نوری کزالجه: هنگام ارائه لایحه بودجه احساس کردیم رئیس جمهور از کشور دیگری گزارش می دهد/ شرایط جامعه با ارقامی که رئیس جمهور برای جامعه داشت مطابقت ندارد/ مصونیت های عجیب کاپیتولاسیون بهره وری محسوب می شد.

نوری کزالجه: هنگام ارائه لایحه بودجه احساس کردیم رئیس جمهور از کشور دیگری گزارش می دهد/ شرایط جامعه با ارقامی که رئیس جمهور برای جامعه داشت مطابقت ندارد/ مصونیت های عجیب کاپیتولاسیون بهره وری محسوب می شد.

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: وقتی با مسئولان صحبت می کنیم، تخصیص تملک ملک از 1 تا 10 درصد است. اگر کسری بودجه وجود ندارد، چرا بودجه ای برای این کارها اختصاص نمی یابد؟ شرایط جامعه با ارقامی که در اختیار رئیس شرکت قرار می گیرد، همخوانی ندارد. ما احساس می‌کردیم که آنها از کشور دیگری گزارش می‌دهند و من نمی‌توانم این چیزها را باور کنم.»

هموطن: غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون رسیدگی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس در خصوص لایحه بودجه 1403 گفت: متأسفانه باید گزارش بدهم که پس از گذشت سال ها از تشکیل مجلس. و بودجه ای وجود داشت، امسال بودجه به مجلس ارسال می شود، اما ارائه نشده است، آنچه به مجلس آورده شده فقط نام «بودجه» را دارد. دلیل اجرای بودجه وجود مصوبه سال گذشته مجلس و تغییر ایجاد شده در آیین نامه اجرای بودجه است. در این آیین نامه مقرر شد ابتدا تصمیمات در مجلس مطرح شود و سپس جداول آنها ارائه شود. متاسفانه تصمیمات آنقدر کلی است که نمی توان نمایندگان مردم را بررسی و اظهار نظر کرد. مجلس سال گذشته این موضوع را تصویب کرد و اکنون دست برای بررسی بودجه و حفظ حقوق ملت در بودجه خالی است.

وی افزود: اطلاعات ناقص به مجلس ارسال شده است. به نظر می رسد باید این وضعیت برای سال آینده اصلاح شود چرا که این تصمیم یکی از اشتباهات مجلس بود. این چیزی که به اسم بودجه به مجلس می آید قابل تحلیل نیست و هیچ منبع و هزینه و جداول و اطلاعاتی برای اظهار نظر نمایندگان مردم وجود ندارد. فکر می کنم حقوق نمایندگان، مردم و بنگاه ها در این بودجه ضایع می شود.

نوری قزلجه گفت: این افزایش از چه منابعی مشخص نیست. در هر صورت، باری بر دوش مردم و مالیات دهندگان است. در این شرایط تورم و رکود، افزایش 50 درصدی مالیات چه توجیهی دارد؟ قرار است این پول به صنف حقوقی تزریق شود. در واقع تورم 50 درصد افزایش می یابد اما دستمزد آنها 18 درصد و در بهترین حالت 20 درصد بازنشستگان افزایش می یابد. در واقع هیچ ارتباطی بین این سوالات وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید چاه نفت دولت جدید است؟ وی تصریح کرد: چاه نفت برای بهره برداری است و بد نیست. اما تولید بدتر از چاه نفت است. سازوکار ماده 44 برای نقل و انتقال اموال پیش بینی شده است و سیستم نظارت و اقدامات آن مشخص و دارای مقررات دقیق است. در صورت لزوم باید این مشکلات اصلاح شود. اما آن‌ها همه آن قوانین را رها کردند و سازوکاری را شروع کردند که نظارت بسیار کمی دارد و به مصونیت‌های عجیب کاپیتولاسیون برای عوامل آن فکر کردند که می‌توانستند هر تصمیمی بگیرند. در این زمینه زیاده روی است و احتمال حراج و دور از دسترس شدن برخی از اموال و دارایی های دولت وجود دارد که ممکن است نیازی به واگذاری نباشد که در دولت های آینده و نظام دولتی با مشکل مواجه شود. با معایب اساسی مواجه خواهد شد. به نظر من دولت در حال دست اندازی به منابع عمومی است و سوال مهم این است که آیا بهره وری در مسیر تولید و توسعه زیرساخت ها خواهد بود یا در مسیر هزینه های جاری دولت؟ در قوانین موجود این مشکلات قابل پیش بینی و رصد بود اما متاسفانه در قالب رسیدگی با مصونیت قضایی دست مردم برای تصمیم گیری کاملا باز است. اگر از نفت بهتر استفاده می‌کردیم، بهتر، دقیق‌تر و صحیح‌تر بود به جای اینکه دارایی‌های کشور را در قالب بهره‌وری هزینه کنیم. آنها احتمالاً تعداد زیادی را در بودجه عملکرد در نظر می گیرند.

وی درباره اظهارات رئیسی مبنی بر اینکه «در دولت سیزدهم کسری بودجه وجود ندارد»، گفت: وقتی با دستگاه ها صحبت می کنیم، اعتبارات تملک ملک 1 تا 10 درصد است. اگر کسری بودجه وجود ندارد، چرا بودجه ای برای این کارها اختصاص نمی یابد؟ شرایط جامعه با ارقامی که در اختیار رئیس شرکت قرار می گیرد، همخوانی ندارد. ما احساس می‌کردیم که آنها از کشور دیگری گزارش می‌دهند و من نمی‌توانم این چیزها را باور کنم.»

نوری قزلجه در پاسخ به این سوال که بودجه و شرح آن می تواند شرایط اقتصادی را ثابت نگه دارد و شرایط را بدتر نکند؟ وی تاکید کرد: چند نفر در دولت مدعی هستند که موفق بوده اند و وضعیت خوب است. هیچ کارشناسی موفقیت دولت را تایید نمی کند. حتی به نظر من اگر حتی با این شرایط نامناسب هم تثبیت شود، اتفاق بزرگی است، اما با این کاهش بودجه و تورم، بعید به نظر می رسد که وضعیت ثابت بماند. تورم نزدیک به 50 درصد است و بودجه افزایش 18 درصدی بودجه را پیش بینی کرده است. در واقع، حدود 30 درصد کمتر از سال گذشته است. به نظر عدد بزرگی است، اما وقتی اثر تورمی را از بودجه کم کنید، مشخص می شود که این یک “بودجه کاهشی” است.

وی در خصوص بررسی دقیق بودجه توسط نمایندگان مردم افزود: با مصوبه سال گذشته مجلس مبنی بر بررسی بودجه، دیگر جایی برای تلاش و فعالیت و اصلاح بودجه باقی نمی ماند. مجلس در برخی موارد جزئی مانند هزینه گذرنامه، نرخ صدور شناسنامه و غیره دخالت می کرد، اما در بودجه امسال دولت این نرخ ها و هزینه ها را تعیین کرده است. در واقع، چیزی برای دیدن و بازار وجود ندارد. هنوز یک ماه از رد و لغو افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس در زمان بررسی برنامه هفتم نگذشته است. اما دولت این افزایش بودجه را در نظر گرفت و 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفت، در حالی که فشار تورمی یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بر جامعه بسیار زیاد است.