نقش بانک ها در خرید اوراق دولتی در بورس رو به کاهش است/ افزایش شتاب پول از بازار سرمایه برای خرید «کد ارز»/ چرا بورس کند است؟

ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1779451

این فعال بازار سرمایه در گفت و گو با دانا گفت;

این فعال بازار سرمایه یکی از دلایل رکود و رکود بورس در دو هفته اخیر را خرید اوراق دولتی از بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری و کاهش تقاضا دانست و گفت: دیجیتالی شده است.

محمدحسین علیزاده رهبر رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص علت تغییر روند و رکود بورس طی دو هفته گذشته گفت: نکات متعددی در این زمینه وجود دارد که مهم ترین آنها این است که هفته گذشته بانک ها برای تامین مالی از طریق بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق بهادار کردند. که بخشی از وجوه بازار را تشکیل می دهد سرمایه باید به این سمت برود و تقاضای بازار را کاهش دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تغییر مدیریت میانی در سطح صندوق های دولتی و شرکت های سرمایه گذاری دولتی نیز باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاری و امتناع از خرید از طریق این نوع صندوق ها و شرکت ها در بازار سرمایه شده است.

علیزاده رهبر گفت: بحث بازارهای موازی و ارزهای دیجیتال (ارزهای رمزنگاری شده) که تحلیل ها نشان داد در ماه های اخیر سود بهتری از بورس داشته اند، از جمله عواملی است که منجر به کاهش سرمایه گذاری در بورس و خروج نقدینگی شده است. پس از مشاهده سودهای عجیب ارزهای دیجیتال، تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مجموعه این عوامل منجر به تسریع روند برداشت پول از بازار سرمایه در هفته گذشته شد و مردم به هر قیمتی اقدام به فروش در بازارهای موازی، فروش و نقدینگی سرمایه خود در بازار سرمایه کردند که این امر موجب شد تا مردم به هر قیمتی اقدام به فروش در بازارهای موازی کنند. این موضوع به خودی خود باعث تضعیف بازار سهام شد تا جایی که در روزهای پایانی هفته گذشته بازار با وجود افزایش تقاضا، اما به دلیل عرضه بالا، شاهد کاهش و مثبت شدن بازار در دو روز اخیر هستیم.

بازار سهام باید مثبت باشد/ بازار سهام نسبت به سایر بازارها سودآورتر است

وی گفت: با وجود همه این مشکلات در مجموع با توجه به گزارش های 6 ماهه از وضعیت مالی و سودآوری شرکت ها امروز باید شاهد سرسبزی در بازار بودیم اما اکنون به دلیل خروج و بی پولی ، جایی برای رشد نیست بازار سهام اگر پول به بازار تزریق نشود شاهد رشد نخواهیم بود.

علیزاده رهبر در پایان با اشاره به اینکه امروز سهام در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در صورت فراهم شدن شرایط و بازگشت اعتماد به بورس، با یک تحلیل ساده می توان روند سود معقولی را برای بورس تا پایان سال پیش بینی کرد. با توجه به ارزش اکثر سهام، بورس تا پایان سال جاری بازدهی بهتری به سرمایه گذاران خود از سایر بازارها خواهد داد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید