نگاهی کوتاه به اتفاقات بحران آب همدان…


ساعت: 11:24
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895241

سه شنبه 23 مرداد 1401 خبر وحشتناک و فوق العاده نگران کننده! همدان آب آشامیدنی ندارد! این خبر همانقدر که برای جمعیت نزدیک به 600 هزار نفری شهر همدان نگران کننده بود، برای اکثر کارشناسان تعجب آور بود. چه بر سر همدان در رشته کوه الوند و زاگرس آمده است که امروز نیاز مبرم به آب آشامیدنی وجود دارد؟!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; سه شنبه 23 مرداد 1401 خبر وحشتناک و بسیار ناراحت کننده! همدان آب آشامیدنی ندارد! این خبر همانقدر که برای جمعیت نزدیک به 600 هزار نفری شهر همدان نگران کننده بود، برای اکثر کارشناسان تعجب آور بود. همدان در رشته کوه الوند و زاگرس چه شد که امروز به آب آشامیدنی خود نیاز مبرم دارد؟!


چیزی که این موضوع را عجیب‌تر می‌کند، دومین و سومین فرهنگ کشاورزی در اطراف همدان است. پر آب و حتی محصولات گازدار(!) همدان تنها مرکز استانی کشور بود که برای تامین آب شرب مردم مشکل داشت. حتی شهرهای کویری هم با این مشکل برخورد کرده بودند اما در همدان


شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری مشکل کم آبی نداشت، مشکل گل آلود بودن آب بود، اصفهان مشکل آب شرب نداشت، انتظار کشاورزان شرق این استان کشت محصول بود، استان خوزستان مشکل داشت. با آب کشاورزی و غیره اما مردم مظلوم همدان مجبور به تامین آب آشامیدنی خود شدند.


بی شک مشکلات آب شرب همدان را می توان در چند قسمت خلاصه کرد.


بخش اول: ضعف های فاحش مدیریت آب در سیستم های آب استانی


بر اساس آمارهای موجود، مصرف آب شرب شهری حدود 5 درصد و میزان مصرف کشاورزی بیش از 90 کاملاً واضح است که برای اطمینان از آب شرب، مصرف آب کشاورزی باید کاهش و مدیریت شود. کشت محصولات پرآب مانند سیب زمینی و محصولات نرم مانند هندوانه و خیار، هزاران حلقه چاه غیرمجاز در باغ های کلبه های خصوصی، ضعف جدی در نظارت بر میزان مصرف آب در کشاورزی، ضعف جدی در صدور پروانه چاه و تمدید آنها. ضعف جدی در نظارت بر محصولات کشاورزی دوم و سوم، نبود برنامه جامع و عملیاتی برای تغییر الگوی کشت، ناهماهنگی در سازمان های جهاد کشاورزی، آب های منطقه و….


قسمت دوم: ضعف های جدی دولت قبل در انتقال آب از مناطق فراسرزمینی


پروژه بسیار طولانی انتقال آب از سد تالوار سال 83 آغاز شد، با همت دولت سیزدهم اجرا شد. و این در حالی است که در دولت های یازدهم و دوازدهم عملا کار خاصی روی این پروژه انجام نشد. با تکمیل این قنات تقریباً 40 درصدی از مایحتاج همدان تامین می شود.


بخش سوم: ضعف های جدی در چشم انداز و برنامه های تحول


بحران آب در شهر همدان نشان داد که مجموعه اداری استان حتی در مواجهه با خطر فوری نیز قادر به ارائه برنامه کوتاه مدت نیست..


تقریبا همه کارشناسان در مورد بحران کم آبی در اواخر تیرماه تا مرداد اتفاق نظر داشتند، اما کل برنامه استاندار، آب منطقه ای و آبرسانی استان بر انتقال آب از تلوار متمرکز بود و عملاً برنامه جایگزینی وجود نداشت. برنامه دوم در این بخش مورد نیاز است. جیره بندی آب (مدیریت توزیع) به کاهش مصرف و افزایش پایداری منابع آب کمک می کرد که بنا به دلایلی انجام نشد. برآوردهای لازم جهت حفر چاه های حفاظتی و ضروری، هماهنگی با کشاورزان جهت استفاده اضطراری، اتصال مخازن توزیع آب و … از جمله فعالیت های ضروری بود که اگرچه این روزها در حال انجام است، اما باید از چند ماه پیش که مردم با چالش مواجه شدند انجام می شد. با قطعی بیست روزه آب مواجه نشوید.


قسمت چهارم: تقدیر از دولتمردان دولت سیزدهم


در این معاونت عملکرد رئیس جمهور و وزیر نیرو قابل تقدیر است موافقت و ارائه بیش از 1400 یک میلیارد تومان اعتبار پولی برای تکمیل تلوار توسط آیت الله رئیسی، سه برابر حضور موثر وزیر، استقرار دو معاون وزیر در همدان و کمک در مدیریت حوزه آبی، حضور رئیس سازمان سرخ. جمعیت هلال و اهدای آب معدنی لازم و…، حضور جانشین فرمانده سپاه و تاکید بر تسریع در تکمیل خط انتقال تلوار و… از جمله نمایش های زیبای حکمرانی جهادی در مرکز دولت سیزدهم بود. ..


اما برخی ناهماهنگی های دستگاه های مسئول در استان با قطع دو هفته ای آب ذائقه مردم را تلخ کرد..


بخش پنجم: بحران های آینده


به هر حال بحران آب تقریباً تحت کنترل بود و با سرد شدن هوا و کاهش مصرف و رهاسازی منابع کشاورزی و باغی به تدریج بهبود می یابد. با تکمیل و انتقال آب از تلوار این وضعیت به ثبات نسبی می رسد اما بحران های جدی دیگری در پیش است و با این وضعیت حاکمیتی در استان پیش بینی می شود که شرایط سختی داشته باشیم..


بحران در ساخت و ساز مسکن: به دلیل ممانعت و احتمال رد پیشنهاد الحاق اراضی پیشنهادی 680 هکتاری، عدم ساخت و ساز و تامین نشدن منابع لازم، انفجار قیمت مسکن در همدان اجتناب ناپذیر خواهد بود..


بحران های مهاجرت، کاهش نسل، ازدواج و طلاق: اینها نیز بحران های قابل پیش بینی در حوزه اجتماعی است که در عمل هیچ طرح تحول آفرین و جامعی برای تسلط و مدیریت برای آن ارائه نشده است. .


امیدواریم تا دیر نشده، مدیران استانی با بهره گیری از فرصت های جوانان صاحب نظر و تدوین سامانه جامع مسائل استانی و اسناد قابل دسترس و غیرنماینده گام های موثری در جهت تحول استان بردارند..


به یاد داشته باشید که فرصت های خدمات بسیار کوتاه هستند و خیلی سریع پیش می روند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید