نقش مهم استرس در چاقی

نقش مهم استرس در چاقی

روز جدید نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که استرس و عوامل دیگر می تواند این ساعت ها را مختل کرده و منجر به افزایش وزن شود.

محققان دانشگاه ویل کورنل در نیویورک می گویند اختلال در ساعت شبانه روزی بدن که به دلیل استرس ایجاد می شود می تواند بر افزایش وزن تأثیر بگذارد.

نتایج اولین مطالعه نشان داد که رشد سلول های چربی در موش هایی که به طور مصنوعی سطح استرس را افزایش داده و ترشح هورمون ها را متوقف کرده بودند، افزایش یافت.

نتایج مطالعه دوم نشان می دهد که پیش سازهای سلول چربی متعهد می شوند که در طول شب فقط در چند ساعت به سلول های چربی تبدیل شوند.

دکتر مری ترول، محقق ارشد هر دو مطالعه، می‌گوید: «وقتی از ریتم شبانه‌روزی خود خارج می‌شویم، نیروهای زیادی علیه متابولیسم سالم کار می‌کنند.

اگرچه همه موش‌ها رژیم غذایی سالمی داشتند، اما موش‌های تحت استرس بیش از 9 درصد اضافه وزن بیشتری نسبت به موش‌های کنترل داشتند.

محققان بررسی کردند که آیا افزایش وزن به دلیل افزایش چربی است یا خیر و دریافتند که هم چربی قهوه ای و هم چربی سفید در موش های تحت استرس بیش از دو برابر شده است. سطح انسولین آنها نیز افزایش می یابد.

در کمال تعجب تیم، اختلالات متابولیک سطح قند خون را پایین نگه داشت. علاوه بر این، اختلالات از تجمع چربی در خون یا کبد جلوگیری می کند.

هنگامی که محققان استرس مصنوعی را حذف کردند، این تغییرات بلافاصله معکوس شد.

به گفته محققان، این مطالعه نشان می دهد که استرس مزمن می تواند حتی با یک رژیم غذایی سالم و کم چرب، افزایش وزن را افزایش دهد.

تیم تحقیقاتی امیدوار است که یافته های آنها منجر به تولید داروهایی شود که می توانند با تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی به افراد مبتلا به چاقی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید