نویسنده پیشنهاد لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور کیست؟

این تغییر زمان به حدی در بین مردم پذیرفته شد که در شوخی های روزانه و نوروزی آنها جایی برای خود باز کرد; یکی از بی نمک ترین شوخی ها پاسخ برخی افراد به این سوال بود که ساعت چند است؟ می دادند “قدیمی یا جدید!”

ایسنا پلاس: نمایندگان شورای اسلامی در اسفند ماه 1400 طرحی با عنوان «لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور» را در دستور کار جلسات شورای اسلامی بررسی کردند که در نهایت به تصویب اعضای شورای اسلامی رسید. مجلس پس از آن در شورای نگهبان قانون رفت و آمد کرد و عساسی و مجلس در فروردین ماه سال قبل قانون شد و برای اجرا به قوه مجریه منتقل شد. به موجب این قانون که از تاریخ 1/1/1402 لازم الاجرا است، قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب 31/5/1386 لغو و مجوز تغییر ساعت رسمی کشور توسط دولت. همچنین به هیات وزیران اجازه داده شد ساعت کار ادارات، سازمان ها و مراکز تابعه را مطابق ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1395/08/07 با اصلاحات و الحاقات بعدی تنظیم کند. ترجمه روان تر این قانون این است که از سال 1402 تا دستور دوم، ساعت رسمی کشور در طول سال تغییر نمی کرد و دیگر دلیلی برای شوخی با «زمان قدیم یا جدید» وجود نداشت.

کدام کشورها ساعت رسمی خود را تغییر می دهند؟

در حال حاضر، 70 کشور در طول سال تغییراتی را در زمان رسمی خود ایجاد می‌کنند تا از نور خورشید بیشتر بهره ببرند و از زمانی که به عنوان ساعت تابستانی شناخته می‌شود، استفاده کنند. ساعت تابستانی رژیمی است که در آن ساعت در 6 ماه اول سال – معمولاً یک ساعت – به جلو و در 6 ماه دوم سال به حالت اولیه خود باز می گردد. این تغییرات ساعت در مناطق زمانی منجر به روزهای طولانی‌تر در عصر و روزهای کوتاه‌تر در صبح می‌شود.

افغانستان، جزایر هلند، آلبانی، آندورا، قطب جنوب (قطب جنوب)، استرالیا، اتریش، بلژیک، برمودا، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، مصر، استونی، جزایر فارو، فیجی، فنلاند، فرانسه، آلمان، جبل الطارق، یونان، گرینلند، گرنزی، هائیتی، مجارستان، ایرلند، جزیره من، اسرائیل، ایتالیا، جرسی، کوزوو، لیتوانی، لبنان، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مکزیک، مولداوی، موناکو، مونته نگرو، مراکش، هلند، نیوزیلند، جزیره نورفولک، مقدونیه شمالی، نروژ، فلسطین، پاراگوئه، لهستان، پرتغال، رومانی، سنت پیر و میکلون، سن مارینو، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سودان، سوئیس، باهاما، اوکراین انگلیس، آمریکا، واتیکان و صحرای غربی کشورهایی هستند که طبق اعلام مقامات رسمی آنها در سال 2023 همه کشورها یا مناطق آنها از ساعت تابستانی استفاده خواهند کرد.

معرفی ساعت تابستانی در ایران

اعلام ساعت تابستانی در ایران از سال 1356 آغاز شد و تا سال 1960 ادامه یافت، اما از آن سال به بعد به مدت 10 سال به دلایلی از جمله اختلاف نظر، ساعت رسمی تغییر نکرد تا سال 1970 با این توجیه که با تغییر ساعت امکان صرفه جویی روزانه تا 100 مگاوات ساعت در مصرف برق در ساعات پیک وجود دارد، شورای دولت وقت به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی در مصوبه ای اعلام کرد که تغییر ساعت تابستانی و زمستانی در دستور کار قرار گرفته است. این روند تا سال 84 ادامه داشت و هر سال در اوایل بهار و اواخر تابستان تغییراتی در ساعت رسمی انجام می شد، اما پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در آن سال به عنوان رئیس جمهور، هیئت دولت وی در اسفند 84 مدعی شد که «این امر به کاهش زمان کمک می کند. بار ترافیکی و با نزدیک‌تر کردن اوقات ناهار و نماز از اتلاف وقت در وسط روز جلوگیری می‌کند.»

این مصوبه دولت به مدت 2 سال اجرا شد اما در نهایت نمایندگان مجلس هفتم دولت را موظف به اعلام ساعت تابستانی کردند. بر اساس قانون «تغییر ساعت رسمی کشور» مصوب 31/05/1395 ساعت رسمی کشور در بیست و چهارمین روز از اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده شده و به ساعت قبلی باز می گردد. ایالت در 24 روز 30 سپتامبر.

آیا تابستان به صرفه جویی در مصرف برق کمک می کند؟

با یک ساعت جابجایی ساعت رسمی کشور، خورشید حوالی ساعت 6 صبح طلوع می کند و از طرفی غروب خورشید حوالی ساعت 8 شب حرکت می کند که به معنای استفاده بیشتر از نور خورشید است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، تغییر ساعت در سال های اخیر باعث کاهش پیک مصرف برق و صرفه جویی در مصرف برق و در نهایت کاهش هزینه های جاری و سرمایه ای شده است. بر اساس این گزارش، تغییر ساعت رسمی کشور بین 1 تا 3 درصد در صرفه جویی در مصرف برق کشور و بین 1 تا 1.5 درصد در کاهش پیک مصرف برق کشور تأثیر دارد.

قانون تغییر ساعت رسمی کشور را لغو کنید، کلید شما چگونه است؟

در شهریور 2 سال پیش ابوالفضل ابوترابی یکی از اعضای شورای اسلامی با ارائه پیشنهادی خواستار لغو قانون «تغییر ساعت رسمی کشور مصوب 1395/05/31» شد. قانونی که بر اساس آن ساعت رسمی کشور هر سال در بیست و چهارمین روز اول فروردین یک ساعت به جلو می رود و در بیست و چهارمین روز سی ام شهریور ماه به حالت قبل باز می گردد. این نماینده مجلس معتقد است که قانون رسمی تعویض ساعت، قانونی وارداتی از فرانسه است و «راندمان پایین تعویض ساعت از نظر مصرف انرژی»، عدم ارتباط این قانون با «صرفه جویی اقتصادی» و بروز اختلالات رفتاری» در روزهای ابتدایی به عنوان دلایل لغو آن. قانون رسمی تغییر ساعت کشور بیان شده است. طرح پیشنهادی ارائه شده توسط این نماینده، در نهایت و پس از اجرای تغییرات مورد نظر توسط شورای نگهبان در جلسه در 20 اردیبهشت ماه سال گذشته با 151 رای موافق، 48 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه به تصویب نمایندگان مردم رسید.

حامیان این طرح در جریان بررسی طرح لغو قانون رسمی تغییر آب و هوا در کشور، قانون رسمی تغییر آب و هوا را یک قانون وارداتی خواندند و تاکید کردند که نه تنها اجرای این قانون منفعتی برای کشور ندارد، بلکه همچنین آسیب هایی مانند افزایش استرس، بستری شدن در بیمارستان و حوادث را به همراه دارد و منجر به اختلالات اجتماعی می شود. آنها «افزایش استرس و سردرگمی»، «برهم زدن نظم خانواده» و «تخریب ساختار» را از جمله دلایل لغو قانون رسمی تغییر ساعت در کشور ذکر کردند. از سوی دیگر مخالفان این طرح دلیل خود را «استفاده بیشتر از نور و روشنایی روز» و «آرامش مردم» عنوان کردند و تاکید کردند که اجرای این قانون تقلید کورکورانه از دیگران نیست، بلکه مشکلی جغرافیایی و محلی است. .

ابوالفضل ابوترابی نماینده 47 ساله نجف آباد استان اصفهان در شورای اسلامی ایران است که با کسب 57700 رای به عنوان نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در انتخابات شورای اسلامی شهر 1397 به نمایندگی مجلس یازدهم راه یافت. . وی پیش از آن در سال 94 با 64527 رای و در سال 90 با 6675 رای به عنوان نماینده مردم در مجالس دهم و نهم انتخاب شد. وی دارای مدرک لیسانس راه و ساختمان و فوق لیسانس حقوق جزا و جرم شناسی است.

دیدگاهتان را بنویسید