نوروز و گنج کوچک شادی و خرید ما

نوروز و گنج کوچک شادی و خرید ما

«قبل از عید عطر بود. بویی که شادی و امید به زندگی را به دل می آورد. اما این روزها خبری از بوی عید نیست. نه برای من، فروشنده، و نه برای صدها شهروند که به امید یافتن رابطه جنسی متناسب با درآمدشان در بازار سرگردان هستند. یک تاجر قدیمی می گوید سال هاست که در بازار لباس می فروشد. امسال اما در میان جمعیت های پایانی سال فروش زیادی برای خوشحالی او وجود نداشت. این تنبلی او را به حدی افسرده کرده است که حوصله جواب دادن به رهگذرانی را که از روی بغض قیمت یک لباس را می پرسند را ندارد. از دیدگاه وی شرایط قابل پیش بینی بود، رکود و تورم که مدت هاست بازار را به سمت رکود سوق داده است، اما با افزایش چشمگیر قیمت دلار در روزهای پایانی سال و افزایش قیمت کالاها، رکود غیر قابل تصور بر بازار شب عید حاکم است. وضعیتی که نوروز 1402 را در سایه فقر شهروندان قرار داد.

زمان زیادی تا آغاز سال 1402 باقی نمانده است. امروزه شهرها به ویژه شهرهای پرجمعیت کشور معمولا حال و هوای خاصی پیدا می کنند. از ترافیک خیابان گرفته تا بازارهای شلوغ و مراکز خرید. اما امسال در حالی که خیابان ها شلوغ است و مردم در ترافیک گیر کرده اند، خرید چندانی صورت نمی گیرد و دستفروشان از عدم فروش اجناس خود گله مند هستند.

نه در بازار پوشاک و نه در بازار غذا و آجیل و شیرینی و میوه و نه در بازار پوشاک و لوازم منزل و … با اینکه شلوغ است و مردم در ترافیک هستند اما خبری از خرید عید نیست. . حتی ماهی فروش ها هم مثل گذشته ماهی سفیدشان را برای عید فطر هدف نمی گیرند. در همین حال، بسیاری از شهروندان به امید یافتن کالاها و اقلامی که مربوط به دستمزدهای پایین خود است، در خطوط مختلف بازار سرگردان هستند. طبق معمول در آستانه نوروز در جستجوی خوشبختی در بازار می چرخند و به امید تغییر شرایط در سال جدید، شادی فرزندان، خانواده و دوستان و… اما با دستان خالی تر از همیشه بازار را ترک می کنند. .

اقلام نوروزی و دست کوتاه شهروندان

وقتی صحبت از بوی بایرام به میان می آید، برای بسیاری از ما عادت های خاصی به ذهن می رسد، خانه تکانی، خرید شیرینی، لباس نو، آجیل، میوه در شب بایرام، سبزی خوردن و چیدن سفره هفت سین و درست کردن سبزی پلو. ماهی. اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل تورم، امکان تحویل اقلام نوروزی مانند خوراک و پوشاک به تعدادی از شهروندان فراهم نشده است. اما امسال به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها، تعداد بیشتری از شهروندان قادر به خرید اقلام سنتی و انجام آداب و رسوم رایج نوروزی نیستند. کافی است سری به بازار بزنید و به قیمت این اقلام نگاهی بیندازید، تفاوت آن ها حتی با نوروز 1401 هم دیده و متوجه می شود.

قیمت آجیل و میوه و شیرینی

آجیل، شیرینی و میوه از دید بزرگان خانواده معمولاً اقلامی هستند که نمی توان آنها را از مراسم نوروزی حذف کرد، اما امسال بسیاری از خانواده ها تصمیم گرفتند این عنصر را از نوروز خود حذف کنند. چرا؟ زیرا امکان خرید آن حتی برای شهروندان طبقه متوسط ​​نیز فراهم نیست.

بررسی گزارش ها از قیمت این اقلام نشان می دهد که در حال حاضر قیمت آجیل مخلوط حدود 370 هزار تومان در هر کیلوگرم است و اگر خانواده ای بخواهد دو کیلوگرم آجیل بخرد باید 740 هزار تومان بپردازد.

این سوال در مورد کیک های خشک نیز به شکل دیگری صدق می کند. شیرینی برای خانواده ها کیلویی 90 هزار تومان است. بنابراین شیرینی دو کیلویی حدود 180 هزار تومان قیمت دارد.

میوه ها که همیشه جزو پر مصرف ترین اقلام خانه های ایرانی بوده اند امسال با تورم بالا هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل خواهند کرد. در شرایط فعلی موز دو کیلوگرمی حدود 120 هزار تومان، پرتقال دو کیلوگرمی حدود 35 هزار تومان، خیار دو کیلوگرمی حدود 40 هزار تومان و سیب دو کیلوگرمی حدود 50 هزار تومان قیمت دارد.

زمان زیادی تا آغاز سال 1402 باقی نمانده است. امروزه شهرها به ویژه شهرهای پرجمعیت کشور معمولا حال و هوای خاصی پیدا می کنند. از ترافیک خیابان گرفته تا بازارهای شلوغ و مراکز خرید. اما امسال در حالی که خیابان ها شلوغ است و مردم در ترافیک گیر کرده اند، خرید چندانی صورت نمی گیرد و دستفروشان از عدم فروش اجناس خود گله مند هستند.

در نتیجه برای خرید آجیل، میوه و شیرینی بایرام باید حداقل یک میلیون و 165 هزار تومان پرداخت شود.

قیمت غذای بایرام چقدر است؟

سبزی پلو با ماهی یک غذای محبوب و سنتی عید ایرانیان است. اما امسال چقدر باید برای این غذای محبوب هزینه کنید؟

بررسی قیمت های روز نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل آلا از 170 تا 180 هزار تومان است. در عین حال ماهی سفید پرورشی کیلویی 185 تا 225 هزار تومان و ماهی سفید دریایی بین 250 تا 400 هزار تومان به فروش می رسد.

اما تهیه این غذا به محصولات دیگری مانند برنج و سبزیجات نیاز دارد. قیمت هر کیلوگرم سبزی در میوه فروشی های سطح شهر بین 10 تا 12 هزار تومان و سبزی آماده و بسته بندی شده نیم کیلوگرمی بین 18 تا 25 هزار تومان است. برنج خارجی یا ایرانی کیلویی بین 50 تا 150 هزار تومان قیمت دارد.

یعنی پخت سبزی پلو با ماهی چهار نفره در دست خانواده ها بین 300 تا 500 هزار تومان هزینه دارد. رقمی که سهم قابل توجهی از درآمد حداقل دستمزد است و به ناچار لغو خواهد شد.

سفره هفت سین چند است؟

سفره هفت سین یکی از ملزومات عید نوروز برای ایرانیان است. این سفره باستانی امروزه چندان ارزان نیست و در طول سالیان متمادی با این روند برای هر خانواده ای بر اساس قدرت خرید خود تغییرات خاصی داشته است.

مواد اصلی این غذا سیر، سماق، سرکه، سیب، سکه، سمنو و سازب است که با چند ماهی قرمز در تنگ بلور، آینه و شمعدان نوید سال نو را می دهد.

اما با احتساب قیمت ماهی قرمز از 50 تا 100 هزار تومان، ماهی سبز از 50 تا 150 هزار تومان، سرکه از 25 تا 40 هزار تومان، سماق 100 گرم از 40 هزار تومان، سمنو 100 گرم از 40 هزار تومان، تنگ بلور از 50 تا 150 هزار تومان و سیربتی از 30 تا 50 هزار تومان این سفره هفت سین را در حداقل ترین حالت به 300 تا 400 هزار تومان می رساند!

اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل تورم، امکان تحویل اقلام نوروزی مانند خوراک و پوشاک به تعدادی از شهروندان فراهم نشده است. اما امسال به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها، تعداد بیشتری از شهروندان قادر به خرید اقلام سنتی و انجام آداب و رسوم رایج نوروزی نیستند.

هدف خرید لباس نو است

سال نو در ایران معمولا با خرید لباس نو همراه است و در این شرایط خرید لباس نو نیز هزینه زیادی برای خانواده ها به همراه دارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید برای یک خانواده چهار نفره که دارای یک دختر و یک پسر هستند خرید کنید، باید مانتو، شلوار، روسری، کفش، پیراهن و غیره بخرید. اما هزینه نسبی این اقلام چقدر است؟

قطعا نمی توان رقم دقیقی ارائه داد زیرا انواع مختلف و قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارد. اما در اینجا به بررسی قیمت برخی از اقلام با قیمت متوسط ​​می پردازیم.

بر اساس گزارش تهیه شده از خبرگزاری موج، برای خرید شلوار با کیفیت متوسط ​​در بازار باید حداقل 350 هزار تومان هزینه کرد. در نتیجه خرید چهار شلوار برای یک خانواده چهار نفره نزدیک به یک میلیون و 400 هزار تومان تمام می شود.

همچنین متوسط ​​پیراهن های مردانه از 250 هزار تومان شروع می شود و یک خانواده پسر باید 500 هزار تومان برای یک پیراهن خرج کند. خرید مانتو نیز بسته به جنس آن قیمت متفاوتی خواهد داشت. اگر هزینه مانتو را 350 هزار تومان فرض کنیم، مادر و دختر یک خانواده باید نزدیک به 700 هزار تومان برای مانتو هزینه کنند.

کفش یکی از لباس هایی است که برای سال نو خریداری می شود. برای یک جفت کفش متوسط ​​باید حدود 350 هزار تومان و برای یک خانواده 4 نفره 1 میلیون و 400 هزار تومان برای کفش هزینه کنید.

این بدان معناست که در اقتصادی ترین شرایط ممکن و رضایت بچه ها از خرید اجناس تقریبا بی کیفیت، یک خانواده چهار نفره بیش از چهار میلیون خرج لباس می کند.

همه این هزینه های سرسام آور در حالی است که درآمد اکثر شهروندان در ایران به خوشبینانه ترین حالت ممکن 200 دلار در ماه است! این رقم در مقایسه با کشورهای منطقه که مخارج عمومی بسیار کمتری نسبت به ما داشتند، بالای هزار و 500 دلار است. با این تفاوت که نوروز باستانی ما هر روز از رفاه ایرانیان کم می کند.

جان کلام سال 1401 برای ما ایرانیان سخت و ناگوار بود و روزهای پایانی آن طعم تلخ شهروندان را شیرین نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید