نگاهی به زندگی امام جواد الائمه (ع) از تولد تا شهادت

امام جواد (ع) پس از شهادت امام رضا (ع) در سال 203 هجری قمری به امامت رسید و دوران امامتش که تنها 18 سال بود، مصادف با خلیفه دو خلیفه مامون عباسی و معتصم عباسی بود.
حجت الاسلام محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی در خصوص سالروز شهادت حضرت جواد الائمه (ع) اظهار داشت: روایتی از امام رضا (ع) نقل شده است که می فرمایند: جواد الائمه فرزندی است که با برکت تر از او به دنیا نیامده است. شیعیان ما؛ وقتی این روایت شنیده می شود، گمان می رود که منظور از این حدیث این است که امام جواد بر شیعیان از همه ائمه پیشین مبارکتر بوده است.

وی افزود: اما این نظر درست نیست، اما بررسی موضوع و بررسی ادله نشان می دهد که هدف از این حدیث این است که ولادت حضرت جواد (ع) در شرایطی اتفاق افتاده است که به ویژه خوب بوده است. برکت برای شیعیان، چنان که در دوره امام رضا(ع) یک ویژگی است و امام خمینی در تعیین جانشین و معرفی امام بعدی، با مشکلاتی مواجه شد که در عصر امامان گذشته بی سابقه بود. زیرا پس از شهادت امام کاظم(ع) گروهی معروف به واقفیه که امام رضا(ع) را به دلایل مادی تکذیب کردند، زیرا امام رضا(ع) تا حدود 47 سالگی فرزندی نداشتند.

فقیه گفت: از آنجا که احادیثی از پیامبر وارد شده که دلالت بر دوازده امام دارد که 9 نفر از آنها از اولاد امام حسین (ع) هستند که برای امام رضا (ع) فرزندی ندارند، هر دو خود امام را دارند و ایشان در جاهایی استمرار امام را زیر سوال بردند و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار دادند و امام رضا (ع) را تکذیب کردند.
استاد عالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: بحمداللَّه امام رضا (ع) در سن 47 سالگی صاحب فرزندی به نام جواد الائمه (ع) شدند اما مخالفان همچنان منکر امامت حضرت جوادالائمه (ع) بودند. شفای معجزات متعددی که رخ داده است از جمله رسیدن به امام جواد (ع) در سن 7 سالگی یکی از آنهاست. عده ای امامش را تصدیق کرده اند.

محسن فقیهی ادامه داد: علاوه بر این، یکی از ترفندهایی که مامون برای زدن امام رضا(ع) و فرزندش امام جواد(ع) به کار می برد، بحث و مناظره بود، او با این تصور که من جواد(ع) را دارم از این روش استفاده می کرد. جوان است و به راحتی می تواند او را در مناظره ها شکست دهد، اما نمی داند که سمت مدیر و امام جماعت مربوط به علم بدنی و سن است. و سالی وجود ندارد.
وی بیان می کند: دوران امامت امام جواد(ع) مصادف با تشکیل فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی بود. علمای مختلف حاضرند با مطالعه منابع مختلف در مورد اسلام و مذهب شیعه بحث و شبهات مطرح کنند. وجود جوانی با این افراد به بحث و گفتگو می پردازد و احکام اسلامی را به درستی در میان آنها ترویج می کند و برخی از آنها در محضر امام جواد و حجت الله این امام شیعیان اظهار نظر می کنند.
محسن فقیهی گفت: امام جواد(ع) سازمان وکالت شیعیان را تامین کرد و نمایندگان خود را به اکثر نقاط جهان اسلام اعزام کرد تا مردم بتوانند نیازهای دینی و دینی خود را برطرف کنند. این تشکیلات رفته رفته نظم، گستردگی و هماهنگی بیشتری پیدا کرد، به طوری که در دوره هایی مانند عصر امام عسکری(ع) و سپس عصر غیبت به اوج گسترش و انسجام رسید و بر اکثر مناطق شیعه نشین تسلط یافت. در جهان اسلام در آن زمان مردم را برای غیبت امام زمان (عج) تحت پوشش قرار می داد و آماده می کرد.

استاد عالی حوزه علمیه اصفهان گفت: از سؤالات شیعیان و پاسخ های امام جواد (ع) که در منابع شیعه نقل شده است، در می یابیم که در زمان امامت ایشان، فرقه های حدیث، وقف، زیدیه و غلات فعال بوده است. که حضرت این را رد کند فرقه ها بسیار فعال بودند و با مناظره هایی که می کردند ادله مذاهب خود را رد می کردند.

دولت عباسی دو بار در بغداد از امام محمد تکی فراخوانده است. سفر اول در زمان مامون عباسی چندان طولانی نبود، اما بار دوم در 28 محرم سال 220 هجری قمری به دستور معتصم عباسی وارد بغداد شد و در اواخر ذی القعده همان سال در بغداد به شهادت رسید. پیکر مبارک امام جواد الائمه(ع) در جوار جدش موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید