نقشه راه آمریکا برای تحمیل توافقی کمتر از برجام با ایران

نقشه راه آمریکا برای تحمیل توافقی کمتر از برجام با ایران

در واقع آمریکایی ها هرگز راه مذاکره را نمی بندند، آنها همیشه راه را برای مذاکره چه مستقیم و چه غیر مستقیم باز می کنند. آنها حتی در زمان جنگ و درگیری با دشمن خود مذاکره می کنند. به طور کلی، ایالات متحده نه تنها به دنبال کاهش تحریم ها با طرح موضوع مذاکره با تهران است، بلکه به دنبال تحمیل توافقی با ایران است که کوچکتر از برجام است.

پس از اینکه بنیامین نتانیاهو همانطور که انتظار می رفت موثر واقع شد، تلاش های اسرائیل برای مقابله با احیای برجام و برنامه هسته ای ایران بیش از گذشته تشدید شد. سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و دیدار وی با رهبران اسرائیل به ویژه نتانیاهو گواه این مدعا است.

به گفته فرارو، تبلیغات علیه ایران در سطح جهانی به اقدامات اسرائیل اهمیت بیشتری داده است. روابط ایران با اروپا به دلیل ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین سرد شده است. موضع اروپا در قبال اعتراضات چند ماه پیش در ایران نیز به تنش ها دامن زد و اکنون امیدها برای از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام بیش از پیش کمرنگ شده است. این دلایل به اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره غیرمستقیم با ایران و در نهایت سفر رافائل گروسی به کشورمان کمک کرد.
خواندن…
امتناع آمریکا از دادن پاسخ روشن به پیام واشنگتن به تهران
مالی: آمریکا آماده از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران است
تغییر در سیاست آمریکا در قبال ایران؟

در این تفاسیر سوال مهم این است که اسرائیل تا چه اندازه می تواند از فضای موجود علیه ایران استفاده کند؟ اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره غیرمستقیم با ایران چه پیامی می تواند داشته باشد؟ فرارو برای پاسخ به این سوالات با مهدی مطرنیا، تحلیلگر مسائل سیاسی بین الملل گفت وگو کرده است.
انتخاب مجدد نتانیاهو به عنوان نخست وزیر همزمان با بحران بین المللی در ایران بود

مهدی مطهرنیام درباره اقدامات اخیر نتانیاهو و اهمیت آنها گفت: «در مورد نتانیاهو چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه شود. با ورود او، تحرکات اسرائیل علیه ایران تشدید شده است، اما این به این دلیل نیست که نتانیاهو با لاپید و دیگر نخست وزیران قبلی اسرائیل متفاوت است. از سوی دیگر باید توجه داشت که نتانیاهو تجربه سیاسی زیادی در میان نخبگان سیاسی حاکم بر تل آویو دارد و چندین دوره نخست وزیر بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر شرایط سیاسی او و حزبش باعث شده با آمدن نتانیاهو موضوع ایران در برخی محافل سیاسی بیشتر مطرح شود. باید گفت که دولت جدید اسرائیل یکی از سازگارترین دولت های چند دهه اخیر به شمار می رود و از این رو مواضع آن اهمیت بیشتری یافته است. اگرچه اسرائیل اکنون در اصلاح قوانین قضایی خود با چالش مواجه است، اما دولت نتانیاهو از حمایت اکثریت نمایندگان کنست برخوردار است و به همین دلیل می توان گفت که دولت او بیش از او اهمیت پیدا کرده است.

مطهرنیا همچنین بر اهمیت حل مناقشه ایران و غرب بر سر حمایت نظامی ایران از روسیه و تاثیر آن بر برجام تاکید کرد و گفت: مسکو اقدامات جدیدی را در رابطه با برجام در خصوص جنگ اوکراین در دستور کار قرار داده است. ” این موضوع بر آنچه در پرونده هسته ای ایران می گذرد تأثیر گذاشته است. اگرچه ایران این موضوع را نپذیرفته است، اما تحلیل های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. با شروع جنگ اوکراین، مسکو در بحران اوکراین مداخله کرد و اکنون به دلیل تحریم های بین المللی، روس ها سعی دارند از نفوذ ایران در بازار انرژی برای فشار بر غرب استفاده کنند. در واقع، اگر برجام حل می‌شد و مشکلات ایران به سمت یک توافق جدید پیش می‌رفت، این احتمال وجود داشت که بازار انرژی به ضرر مسکو تمام شود.

این تحلیلگر افزود: به طور کلی، ایران بر اساس آنچه من در دهه 1980 به عنوان تئوری جنگ نامتعادل خواندم تحت تأثیر یک عملیات رسانه ای قرار گرفت. همواره تلاش کرده است تا با دو عنصر ایران هراسی و اسلام هراسی، تهدید ایران را در سطح منطقه ای و بین المللی برجسته کند. مواضع ایران در قبال جنگ اوکراین در مقابل مسکو باعث شد که با مطرح شدن موضوع فروش پهپاد به مسکو، این فضای منفی در اطراف ایران شکل بگیرد. دلیل آن هم این است که اکنون در بحران اوکراین شاهد پیوند تهران با مسکو هستیم و این موضوع ممکن است این حرکت را تقویت کند.»
آمریکایی ها در حال مذاکره با دشمن خود در حال جنگ هستند

وی همچنین درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص تلاش برای مذاکره غیرمستقیم با ایران گفت: آمریکایی ها در سیاست خارجی عمل گرا هستند. سوالی که رابرت مالی گفت سوال جدیدی نیست، بلکه تکرار همان رویکرد گذشته است. “در واقع آمریکایی ها هرگز راه مذاکره را نمی بندند، آنها همیشه راه را برای مذاکره باز می کنند، چه مستقیم و چه غیرمستقیم. آنها حتی در زمان جنگ و درگیری با دشمن خود مذاکره می کنند. آنچه مالی گفته یک منطق استراتژیک دارد. در واقع، در منطق استراتژیک جنگ هرگز گزینه اول یا دوم نیست، بلکه آخرین گزینه است.

وی افزود: در مجموع آمریکا به دنبال طرح موضوع مذاکره با تهران است که نه تنها تحریم ها را کاهش نمی دهد، بلکه اجبار به توافقی کمتر از برجام با ایران دارد. ارزیابی های موجود از شرایط تهران حاکی از آن است که ادامه فشارهای موجود در رابطه با بحران اوکراین، نزدیک شدن بیشتر این کشور به ایالات متحده آمریکا و عدم مقاومت روسیه و چین در برابر خواسته های ایالات متحده ممکن است نکات بیشتری را به دنبال داشته باشد. ایالات متحده آمریکا ممکن است شرایط کنونی گفتمان انقلابی حاکم بر تهران نه تنها یک عقب نشینی بلکه یک انحراف ایدئولوژیک بزرگ نیز باشد.
پاسخ ایران مهمتر از سفر گروسی است

این تحلیلگر همچنین درباره اهمیت سفر گروسی به ایران و تاثیر آن بر مذاکرات گفت: گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و طبق مأموریت‌های محوله و وظایف نظارتی خود عمل می‌کند. بنابراین موضع گروسی را نمی توان رویکرد اروپا، آمریکا، غرب یا شرق دانست. سفر او نیز یک سفر فردی است، هرچند در فضای سیاسی خاصی صورت می گیرد. در واقع، بیش از آن که سفر او مهم باشد، واکنش ایران به موارد مطرح شده توسط آژانس در این زمینه موقعیتی است. در هر صورت این موارد تحت تاثیر گزارش های تلاویو و سایر سازمان های اطلاعاتی مرتبط با آن بوده است. ایران بارها گفته است که به سؤالات آژانس پاسخ داده است و گروسی نیز چندین بار گفته است که پاسخ به این سؤالات کافی نیست. بنابراین اگر چیزی غیر از این در سفر گروسی مطرح شود، نشان دهنده این است که یا ایران قصد ندارد آنچه را که گروسی وعده داده یا انجام خواهد داد مطرح کند یا اینکه گروسی از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده است.

مطهرنیا گفت: گروسی به عنوان رئیس سازمان جهانی انرژی باید مدارک محکمی در رابطه با تشکیل پرونده مربوط به عملکرد هسته ای ایران در آژانس بین المللی هسته ای علیه اروپایی ها و آمریکا داشته باشد که از یک سو مسکو درگیر بحران اوکراین است و از سوی دیگر چین اخیراً سیاست خود را در قبال ایران در چارچوب جدیدی ارائه کرده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که ایران در سفر گروسی مجبور به عقب نشینی از بسیاری از مواضع خود شود، در غیر این صورت وضعیت موجود حفظ خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید