نمایشی از دیپلماسی پویای دولت سیزدهم در اجلاس تهران


ساعت: 12:11
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884586

غلامرضا کهلاقی گفت: دیپلماسی دولت سیزدهم دیپلماسی پویا است و به همین دلیل مواضع روسیه و تهران در قبال سوریه به مواضع ایران در اجلاس تهران نزدیک شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا کهلکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با تهران نیوز، درباره سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران گفت: سیاست خارجی ماهیتی بدون توقف دارد، یعنی توقف سیاست خارجی و پیوند دادن آن به یک مجموعه ای از اصول و مبانی مختلف که مانع تراشی در داخل و خارج از کشور اشتباه بزرگی است. سیاست خارجی پویا است و بنابراین در یک سیاست خارجی فعال، مقاومت ناپذیری باید عنصر کلیدی باشد.

وی افزود: سیاست خارجی باید بتواند منافع ملی را تضمین کند و در واقع سیاست خارجی نه شعاری است و نه ابزاری برای برون رفت از بحران های داخلی توسط سیاستمداران. نکته دیگر اینکه سیاست خارجی منعکس کننده و ادامه دهنده سیاست داخلی است. یعنی بازتاب سیاست داخلی در عرصه بین المللی متجلی و به تصویر کشیده می شود.
سیاست خارجی و راهبردهای ویژه

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: سیاست خارجی باید به گونه ای باشد که برای هر منطقه استراتژی خاصی داشته باشیم. اگر خودمان را فقط به غرب و یک دستور کار متعهد کنیم و به خاطر آن سیاست خارجی را متوقف کنیم، مطمئناً شکست خواهیم خورد. در دولت آقای رایضی سیاست خارجی برای انجام دیپلماسی اقتصادی و تامین منافع ملی انجام می شود، بنابراین راهبرد سیاست خارجی آقای رایضی تامین منافع ملی است.

کهلکی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی دولت آقای رایضی و دیپلماسی منطقه ای دیپلماسی پویا است. آقای رئیسی هدف سیاست خارجی دولت خود را مشخص کرده است و این هدف از گفت وگو با توجه به منافع ملی و اهداف عالی نظام انجام می شود. علاوه بر این، اتحاد و انسجام ملی حول این مهم، یعنی دیپلماسی و گفتمان صادقانه با عرصه جهانی، کارساز بوده است. این اصول را می توان در سیاست خارجی دولت آقای رئیسی دید.
مهار اقدام بد ترکیه توسط دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه کار دولت آقای رئیسی به گونه ای بود که در کریدور شمال-جنوب توانست ترکیه را که چند شرکت کننده دارد مجبور کند در کنار جمهوری اسلامی ایران و گاهی روسیه باشد، گفت: یعنی . دولت سیزدهم موفق شد بازیگران بد و کارشکنی های دولت ترکیه را مهار کند. اگرچه همچنان معتقدیم ترکیه بازیکن قابل اعتمادی نیست و حتی هیچ بازیکنی در دنیا صددرصد قابل اعتماد نیست، اما سیاست خارجی دولت آقای رایضی نشان داده است که می توان در فعالیت دولت ترکیه منطق ایجاد کرد. بنابراین می توان آن را تحت عنوان فعالیت جمهوری اسلامی ایران و روسیه تعریف کرد

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: امروز سه دولت ترکیه، روسیه و ایران معتقدند باید در سوریه با تروریسم مبارزه کنند و راه حل مشکل سوریه سیاسی است نه نظامی، این دستاورد بزرگی برای سیاست خارجی کشور است 13- آن دولت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید