نوسانات نرخ ارز عادی نبود/دولت از حذف ارز ترجیحی عقب نشینی نکند/تصمیم تنظیم بازار ارز

ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792062

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز طی دو هفته گذشته با واقعیت های اقتصادی مطابقت ندارد، گفت: با حذف ارز ترجیحی نرخ ارز حدود 30 درصد کاهش می یابد و اکونومیست دلار را پیش بینی می کند. نرخ 18500 تن

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ در دو هفته اخیر و همزمان با مذاکرات نهایی ایران با 1+5، اتفاقاتی در بازار ارز رخ داد که بیشتر در فضای مجارستان بود تا متن بازار.

ماجرا از این قرار بود که پس از ارائه پیشنهاد ایران به کشورهای غربی، نمایندگان سه کشور اروپایی برای تصمیم گیری و رایزنی به کشورهای خود بازگشتند، اما برخی در داخل سعی کردند از این موضوع برای ایجاد نوسانات ارزی استفاده کنند و آینده را نام ببرند. هر لحظه قیمت را بالا بردند و حتی بالای 31000 تن قیمت را بالا بردند. این موضوع در متن بازار متفاوت بود و نرخ دلار بلافاصله پس از رسیدن به نزدیک به 30 هزار تن به نزدیک 28 تا 27 هزار تن رسید.

عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص نرخ ارز گفت: نوسانات ارز در خود بازار نیست و این یک واقعیت است. یعنی عرضه و تقاضا بر این نوسانات به ویژه در دو هفته اخیر تأثیری ندارد و با واقعیت های اقتصادی مطابقت ندارد.

وی افزود: ورودی کالا به کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و حدود 10 برابر شده است که تفاوت بسیار زیادی را نشان می دهد. همچنین انتشار و استفاده از منابع مسدود شده توسط دولت اصلی وجود داشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه کنترل تورم در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل بهتر بود، ادامه داد: البته بحث تورم تمام نشده است و باید به سمت خشکاندن ریشه تورم حرکت کنیم. اگرچه بخش کوچکی برای تورم ساخته شده و بخش زیادی از آن ادامه دارد، اما وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر است.

بهرامی افزود: همه این موارد نشان می دهد که نباید نرخ ارز را افزایش داد اما مشخص شد که اینجا دو موضوع وجود دارد. در حالی که یک روز را نباید از دست داد.

وی تاکید کرد: افرادی که حدود 11 میلیارد دلار در 8 ماهه اول سال 4200 تن دریافت کرده اند، سود آنها نسبت به نرخ ارز آزاد 4200 تن است و انگیزه بسیار قوی برای دستکاری بازار دارند و تا زمانی که این ارز حذف نشود، حتی اگر دفتر صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی به میدان فردوسی منتقل شود، بازار ساماندهی نخواهد شد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: برخی می گویند حذف ارز ترجیحی بار تورمی دارد و می گویند که مثلا قیمت مرغ دو یا سه برابر می شود و این اتفاق نمی افتد و این برای ترساندن دولت از پشتوانه است. پایین.”

بهرامی تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی نرخ ارز حدود 30 درصد کاهش می یابد، همان رقمی که مجله اکونومیست در گزارشی از رسیدن دلار به 18500 تن خبر داد.

وی در خصوص نرخ آتی ارز نیز گفت: این نرخ توسط جریان‌های خاصی برای دستکاری بازار افزایش می‌یابد و تلاش می‌کنند بانک مرکزی نیز برای کنترل بازار آتی ارز وارد این موضوع شده است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر لغو ارز ترجیحی و ایجاد نظام تک نرخی ارز گفت: با این اقدامات مشکل بازار ارز حل می شود. البته زمان آقای همتی در بانک مرکزی نرخ ارز را چند درصد کمتر از بازار تعیین می کرد، روش سیاست گذاری در آن زمان سیاست پولی نامیده نمی شد.

باید بگویم؛ مجله معروف اکونومیست با ارزیابی شاخص های کلان اقتصاد ایران برای سال های آینده تا سال 2026، پیش بینی می کند که قیمت دلار با کاهش مستمر به 18500 تن برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید