نمی شود در سیاست خارجی انقلابی بود نه در اقتصاد

نمی شود در سیاست خارجی انقلابی بود نه در اقتصاد

روز جدید حال مردم الان خوب نیست و این فقط به خاطر اتفاقات بدی مانند فروپاشی کلان شهر نیست که به گفته کارشناسان نتیجه فساد ساختاری و سوء مدیریت است. وضعیت معیشتی مردم هر روز بدتر می شود و هیچ چشم اندازی برای تغییر وضعیت وجود ندارد. بیانیه ها و مواضع ناامیدکننده کشورها در برجام که امکان لغو تحریم ها و گشایش اقتصاد ایران را کاهش می دهد مشخص است. تاکید دولت بر عدم ارتباط معیشت مردم با مذاکرات و سیاست خارجی کارساز نیست و آگاهی عمومی را کاهش نمی دهد.

سید مصطفی هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب، این درگیری را به دولت نسبت داد. وی گفت: از یک سو سیاست های ضد امپریالیستی و ضد آمریکایی به معنای انقلابی داریم و از سوی دیگر در بحث اقتصاد زندگی می کنیم. «اگر در سیاست خارجی انقلابی هستیم، باید در مسائل داخلی و اقتصادی انقلابی باشیم.

وی افزود: ما با دستگاه اجرایی درگیری داریم که کار نمی کند. الان با همه همسایه ها مشکل داریم. یعنی تقریباً همه همسایگان ما – پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و کشورهای جنوب خلیج فارس – با ما درگیر هستند و ما با آنها درگیر هستیم. وقتی در یک جامعه 100 هزار نفری به آل سعود قسم می خوریم به این معنی است که ما با یکدیگر دشمن هستیم و این معنایی جز دشمنی با همسایگان و غیر همسایگانمان ندارد. آیا ما این چهره انقلابی را در درون داریم؟ «در سیاست خارجی نمی‌توان انقلابی بود، اما در داخل این تعهد را داشت و هرکسی که می‌خواهد عمل کند و روابط بر قواعد غلبه کند.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که اگر در داخل کشور رویکرد انقلابی داشته باشیم، مشکلات حل می شود، گفت: ممکن است این اتفاق نیفتد، اما حداقل کشور یکی می شود. اگر انقلابی هستیم چرا 20 میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کنیم؟! اگر مردم انقلابی هستند باید در شکم خود سنگ بیندازند. بارها گفته‌ایم که وقتی با دیگران درگیر می‌شویم، امکانات درونی کاهش می‌یابد. معیشت بهتر نمی تواند با سیاست تهاجمی نسبت به جهان همراه باشد. همه این چیزها که یک رهبر یا یک روحانی کرد کار نمی کند. همیشه می گویند بهتر از زندگی است، اما این امکان پذیر نیست. وقتی تحت فشار قدرت های بزرگ هستیم و درگیر هستیم، وضعیت فعلی زندگی پیش می آید».

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: این تناقض باید حل شود. یا باید در داخل انقلاب کنیم و به مردم به وضوح بگوییم که معیشت بهتر امکان پذیر نیست. امکانات کشور نباید هدر رود. ما الان 100 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می کنیم، اما این رویکرد یک کشور انقلابی نیست. مردم یک کشور انقلابی تحمل می کنند. ما الان در درون و بیرون انقلابی هستیم و این دو رویکرد با هم ناسازگار هستند. »

هاشمی طبا همچنین گفت: ما مثلا کشور انقلابی هستیم اما بین 20 تا 30 میلیارد نخ سیگار قاچاق وارد می کنیم و این با واردات قانونی متفاوت است. همه می دانند چگونه وارد شوند. آیا در یک کشور انقلابی چنین چیزی اتفاق می افتد و هیچکس نمی تواند جلوی آن را بگیرد؟! ترافیک از سر تا پا می افتد و همه آن را محکوم می کنند، اما همچنان وجود دارد! کشور انقلابی در بازار ارز می فروشد؟! پس باید اول ببینیم انقلاب چیست و بعد تصمیم بگیریم.

ما نمی توانیم بگوییم انقلابی هستیم و از همه حرف می زنیم و FATF را قبول نداریم و معاملات بانکی را با دنیا سخت می کنیم، اما از درون به دنبال بهبود معیشت مردم هستیم. البته امکانش نیست. جمعیت رو به افزایش است و درآمد سرانه در حال کاهش است، طبیعی است که وضعیت بهتر نشود. تضادهای طبقاتی در حال افزایش است و تصمیم ما برون رفت از درگیری های فعلی است. مدیریت با این درگیری ها امکان پذیر نیست».

دیدگاهتان را بنویسید