«نماینده عمومی» آیت الله سیستانی: هر دینی که «زنان» و «نسل جوان» را نادیده بگیرد، آینده اش را «ویران» کرده است.

«نماینده عمومی» آیت الله سیستانی: هر دینی که «زنان» و «نسل جوان» را نادیده بگیرد، آینده اش را «ویران» کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرشتانی گفت: دنیای امروز دنیای رسانه است و همه ما در هر کجا که هستیم در معرض دید جهانیان هستیم و مطمئن باشیم که اگر به مصلحت عمل کنیم. از اهل بیت علیهم السلام اسلام و تشیع سرافراز خواهد بود حتی اگر ضعیف و ناکافی باشیم و اگر بی احتیاطی از جانب ما باشد آثار نهایی آن بر شأن اسلام و تشیع تأثیر می گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرشتانی در سفر خود به اندونزی که با استقبال گسترده مردم موجه شد، با رهبران ادیان و مذاهب آن کشور از جمله شورای عالی مجلس علمای اندونزی و اسقف اعظم دیدار کرد. اندونزی و چهره های دانشگاهی (دانشگاه حسن الدین و علاءالدین ماکاسار) جلسات مهمی را برگزار کردند.

نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی در دیدار اسقف اعظم کلیسای اندونزی بر اهمیت گفت و گوی ادیان و آموزه های مشترک حضرت عیسی مسیح (ع) و پیامبر اکرم (ص) تاکید کرد و اظهار داشت: پیام همه انبیای الهی است. توحید و عدالت است و آن معنویت است. در دنیایی که متأسفانه تلاش زیادی برای انکار و تضعیف معنویت صورت می گیرد و در دنیایی که بی توجهی به انسانیت و اخلاق توسط مراکز مادی ترویج می شود و عدالت و آزادی قربانی می شود یا الحاد به طور سیستماتیک و هدفمند ترویج می شود. ادیان الهی بیش از هر زمان دیگری نیاز به گفت وگو و همفکری دارند و این همان نکته مهمی است که در دیدار تاریخی آیت الله سیستانی، رهبر شیعیان و پاپ فرانسیس در نجف اشرف به آن اشاره شد. ما معتقدیم که نجات نهایی بشر در توحید و معنویت است. ما معتقدیم به جای تنش‌های بی‌ثمر بین دینی، باید روی هم‌اندیشی و هم افزایی تمرکز کرد تا مردم را به توحید و آنچه پیامبران اولیه نامیده‌اند، فراخوانیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهرشتانی ادامه داد: برای اولین بار به این کلیسا آمدم تا تاکیدم بر گفتگو و همزیستی انسانی را یادآوری کنم. می دانیم که به دلیل شکاف بین ادیان، مردم یا جنبش ها از حرمت اماکن مقدس سوء استفاده می کنند و آن ها را زیر پا می گذارند یا پیروان ادیان را به دردسر می اندازند. پیروان ادیان باید هوشیار باشند و مراقب کسانی باشند که از دین سوء استفاده می کنند یا علیه مردم بی گناه خشونت می کنند یا خطاهای خود را توجیه می کنند. همه می دانیم که حقیقت دین انسانیت، اخلاق، معنویت و آرامش است و آن چه که ماهیت انسانی و اخلاقی نداشته باشد، دین نیست. آنچه تندروها به نام دین و با سوء استفاده از دین انجام می دهند ربطی به دین و ادیان الهی ندارد و نباید پیروان واقعی ادیان و مذاهب را مقصر اعمال افراطیون دانست. کاری که داعش و تکفیری ها کردند نه ربطی به اسلام دارد و نه این کشیش مسیحی قرآن سوزاندن ربطی به مسیحیت دارد. این اعمال یا توطئه است یا خیانت یا جهل.

شیعه و سنی باید رابطه ای داشته باشند که قداست اسلام را در دنیای پرتلاطم امروز حفظ کند.

حجت الاسلام والمسلمین شهرشتانی در دیدار سران اهل سنت از جمله امام جمعه مسجد مرکزی جاکارتا، استاد نصرالدین عمر نیز به تاریخ اولیه اسلام اشاره کرد و افزود: یکی از معجزات پیامبر اکرم (ص) این است که در جامعه ای که در آتش جهل و عقب ماندگی است، غفلت، تبعیض و شکاف طبقاتی سوخته، چنین تحول عظیمی ایجاد کرد. مأموریتی که ما در آستانه آن هستیم، تحولی بود که در اندیشه و سیر و سلوک بخش بسیار وسیعی از جغرافیای آن زمان منشأ درخشش فراوانی بود و تمدن وسیعی به نام تمدن اسلامی را بنا کرد. تمدنی که از مکه و مدینه برخاسته و در طول قرن ها در چهار گوشه جهان طنین انداز شد و اکنون می بینیم که در جنوب شرقی آسیا، هزاران کیلومتر دورتر از حجاز آن زمان، در کشوری به نام اندونزی شکل گرفته است. بزرگترین دولت اسلامی

شهرشتانی یادآور شد: همه ما چه اهل سنت و چه شیعه باید قدردان این موهبت الهی باشیم و با روابط عمیق و صفوف متحد الگوی مناسبی از روابط بین اسلامی را تشکیل دهیم. ما باید رابطه ای داشته باشیم که قداست اسلام را در دنیای پر فراز و نشیب امروز حفظ کند و مایه افتخار مسلمانان و مایه امید و آرامش باشد. شایسته است که هر یک از ما با تلاش خود اجازه ندهیم بدخواهان از آنها سوء استفاده کنند و بذر نفاق را در شکاف های مذهبی بپاشند. البته در این راستا اقداماتی که از سوی رهبران اسلامی یا مقامات حکومتی در راستای تقریب صورت می گیرد بسیار مؤثر است. علاوه بر این، آنچه در سرزمین های اسلامی رخ می دهد، تأثیر مستقیمی بر سرنوشت اسلام در جهان دارد. اگر در بلاد اسلامی به دلیل اختلافات فکری یا برداشت نادرست حاکمان از اسلام، موارد مذموم مانند تفرقه یا ظلم و ویرانی، فقر، دیکتاتوری و ظلم نسبت به عموم مردم یا زنان و جوانان را شاهد باشیم، امید در میان مسلمانان و حفظ وجهه آن خواهد بود. برای مسلمانان بسیار سخت باشد. جامعه مسلمان زمانی اسلامی است که همه لایه های آن زنده و خلاق باشد و در تولید علم و فرهنگ، اخلاق، قانون، معنویت، عدالت، پیشرفت و رضایت عموم مردم سرآمد باشد.

دنیای امروز دنیای رسانه است و همه ما در هر کجا که هستیم در معرض دید جهانیان هستیم

حجت الاسلام والمسلمین شهرشتانی همچنین در دیدارهایی که با مراکز شیعه مساکر از جمله خانم مورلی بانوی برجسته شیعه داشت از تلاش های خالصانه در جهت تبیین و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام تقدیر کرد. در اندونزی و جمع کثیری از زنان شیعه در آن کشور یادآور شد: رئیس بخشداری از مشکلات و موانع پیش روی شیعیان از جمله آزار وهابی ها در شب های عاشورا و چگونگی برگزاری مراسم خود در این کشور گفت. همبستگی. آری، اگر به تاریخ شیعه بنگریم، به خوبی متوجه می شویم که اهل بیت علیهم السلام از همان روز اول با موانع و دشمنی مخالفان مواجه شدند. اما با صبر و فداکاری مثال زدنی خود و همچنین درایت و درایت و شیعه روشنگرانه خود مکتب شیعه را به ما معرفی کردند و نگذاشتند اسلام واقعی در دل تاریخ رخت بربندد. پیامبر اکرم(ص) ما را به قرآن و عترت سفارش کردند و امروز نیز باید همین راه را طی کنیم. همانطور که در جلسات دیگر اشاره شد، تاکید می کنم که راه موفقیت ما همان راهی است که امام صادق (علیه السلام) دستور دادند و باید در همه امور اهل بیت (علیهم السلام) شرافتمند باشیم. ما شیعیان همه جا هستیم، باید در صداقت و خوش اخلاقی، قانون مداری، رعایت حقوق دیگران، اخلاق خانوادگی، علم، هنر و فرهنگ، تلاش و نبوغ، اقتصاد و فناوری و… سرآمد باشیم. شیعیان باید بدرخشند و همه بشریت از نور آنها بهره مند شوند. در جاهایی که جمعیت شیعه محدودتر است، مانند اندونزی و مالزی، یا جایی که اکثریت شیعه زیاد است، مانند ایران، عراق، بحرین، آذربایجان، لبنان و غیره. جامعه شیعه باید در همه جا بهترین باشد. دنیای امروز دنیای رسانه است و همه ما در هر کجا که باشیم در معرض دید جهانیان هستیم و مطمئن باشیم که اگر به مصلحت اهل بیت علیهم السلام عمل کنیم. اسلام و تشیع سرافراز خواهند بود حتی اگر ضعف و نارسایی و بی تدبیری از جانب ما نمایان شود، آخرین آثار او بر عزت اسلام و تشیع است.

باید با یکدیگر همبستگی و همدلی داشته باشیم و بهترین الگوی جامعه انسانی و اسلامی باشیم. جامعه شیعه باید سرمشق مدارا، گفتگو و تعامل، درایت و خرد، بشردوستی و سلامت، سوادآموزی، علم، نوآوری و خدمت به بشریت باشد و پیشرفته ترین جوامع بشری را تشکیل دهد. اگر بخدا در جامعه شیعه شکافی به وجود بیاید یا با هم مدارا نکنیم یا در جامعه شیعه فساد و فقر و ظلم باشد یا ناکارآمدی و عقب ماندگی و قانون گریزی و دروغ و فسق و جهل رواج پیدا کند. این ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر است و گردن ها را سال ها در حالت بی تحرکی نگه می دارد.

شیعیان اگر بمانند به همت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) با هم برکت دارند و اولادشان بزرگوارند.

نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی ادامه داد: وقتی می بینم زنان شیعه با این عشق و عواطف و ایمان تلاش می کنند تا فرزندانی خوب تربیت کنند و مراکز شیعه را فعال و زنده نگه دارند، به آینده امیدوار می شوم. این زنان می خواهند راه حضرت خدیجه (س)، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و زینب (سلام الله علیها) را دنبال کنند و نشان دهند که زنان شیعه از بهترین حامیان دین و مذهب هستند و همینطور هستند. ، و نسل خارق العاده ای را پرورش می دهند. این بانوان محترم هم در موسسات شیعه و هم در خانواده فعالیت های درخشانی دارند، محور عشق و ایمان و تربیت صحیح فرزندان هستند و هر خانواده را به مدرسه ای برای تبیین فرهنگ اهل بیت تبدیل می کنند.

هر دینی که از زنان غافل شود یا نسل جوان خود را فراموش کند، بخش عظیمی از سرمایه انسانی، فکری و عاطفی خود را رها کرده و آینده خود را نابود کرده است. در این ایام ولادت حضرت علی (ع) عرض می کنم که شیعه اگر بماند به همت علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا (س) با هم و فرزندانشان برکت دارد. شیعه قدر زن را می داند و هرگز از زن غافل نمی شود و مانع رشد و تربیت او نمی شود. کسانی که در برخی جوامع به نام اسلام این کار را می کنند، درک درستی از اسلام ندارند. خانواده شیعه یک خانواده نمونه است.

بر خلاف ترس هایی که برخی دارند، من به جوانان و نسل های آینده خود که در دامان این زنان مومن بزرگ شده اند اطمینان دارم و به یاری خداوند می دانم که آینده تشیع روشن است و این پرچم همیشه بلندتر خواهد شد. و روز به روز بیشتر. فقط مواظب باشیم که قربانی غرور و غفلت و غلو یا سطحی نگری نشویم و همبستگی و عقلانیت و علم و ایمان را با هم دنبال کنیم و از همه ظرفیت های شیعه استفاده کنیم. مطمئن باشید مخالفان با وجود اینکه در گذشته پیروز نشده اند، راه به جایی نمی برند. امروز سخت تر از دوران تلخ کشته شدن ائمه ما نیست، فقط باید با توکل به خدا و با درایت و درایت به وظایف خود پایبند باشیم و در مدرسه پیشرفت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید