نمک دریاچه ارومیه؛ این فرصت را دارد که توسعه و ارز را تحریک کند


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821997

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه نمک جهان و با نمک فراوان، یک ماده معدنی معروف جهانی است که به دلیل بی توجهی مسئولان استانی از آن استفاده اقتصادی نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ نمک دریاچه ارومیه به لطف املاح خود مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم، کادمیوم و داندیوم ظرفیت عظیمی برای درآمدزایی و ثروت دارد، اما متاسفانه آنچه مشهود است. در این حوزه از سوی کارکنان مربوطه نادیده گرفته می شود و در برابر اشتغال زایی و درآمدزایی و تحقق اقتصاد مقاومت می کند.

به گفته کارشناسان مربوطه نمک دریاچه ارومیه یکی از بی نظیرترین امکانات اقتصادی مغفول مانده در کشور است که در این زمینه انجام نشده است اما هر روز شاهد نمک خواری از دریاچه هستیم.

متأسفانه اهالی استان بدون آگاهی لازم از مضرات نمک دریاچه اقدام به جمع آوری و استفاده از آن می کنند. اما این نمک ها نمک های خوراکی نیستند و صنعتی هستند و استفاده نادرست از آنها باعث بروز بیماری های خطرناک می شود.

کشورهای دیگر باید برای تولید نمک هزینه زیادی بپردازند، در حالی که دریاچه ارومیه ظرفیت زیادی در این زمینه دارد و با توجه به اینکه مسئولان همیشه نمی توانند از منابع ملی برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کنند، بنابراین می توان اقتصاد دریاچه (نمک) را بهبود بخشید. احیا شده و قطعا امکان پذیر است.

با توجه به اینکه نمک دریاچه ارومیه در تهیه مواد اولیه برای مصارف صنعتی و غیر صنعتی کاربرد فراوانی دارد و می تواند کمک شایانی به ارزآوری برای استان داشته باشد. برای بهره مندی از این نعمت الهی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای آحاد مردم نیاز به راه اندازی کارخانجات می باشد و انتظار می رود متولیان امر توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

* فاطمه جعفرنژاد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید