نماینده مجلس: امنیت غذایی کشور با امنیت ملی پیوند خورده است/ غذای مردم حرف اول را می زند

نماینده مجلس: امنیت غذایی کشور با امنیت ملی پیوند خورده است/ غذای مردم حرف اول را می زند
امیر کولی جعفری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور با امنیت ملی مرتبط است، خاطرنشان کرد: غذای مردم حرف اول را می زند اما این بودجه به طور کامل اولویت ها را پوشش نمی دهد.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه 1402 در بخش کشاورزی مطلوب نیست، گفت: بودجه 1402 کشاورزی با اهداف در نظر گرفته شده برای این بخش مغایرت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین امیرکلی جعفری با بیان اینکه بودجه مهمترین سند مالی و اداری کشور است اظهار داشت: در بودجه نباید هزینه های غیرضروری و بدون اولویت داشته باشد، شفافیت منابع و مصارف نیز مهم است. در واقع بودجه باید از تغییر قوانین دائمی برای کمک به ثبات اقتصادی کشور پرهیز کند.

جعفری با بیان اینکه بودجه 1402 در بخش کشاورزی مطلوب نبود، گفت: متأسفانه این بخش همیشه عقب مانده است که امسال نیز همین وضعیت وجود دارد. منابع عمومی در بودجه سال 1402 40 درصد افزایش داشته اما کشاورزی 20 درصد افزایش یافته است که این میزان مغایر با اهداف در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی است.

1402 کشاورز با بودجه بخش کشاورزی دست و پنجه نرم می کنند

وی با بیان اینکه اهداف بخش کشاورزی با بودجه 1402 محقق نشد، گفت: امسال تحقق الگوی کشت از سوی رئیس جمهور ارائه شد اما اجرای این طرح و سایر اهداف در بخش کشاورزی سهم بیشتری را می طلبد. در بودجه و با 20 درصد امکان تحقق این برنامه ها.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه با این بودجه در نظر گرفته شده در بخش کشاورزی کشاورز متضرر می شود، افزود: در همه کشورها به بخش کشاورزی توجه ویژه ای می شود زیرا امنیت غذایی قرمز است. خط هر کشور و باید به این نکته توجه کنید.

جعفری با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور با امنیت ملی گره خورده است، خاطرنشان کرد: اولویت اول غذا برای مردم است اما این بودجه به طور کامل اولویت ها را پوشش نمی دهد.

نماینده مردم بروجن در شورای اسلامی گفت: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در تلاش است تغییرات لازم را در بودجه 1402 در حوزه کشاورزی ایجاد کند تا اهداف این بخش محقق شود. .

لزوم افزایش اعتبار برای رفع تنش آبی در بودجه 1402

وی با اشاره به اینکه در بودجه 1402 توجه ویژه ای به حوزه آب شده است ادامه داد: در بودجه شاهد توزیع مجدد آب و تعرفه آب صنعتی است که منجر به بهره وری آب می شود.

یکی از اعضای کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی گفت: برآورد 30 هزار میلیارد تومانی پروژه های آبرسانی رقم خوبی است و 13 هزار میلیارد تومان در ردیف های مختلف برای مقابله با تنش آبی اضافه شده است. و پیشنهاد می شود این مقدار افزایش یابد.

وی با اشاره به افزایش 16 درصدی فصل منابع آبی در بودجه سال 1402، گفت: 500 میلیون دلار برای پاکسازی نفت و افزایش 23 درصدی اعتبارات آبفای شهری و روستایی در نظر گرفته شده است که مطلوب است البته این میزان در سال است. مطابق با تورم جامعه نیست.

جعفری خاطرنشان کرد: افزایش 28 درصدی اعتبارات آبرسانی به مناطق مختلف در بودجه 1402 پیش بینی شده بود و به نظر می رسد دولت در اجرای این افزایش ها موفق بوده است.

جعفری تصریح کرد: مجلس به دنبال افزایش زیاد سقف این مبالغ نیست، اما امیدواریم با تلاش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی، اتفاقات خوبی در خصوص پروژه های آبی بیفتد و به تعادل برسد. .

دیدگاهتان را بنویسید