخ با اشاره به نقش منفی بخش غیرمولد و تسلط این بخش بر بخش مولد در اقتصاد، ادامه داد: مشکلات سیستم تولید و توزیع و اینکه بیشتر نقدینگی در دست چند تولیدکننده موج است. این امر با توجه به بازگشت نسبی اعتماد عمومی نسبت به کنترل قیمت کالاها طی سه ماه گذشته منجر به تغییر در سیستم قیمت‌ها و ایجاد شوک‌های جدید قیمتی می‌شود که به نفع اقتصاد نیست.

4d400f2f b08c 4b88 bd12 e6bc312ac55f خبر خاکستری


رئیسی نشان می دهد که دولت می تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد قیمت را بر ناکارآمدی مردم تحمیل نکنید

وی افزود: دولت سیزدهم علناً نشان داده است که با کاهش و کنترل قیمت کالاها، دولت می تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد که این امر در کاهش انتظارات تورمی موثر است و شکستن این آرامش باعث افزایش مجدد انتظارات تورمی می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شوک قیمتی، همانطور که جهش نزولی می تواند قیمت سایر کالاها را کاهش دهد، ممکن است برعکس این اتفاق بیفتد و شوک منفی مانند افزایش قیمت خودرو می تواند باعث شوک به انتظارات تورمی شود. بنابراین برای کنترل انتظارات تورمی، اجازه افزایش کالاهای مصرفی و شاخص هایی مانند خودرو اشتباه است.

شیخ توضیح داد: بدهی خودروسازان در مقایسه با نظام قیمت گذاری آرام مشکل کوچکی است و خودروسازان می توانند با تبدیل دارایی های غیرمولد خود به دارایی مولد یا فروش آن بدهی خود را پرداخت کنند و تحمیل ناکارآمدی و سربار به مردم کار درستی نیست.

مشکل بورس با تخصیص ردیف های بودجه حل نمی شود

وی در خصوص تخصیص مصارف بودجه به صندوق تثبیت بازار سرمایه، خرج کردن در جیب مردم، بیت المال و دولت را به نفع دلالان دانست و این روند را به ریختن آب در چاه تشبیه کرد و نرخ واقعی را به حساب آورد. بازگشت به دست می آید، یعنی نرخ بازده سرمایه

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بی ثباتی موجود نتیجه واسطه گری بورس و اقدامات غیرمولد است. دولت باید با حذف بازار ثانویه از ورود دلالان غیرمولد به بازار سرمایه جلوگیری کند تا دلالان از نوسانات قیمت سهام سود نبرند و در مواقع مشکلات جیب مردم خالی نشود.


تناقض تورم / افزایش دستمزدها مانع از پرداخت دستمزدهای نجومی غیرقانونی می شود

شیخ در خصوص افزایش حقوق نیز گفت: افزایش 10 درصدی حقوق نیز پول زیادی در بودجه دارد و این روند را می توان با جلوگیری از فرار مالیاتی توجیه کرد که عوامل آن با نقدینگی که به صورت تدریجی انجام می دهند، قیمت های بالایی را به طبقه حقوقی تحمیل می کنند. افزایش پرداخت ها بر خلاف فرآیند درآمدی (مانند هزینه های آب) نتایج ناعادلانه ای دارد و اشتباه است.

او اضافه کرد: عدالت، جلوگیری از پرداخت دستمزدهای نجومی غیرقانونی است; اختلافات طبیعی و قانونی در حقوق را پاک نکنید. با این روش بزرگ‌نمایی، روند قانونی را جایگزین فرآیند غیرقانونی می‌کنیم که این هم درست نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تفاوت حقوق طبق قانون اداری کار کشور قانونی است. راه حل منصفانه این است که حقوق را به دو قسمت ثابت و متغیر تقسیم کنیم به طوری که قسمت ثابت برای همه سطوح به همان مقدار مطلق افزایش یابد و قسمت متغیر با ضرب ضریب یکسان (مثلاً 10٪) در قسمت متغیر به طور متناسب افزایش یابد.

گسترش پایه مالیاتی و اصلاح نرخ های مالیاتی

شیخ در پایان با اشاره به نیاز به بودجه به عنوان راه حل، خاطرنشان کرد: بودجه باید متکی بر نظام مالیاتی کامل و پیشرفته باشد. سامانه نظارت بر مبادلات پولی و مالی به عنوان رکن نظام مالیاتی باید به منظور رفع معافیت های غیر ضروری و ارتقای پایه مالیاتی طراحی و اجرا شود.

وی گفت: پایه مالیاتی باید توسعه یابد و تمامی مشاغل باید به پایانه های فروش مجهز شوند. نرخ‌های مالیات را طوری تنظیم کنید که نرخ‌های مالیات بر تولید کاهش یابد تا تولید بزرگ تحریم نشود و مالیات کمتری پرداخت شود تا نرخ‌های حمایت از تولید مثبت شود. البته در بودجه 1401 کاهش نرخ مالیات تولید نیز به خوبی پیش بینی شده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید