نمایش نبوغ معماری ایرانی با مرمت و احیای آب انبارهای کرمان / بهبود شرایط آب انبار از طریق پروژه فاضلاب شهری


ساعت: 15:36
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877781

علی رحیمی راد با تاکید بر اینکه در بافت تاریخی کرمان پنج آب انبار داریم که با رفع مشکل آب های زیرزمینی می توان آن ها را فعال کرد، گفت: با اجرای کامل فاضلاب شهری و بحث فنی آنها مشکلات مخازن حل می شود مخازن را می توان پس از حل مشکل استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی رحیمی راد در گفتگو با راه آرمان; وی با اشاره به اینکه در بافت تاریخی کرمان 5 آب انبار وجود دارد، گفت: فلسفه وجود آب انبارها هدایت آب به لایه زیرزمینی است. در حال حاضر به دلیل سطح بالای آب های زیرزمینی و پساب، مشکل آب های سطحی و فاضلاب در مخازن موجود داریم.

شهردار کرمان پنج (بافت تاریخی) گفت: برخی از آب انبارها با راه اندازی فاضلاب شهری بهبود یافته اند، اما همچنان از این مشکل رنج می برند، این مخازن اهدایی بوده و متعلق به شهرداری نیست.

وی با اشاره به مرمت دو آب انبار توسط اداره کل میراث فرهنگی گفت: در گذشته یکی از آب انبارها به عنوان چایخانه استفاده می شد، اما به دلیل مشکل آب های سطحی این آب انبار بسته شد؛ وضعیت بهتر است و ما به دنبال یک سرمایه گذار برای فعال سازی مجدد مخزن هستیم. وضعیت سد قلعه محمود نیز به همین منوال است اما این مخزن اکنون فعال نیست.

رحیمی راد با تاکید بر اینکه پنج آب انبار در بافت تاریخی کرمان داریم که با رفع مشکل آب های زیرزمینی می توان آن ها را فعال کرد، گفت: چند مورد از آنها مرمت شده و شهرداری هر اقدامی را که سرمایه گذار و متولی هدیه انجام دهد انجام می دهد. برای بازسازی مخازن، چه به عنوان موزه و چه به عنوان فضاهای درآمدزا کار خواهد کرد.

شهردار کرمان پنج (بافت تاریخی) گفت: افرادی که به نوسازی منازل قدیمی و بوم گردی مراجعه کردند، شهرداری همکاری لازم را با آنها داشته و موضوع حریم آبی یک مشکل فنی است تا با همکاری نهاد یا فرهنگی همکاری کنند. میراث در این منطقه نیست.

وی با اشاره به اینکه با اجرای کامل فاضلاب شهری و بحث فنی آن مشکلات مخازن حل می شود و پس از رفع مشکل می توان از تمامی مخازن استفاده کرد، افزود: کارگروه مشترکی بین میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده است. شهرداری. تلاش می کنیم و مشکلی از سوی اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری برای احیای بافت تاریخی وجود ندارد.

رحیمی راد با اشاره به موارد فوق خاطرنشان کرد: در این کارگروه سعی شده تا بدون طی شدن تشریفات اداری طولانی، موضوعات بسته شود. در این کارگروه از ظرفیت نخبگان، مشاوران، کارشناسان و دانشگاه باهنر در حوزه بافت تاریخی استفاده کرده ایم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید