نگاهی به اهداف ترکیه در ازبکستان


ساعت: 16:31
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818709

ترکیه قصد دارد تجارت با ازبکستان را طی یک سال به 5 میلیارد دلار افزایش دهد و سپس به هدف 10 میلیارد دلاری برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه به ازبکستان سفر کرد. وی با شوکت میرضیایف همتای ازبکستانی خود در کاخ کوک در تاشکند دیدار کرد. دیدار اردوغان و میرضیایف بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار شد.

هدف اصلی اردوغان از سفر به تاشکند، دومین نشست شورای همکاری استراتژیک سطح عالی ترکیه و ازبکستان بود.

اردوغان روز گذشته با تبریک سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین آنکارا و تاشکند گفت که آنها توافق کرده اند روابط دوجانبه را به عنوان یک “مشارکت راهبردی جامع” تعریف کنند.


ازبکستان، ایستگاه در راه افغانستان

رئیس جمهور ترکیه در مقاله اختصاصی در روزنامه نیوازبکستان با اشاره به گسترش روابط اقتصادی دو کشور نوشت: رویکرد سیاست خارجی ترکیه با شعار بازگشت به آسیا برای گسترش و تعمیق روابط با کشورهای آسیایی بسیار مهم است. در این دوره که رویکرد آسیایی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت، گسترش و تعمیق روابط با کشور برادر ازبکستان مسئولیتی است که تاریخ و مناسبات ویژه به ما سپرده است. ترکیه اولین کشوری بود که استقلال ازبکستان را در 31 آگوست 1991 به رسمیت شناخت. «توزیع ساختمان وزارت خارجه دوران شوروی به عنوان سفارت ترکیه در ترکیه نشانه اولویت روابط دو کشور است».

اردوغان با اشاره به موقعیت ژئواستراتژیک ازبکستان، این کشور را قلب آسیا خواند و گفت: ازبکستان با تاریخ و آداب و رسوم ریشه دار خود دارای 34 میلیون نفر جمعیت جوان، نیمی از جمعیت آسیای مرکزی، منابع طبیعی غنی و خاک حاصلخیز نقش کلیدی در منطقه و فراتر از آن دارد. رویکردهای ازبکستان جدید و رنسانس سوم به رهبری دوست عزیز شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان توجه کشورهای آسیای مرکزی را به خود جلب کرده است. نقش ازبکستان در کاهش بحران انسانی در افغانستان نیز قابل ستایش است. ما از تبدیل شهر تیرموز در ازبکستان به مرکز لجستیکی برای کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد و دیگر کمک های بشردوستانه در افغانستان حمایت می کنیم.


هدف 10 میلیارد دلاری برای ترکیه و ازبکستان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با شوکت میرضیایف همتای ازبکستانی خود گفت که پس از گفتگو با ازبکستان، روابط دو کشور به سطح یک مشارکت راهبردی جامع ارتقا یافته است.

اردوغان درباره توسعه روابط اقتصادی آنکارا و تاشکند گفت: حجم تجارت ما در سال گذشته نزدیک به 72 درصد افزایش یافت و به 3.6 میلیارد دلار رسید. وی افزود: هدف ما رسیدن به هدف 5 میلیارد دلاری در یک سال است، البته به این موضوع بسنده نمی کنیم و با همکاری یکدیگر این رقم را به 10 میلیارد دلار خواهیم رساند.


امضای 10 قرارداد بین ترکیه و ازبکستان

توافق تجارت ترجیحی میان ترکیه و ازبکستان یکی از دستاوردهای سفر اردوغان به تاشکند بود. روز گذشته 10 سند همکاری در حوزه بازرگانی، صنایع دفاعی، علوم قضایی، بهداشت و درمان و کار و تامین اجتماعی امضا شد.

اردوغان با اشاره به تقویت همکاری ها در زمینه گردشگری گفت: سال گذشته رکورد میزبانی بیش از 270 هزار برادر ازبک در ترکیه را شکستیم و امکان افزایش این هدف به 500 هزار وجود دارد. طیف گسترده ای از حوزه ها، از حمل و نقل گرفته تا انرژی، از بهداشت تا آموزش و فرهنگ را پوشش می دهد.


ازبکستان هم پهپاد ترکیه می خرد؟

هنوز جزئیات توافقنامه دفاعی و امنیتی ترکیه و ازبکستان منتشر نشده است، اما اردوغان گفت: ما امروز قراردادهایی را در صنعت دفاعی امضا کردیم و با این قراردادها آماده هستیم تا توانایی های خود را در صنعت دفاعی با شما در میان بگذاریم. . موفقیت ترکیه در این زمینه آشکار است».

شواهد حاکی از آن است که اشاره ضمنی اردوغان به پیروزی های ترکیه در صنایع دفاعی با هدف تولید چند نوع پهپاد بوده و ازبکستان در لیست خریداران هواپیماهای بدون سرنشین قرار دارد.

شاید یکی از دلایل عدم اشاره مستقیم به صادرات پهپاد به ازبکستان، حساسیت اخیر روسیه باشد، زیرا سه ماه قبل از حمله روسیه به اوکراین، چند مقام کرملین آشکارا فروش پهپاد از ترکیه به ازبکستان را محکوم کردند. اوکراین از این اقدام به دلیل نقض امنیت دریای سیاه انتقاد می کند.

بدیهی است که روسیه به فروش پهپادهای ساخت ترکیه به قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان نگاه مثبتی ندارد و نمی‌خواهد چشمان ترکیه تحت تأثیر نیروهای امنیتی روسیه منطقه را تماشا کنند.


اهمیت همکاری اطلاعاتی و امنیتی ترکیه و ازبکستان

میزان همکاری در تضعیف و متلاشی شدن لانه های شاگردان فتح الله گولن در کشورهای مختلف از معیارهای مهم ترکیه در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه است.

در این میان، ازبکستان یکی از معدود کشورهایی است که درهای خود را به طور کامل به روی اطلاعات ترکیه باز کرده است. Myth تاکنون برخی از موثرترین فراریان گولن را در ازبکستان دستگیر و به آنکارا منتقل کرده است.

البته همکاری امنیتی دو کشور تنها به مدیریت پرونده گولن خلاصه نمی شود، بلکه اکنون در مورد افغانستان که با یک سری حساسیت های عجیب ابعاد جدیدی به خود گرفته است.
از تلاش برای بازداشت چهره هایی مانند مارشال عبدالرشید دوستم گرفته تا کنترل دهلیزهای منتهی به افغانستان، جایی که طالبان حساسیت ویژه ای دارند و اقدامات ترکیه نباید به گونه ای باشد که طالبان را تحریک کند و توافقنامه همکاری امنیتی ترکیه را نقض کند و قطر در فرودگاه. سیم کشی شود.

آنکارا همچنین در مورد جنبش های قومی و نژادی در قفقاز و آسیای مرکزی حساب ویژه ای برای ازبکستان باز کرده است و بر نقش سازمان موسوم به “سازمان کشورهای ترکیه” تاکید کرده است که به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت های ازبکستان است. برای تبدیل این کشور به بازار مصرف عمده کالاهای ترکیه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید