نقض آزادی قانونی مردم با طرح #خفگی

نقض آزادی قانونی مردم با طرح #خفگی

سعیده علیپور

جامعه هنوز از شوک فرمان «تولید دارایی دولتی» رهایی نیافته است. شورای اسلامی ضربه دیگری به حقوق شهروندی وارد کرد.

طرح «الحاق یک ماده به کتاب پنجم مجازات‌ها و بازدارنده‌ها به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی» که جزئیات آن روز گذشته با نام نویسندگان منتشر شد، در صورت تصویب شامل اظهارنظر «سلبریتی‌ها» در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی نیز می‌شود. و شرایط سیاسی کشور قبل از اظهار نظر در مورد مقامات رسمی. در این طرح مجازات هایی از قبیل «۱۰ تا ۱۵ سال حبس، جزای نقدی و ۵ تا ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی» تعریف شده است.

بسیاری از منتقدان عنوان «کافکان» را بر این طرح می‌گذارند و معتقدند که چنین قوانینی نه تنها ناقض اصول قانون اساسی و آزادی بیان است که نشان‌دهنده ابتذال قانون‌گذاری است. قوانینی که جز استبداد و یکنواختی چیزی به ارمغان نخواهد آورد.

نماینده مردم یا علیه مردم

در سوی دیگر ماجرا، در کمیته قضایی مجلس، جمعی از تندروترین نمایندگان، طی چند ماهی که کشور به شدت درگیر اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، دختر سقزی در بازداشت پلیس ارشاد بود، روی طرحی کار کرد که نه تنها رنگی برای بودن در کنار مردم دارد، بلکه دیده نمی شود و همراهی افراد مشهور و افراد مشهور را گران و جنایتکار می کند.

پیش از این تعداد قابل توجهی از نمایندگان مردم در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار هر چه سریعتر اعدام معترضان محکوم به جنگ شده بودند. رفتاری که بارها مورد محکومیت منتقدان قرار گرفت و به عنوان نشانه عدم حمایت از نمایندگان مردم ارزیابی شد که منطقاً باید منتخب مردم و نماینده و سخنگوی آنها باشند.

رسول خادم، جانباز نام کشتی که یکی از فعالان فضای مجازی است، در واکنش به طرح جدید مجلس برای مجازات اظهارنظر در اینستاگرام خود نوشت: واقعاً این گروه که در خانه مردم نشسته اند، به نام نماینده مردم جرأت می کند صحبت کند. درد و بدبختی مردم و مسئولین غیرمسئول نمی دانند که این روزهای پر برکت در ساختمان بهارستان گذشت؟!»

در صورت تصویب طرح «الحاق یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات ها و بازدارنده ها»، افراد برجسته ای که قبل از اظهار نظر درباره مقامات رسمی در مورد شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور اظهار نظر کنند، مجازات خواهند شد.

چه کسی مجازات می شود؟

هرچند در روزهای اخیر کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفته بود که طرح «مجازات افراد مشهور به دلیل اظهارنظر» در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است. شوراي شوراي اسلامي، اما ديروز 24 نماينده آن را به هيئت رئيسه مجلس تقديم كردند. عنوان این پیش نویس «الحاق ماده ای به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در مورد تعزیرات و عوامل بازدارنده» است.

روز گذشته به همراه متن کامل این طرح، اسامی نمایندگان مردم امضاکننده آن منتشر شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، حسین جلالی، محمود نبویان، فاطمه رحمانی، پروین صالحی مبارکه، محمدرضا احمدی، احمد حسین فلاحی، قاسم ساعدی، خجت الله فیروزی، البرز حسینی، عبدالکریم جمیری، مجید نصری محمدرضا نصرالله، مجید ناصری محمدرضا، نصرالله ، حسین حقوردی، علی یزدی خواه، بهروز محیبی نجم آبادی، علیرضا زندیان، مهدی روشنفکر، علی موسوی، کیوان مرادیان کوچسرایی، حبیب آغاجاری و محمد مولوی امضاکنندگان این طرح هستند.

بر اساس این طرح اظهار نظر در مورد هر موضوعی در مراجع رسمی کشور مجازات خواهد شد.

در این طرح با استناد به ماده 286 قانون مجازات اسلامی آمده است: «اگر کسی باعث تشویش اذهان عمومی شود، فساد است و قطعاً افراد می توانند با قوانین موجود مجازات شوند».

در این طرح که از سوی نمایندگان 24 نفر از مردم پیشنهاد شده، آمده است: «هر فردی که دارای جایگاه رسمی، عمومی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی در جامعه باشد در سخنرانی ها، مصاحبه ها، مقالات، پیام ها و یادداشت های خود در فضای واقعی یا مجازی مواردی که نیاز به نظر نهادهای رسمی دارد و هنوز نظر رسمی اعلام نشده است، برای افشای محتوای نادرست که بازخورد گسترده دارد و نظم عمومی کشور، ناامنی و یا لطمه بزرگی به تمامیت فیزیکی افراد یا اموال عمومی و خصوصی کشور وارد می‌کند. یا علت اشاعه فساد یا فحشا در مقیاس وسیع در صورتی مؤثر است که علاوه بر محکومیت از مصادیق فساد در جهان مشمول ماده (286) قانون مجازات اسلامی اول اردیبهشت 1391 نباشد. مجازات درجه سه به جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و شخص خصوصی است. محکوم و مسئول خسارت».

در مقدمه ای که برای تبیین دلایل و منطق طرح مذکور نگاشته شده است، آمده است: «همه مردان در برابر قانون مساوی هستند، وضعیت شغلی اجتماعی و خانوادگی افراد مانع از مجازات جرائم ارتکابی و پرداخت غرامت به آنها نمی شود. آسیب های ناشی از حوادث اخیر برخی افراد با توجه به موقعیت شغلی اجتماعی و خانوادگی خود از طریق سخنرانی ها، گروه ها و کانال های فضای مجازی، روزنامه ها و … نظرات و افکار خود را بیان می کنند که صحت ندارد. اقدام می کنند و این اظهار نظر و تحریک در برانگیختن اقشار جامعه برای ایجاد هرج و مرج، بی نظمی و ناامنی مؤثر است. اینها می گویند ما نظر شخصی خود را می گوییم و اینکه عده ای به خاطر نظر ما اقدام کرده اند به ما ربطی ندارد».

بسیاری از منتقدان به اصطلاح «مجازات اظهارات غیرحرفه‌ای» را «شرم‌آور» می‌خوانند و معتقدند که چنین قوانینی نه تنها ناقض اصول قانون اساسی و آزادی بیان است، بلکه مبتذل بودن قانون‌گذاری را نیز نشان می‌دهد.

“آزادی بیان، شهادت مبارک”

از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران به دنبال ترور مهسا امینی، تعداد قابل توجهی از افراد برجسته اعم از هنرمندان، ورزشکاران و افراد مشهور نسبت به رویدادهای جاری واکنش نشان داده و اظهارات و انتقاداتی را مطرح کردند. البته کم نبودند کسانی که احضار، بازجویی، تهدید و بازداشت، ممنوع الکار و ممنوع الخروج شده بودند.

اظهار نظر در شبکه های مجازی فیلتر است، اما برای برخی از دولت ها آنقدر سخت شده که قصد دارند راه را برای سانسور و محدودیت باز کنند. برخی معتقدند اظهار نظر افراد مشهور نه تنها پیامدهای سیاسی دارد، بلکه زیان اقتصادی نیز دارد. از حذف بیلبوردهای تبلیغاتی از خیابان ها و اجازه ندادن به اکران فیلم های خاص گرفته تا عدم اجازه پخش سریال های خاص در تلویزیون و تریبون های خانگی به دلیل حمایت هنرمندان و ورزشکاران از اعتراضات و یا همراهی معترضان.

اما در این میان بسیاری از کارشناسان مصادیق این اظهارنظرها را به صورت ملموس نمی دانند و آن را راهی برای پایان دادن به آزادی بیان تعبیر می کنند.

محسن برهانی وکیل دادگستری در توییتی نوشت: اعدام و حبس شدید برخی از نمایندگان مجلس انقلاب!

برهانی نوشت: خلاصه این طرح یعنی تا مقامات رسمی اظهار نظر نکنند، فکر و اظهار نظر نکنید. بعد از اینکه نظر دادند، می توانید صحبت کنید! آزادی بیان، شهادت مبارک.

کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری نیز در یادداشتی با انتقاد از طرح جدید مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: «طرح الحاق ماده ای مانند تکرار ماده ۵۱۲ قانون مجازات، به طور کلی آزادی بیان را از بین می برد. هیچکس جز مسئولین نمی تواند در نقد و تحلیل مشکلات کشور حرفی بزند یا بنویسد مگر اینکه برای متهم شدن به فساد در کشور یا حبس های طولانی مدت آماده شوند.

در ادامه این تبصره آمده است: این طرح مصداق بارز و بارز نقض بند اخیر اصل 9 قانون اساسی است که می گوید: «هیچ قدرتی به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی حق برخورداری از آزادی های قانونی را ندارد. کشور، هر چند با وضع قوانین و مقررات، مصادره می شود». این بدان معناست که مجلس نمی تواند قانونی را تصویب کند که آزادی های قانونی مردم را سلب کند. حتی اگر چنین قانونی تصویب شود، مشروعیت و اعتبار نخواهد داشت».

این وکیل دادگستری در ادامه انتقادات خود از طرح مجلس نوشت: طرح نمایندگان، آزادی مشروع نقد، عقیده و بیان ملت را به صورت گسترده و بی سابقه از بین می برد. آنها نمی توانند به انتقادات و نظرات مردم پاسخ دهند، قصد دارند راه صحبت را ببندند.»

به نظر می رسد این طرح علاوه بر این موارد دارای ایرادات فراوانی است که به شکلی شگفت انگیز با اساسی ترین اصول حقوق کیفری و حقوق اساسی در تضاد است.

دیدگاهتان را بنویسید