نماینده مجلس: 10 میلیون خانواده زیر خط فقر داریم

نماینده مجلس: 10 میلیون خانواده زیر خط فقر داریم

روز جدید روح الله ایزدا، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اکنون 10 میلیون خانوار زیر خط فقر داریم و مطمئنیم با اجرای حذف ارز ترجیحی این تعداد افزایش خواهد یافت. یارانه های مستقیم جبرانی نیست، در توزیع مخدوش است، تورم همیشه جلوتر از یارانه است و نمی توانیم با یارانه مستقیم از تورم افسارگسیخته جلوگیری کنیم. در این شرایط دولت باید با بازار چکشی که بار دیگر آسیب دیده و محیط امن را از بین می برد برخورد کند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: معتقدم این بودجه باید با رویکرد عدالت محوری نوشته شود، به هیچ وجه به فقرا فشار نیاورد، سبد خانوارهای ضعیف را افزایش ندهد و خط فقر را گسترش ندهد. .

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی درباره بودجه 1401 اولین لایحه بودجه دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی گفت: بودجه 1401 با رویکرد عدالت اجتماعی نوشته نشده است. چشم انداز پولی و جبران کسری بودجه و در کمال تعجب را با دیدگاه رشد محور نوشته است. یعنی رویکرد تئوریک بودجه بندی اشتباه است. در شرایطی که اکنون کشور از انحصار، رانت و ناکارآمدی رنج می برد. این یک دیدگاه خوش بینانه است و به نوعی اولویت خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که بحث حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی کاملا اشتباه است، با توجه به تورم مورد انتظار و عدم استقرار کامل دولت در همه زمینه ها، این امری است که می تواند افسار را از بین ببرد. دولت از دولت.»

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: سه شنبه گذشته هم صحبت کردم و گفتم قبل از اینکه بخواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم راهکارهای دیگری وجود دارد که با رویکرد اصلاح ساختاری می توان دنبال کرد. اصولا رویکرد اصلی تقویت ارزش پول ملی است که در این بودجه به آن اشاره نشده است.

وی افزود: بحث بعدی این است که بودجه به نوعی «بدون نظارت» نوشته شده است، یعنی با این لایحه مجلس نمی تواند نظارت کامل و کافی بر همه ابعاد بودجه داشته باشد. یکی از مشکلات تجمیع ردیف هاست و در بعضی جاها سقفی وجود ندارد. به عنوان مثال در فروش اوراق یک جا به 88 هزار میلیارد تن اشاره شد اما سقف تعیین نشد و در چند جا دیگر دولت دستش را باز گذاشت. از سوی دیگر، اگرچه دوستان می گویند بودجه در حال کاهش است، اما همچنان شاهد رشد هزینه ها هستیم که نسبت به امسال 46 درصد رشد داشته است.

عضو کمیسیون صنعت و معدن با اشاره به رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه گفت: در بحث مالیاتی درست است که نظام مالیاتی باید اصلاح شود، اما قانون خاصی داده نشده است و ما هستیم. نگران این هستیم که به هر نحوی از تولیدکنندگان و مودیان فعلی مالیات بگیریم؛ علیرغم آنچه دولت می گوید، قصد داریم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

ایزدا با تاکید بر اهمیت برقراری عدالت و عدم فشار بر فقرا گفت: معتقدم این بودجه باید با رویکرد عدالت محوری تدوین شود. . هم اکنون 10 میلیون خانوار زیر خط فقر داریم و مطمئنیم با اجرای لغو ارز ترجیحی این تعداد افزایش خواهد یافت. یارانه های مستقیم جبرانی نیست، در توزیع مخدوش است، تورم همیشه جلوتر از یارانه است و نمی توانیم با یارانه مستقیم از تورم افسارگسیخته جلوگیری کنیم. در این شرایط دولت باید با بازار چکشی که بار دیگر آسیب دیده و محیط امن را از بین می برد برخورد کند.

وی افزود: رویکرد جایگزین باید اصلاحات ساختاری بود و دولت باید یک سال به خود فرصت می داد تا به طور کامل خود را تثبیت کند. وی گفت: من بانک ها را سامان می دهم. از ایجاد نقدینگی جلوگیری کرد و بحث اصلاح نظام بازار، اصلاح نظام اقتصادی و یکپارچگی سیستم را در اولویت قرار داد. وی پس از اعلام کنترل بر تمامی ابعاد اقتصادی، اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت بر حمایت از محرومان تاکید دارد، اما بر حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت جهانی، تهمت تغییر شیوه توزیع بنزین و افزایش 62 درصدی بودجه تاکید کرد. مالیات؛ وی گفت: تورم در سال آینده چه اثراتی بر اقتصاد خواهد داشت؟ این لایحه بودجه نیز در همین راستا حرکت می کند. این تلاش موفقیت آمیز نبود، فشار زیادی بر فقرا وارد شد، تورم افسارگسیخته در سال 1974 داشتیم و شکاف طبقاتی بیشتر شد. ما یک بار این را پشت سر گذاشته‌ایم، نمی‌دانم چرا همان رویکرد و همان مدل بودجه‌ریزی تکرار می‌شود. تیم نظریه پردازان و ایدئولوگ های بودجه قطعا باید تغییر کند. با این نگاه این تیم نمی تواند متوجه شعارهای خوب آقای رئیسی شود.

وی ادامه داد: نظریه پردازان پشت صحنه بودجه باید تغییر کنند، نگاه باید اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی باشد و باید نوک پیکان را از بودجه دولتی به سمت اصلاحات اقتصادی ساختاری، عدالت ساختاری و بانک های کنترل کننده سوق دهیم؛ در این میان باید به سمت اصلاحات اقتصادی ساختاری، عدالت ساختاری و بانک های کنترل کننده حرکت کنیم. «با توجه به این موضوع، اگر قرار بود بودجه کاهش یابد، قطعاً آن چیزی نبود که اکنون به مجلس ارائه می شود.

دانشگاه و این دانشگاه در پاسخ به این سوال که با وجود انتصابات فارغ التحصیلان اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) در دولت، آیا همچنان فکر می کنید رویکرد ایدئولوژیک پشت بودجه همچنان با دیدگاه دولت همخوانی ندارد؟ تئوری هایی به نام اقتصاد نئوکلاسیک، اقتصاد کینزی و مکتب پولی در ایران در مکاتب مختلف اقتصادی و بعدها در قشر سیاسی بسیار رایج شد و به یک الگو تبدیل شد و ما بیش از 30 سال است که این مدل را تکرار می کنیم.

وی در پایان گفت: انتظار ما از آقای رئیسی ابتدا تغییر پارادایم حاکمیتی برای ساکنین و تغییر این شیوه برنامه ریزی و بودجه با تغییر تیم برنامه ریزی ایدئولوژیک بود. اگر به هر حال آقای رئیسی این کار را نکند همین سی سال برای این تیم ادامه خواهد داشت که در این لایحه مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید