نگاه آمریکا به دور هفتم و هشتم مذاکرات در وین

نگاه آمریکا به دور هفتم و هشتم مذاکرات در وین

روز جدید یک مقام وزارت امور خارجه گفت: ما هنوز امیدواریم که ایرانی ها برای گفتگو با حسن نیت به وین بازگردند. وی افزود: «پیشرفت های خوبی از دور اول تا ششم حاصل شده است… امید ما این بود که ایرانی ها با تکیه بر پیشرفت های انجام شده، برای کار روی مسائل باقی مانده به وین بیایند». امیدواریم دور هشتم متفاوت باشد.»

بولتن دیپلماتیک لورا روزن می نویسد: مقامات ایرانی پس از انتقاد شدید مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر ناسازگاری پیشنهادهای تهران در وین از رویکرد خود دفاع کردند.

«حسین امیرعبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه (15 آذر) در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه در تهران به خبرنگاران گفت که ادعای برخی طرف‌های غربی مبنی بر اینکه ایران خواسته‌های حداکثری دارد، بی‌اساس است.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: ما با جدیت و حسن نیت در مذاکرات شرکت کردیم و در حالی که پای میز مذاکره نشسته ایم به دنبال طرح B نیستیم.

در حالی که دولت بایدن ترجیح می دهد ایالات متحده و ایران به توافق بر سر بازگشت متقابل به پایبندی کامل به توافق هسته ای با ایران در سال 2015 ادامه دهند، یک مقام ارشد آمریکایی به من گفت که ما در حال آماده شدن برای ما جهانی هستیم که در آن وجود دارد. فرصتی برای بازگشت به برجام نیست.

برخی از هیئت های اروپایی و ایرانی گفتند که دو کشور می توانند روز پنجشنبه به وین بازگردند، در حالی که ایالات متحده اوایل امروز گفت که تاریخ بازگشت هنوز نهایی نشده است. یک مقام وزارت امور خارجه گفت: ما هنوز تاریخ توافق شده ای برای بازگشت به مذاکرات نداریم.

در همین حال علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران برای رایزنی به مسکو سفر می کند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک نشست مجازی دو ساعته، گفتگوی خوب و سازنده ای درباره برنامه هسته ای ایران داشتند. روسیه و ایالات متحده به خوبی با اروپایی ها و چینی ها برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران در سال 2015 کار کرده اند. سالیوان گفت که دو کشور به همکاری نزدیک در این زمینه ادامه خواهند داد.

نگرانی ویژه برای مذاکره‌کنندگان و اسرائیلی‌ها این است که هفته گذشته، طی اولین مذاکرات در وین پس از بیش از پنج ماه، ایران شروع به استفاده از سانتریفیوژهای مدرن برای غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی در تاسیسات زیرزمینی فورد و زمان فعلی آن برای اجتناب از انرژی هسته‌ای کرد. به حدود یک ماه کاهش یافت. .

اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پاسخ به این سوال که آیا مسکو در پشت صحنه به ایرانی‌ها می‌گوید که اقدامات اخیر آنها در فورد مفید نبوده است، در توییتی نوشت و کمک کرد که نیات غرب برای ایران زیر سوال برود. وی گفت: فقط می توانیم تکرار کنیم که نتیجه گیری عجولانه، نابهنگام و مضر است.

مقامات آمریکایی می گویند در حالی که دولت جدید ابراهیم رئیسی در ایران بیش از پنج ماه برای بازگشت به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای به تعویق انداخته است، اما 20 درصد و 60 درصد غنی سازی کرده و از سانتریفیوژهای مدرن به عنوان اهرمی برای افزایش شتاب استفاده کرده است. امتیاز بیشتری استفاده می شود. هنگامی که مقامات تهران در نهایت هفته گذشته پشت میز مذاکره نشستند، پیش نویس یادداشت تفاهم منعقد شده در شش دور قبلی مذاکرات را اصلاح کردند تا خواسته های بیشتری را با تقریباً تمام امتیازات غرب برای لغو تحریم ها و تقریباً همه مصالحه ها، مطرح کنند. طرف ایرانی برنامه هسته ای خود را کنار گذاشته است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم مقامات تهران حداقل بر این باورند که می‌توانند اورانیوم غنی‌شده بیشتری را در سطوح بالاتر ذخیره کنند و از سانتریفیوژهای مدرن‌تر به‌عنوان اهرمی برای معامله‌ای که فکر می‌کنند می‌توانند استفاده کنند». امتیاز بیشتری بگیرید و کمتر بدهید. این یک تاکتیک مذاکره موثر نیست و نتیجه معکوس خواهد داشت.

استفاده از سانتریفیوژهای مدرن ایران

دومین مقام ارشد آمریکایی گفت: پیشرفت هسته‌ای ایران پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران، تهران را به کوتاه‌ترین زمان برای فرار، یعنی زمان مورد نیاز برای تولید مواد شکافت‌پذیر بسیار غنی برای تولید کاهش داده است. سلاح های هسته ای. البته به گفته کارشناسان، تولید تسلیحات هسته‌ای برای ایران هنوز یکی دو سال دیگر طول خواهد کشید.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: «به نظر من ایرانی‌ها به طور کلی از زمان خروج آمریکا پیشرفت‌هایی در ظرفیت هسته‌ای خود داشته‌اند که مهم‌ترین آنها انباشت 20 و 60 درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شده و استفاده از سانتریفیوژهای مدرن است». این مقام در مصاحبه ای گفت و تخصص بیشتری در این زمینه دارد.

او گفت که فردو اورانیوم 20 درصد غنی شده را انباشته کرده و از سانتریفیوژهای مدرن IR-6 در تاسیساتی که هدف قرار دادن آنها دشوار است استفاده کرده است.

دومین مقام ارشد آمریکایی گفت: نگرانی این است که در سه ماهه اول سال آینده، دوره پرواز هسته ای ایران به نقطه خطا نزدیک شود. لازم به ذکر است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها یک بار در هفته از تاسیسات ایران بازدید می کند. ایران در زمینه توقیف دوربین ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خوبی ندارد. ممکن است به دوره ای برسیم که مقامات تهران اساساً در آستانه پیکربندی امور و دستیابی سریع اورانیوم غنی شده برای تولید بمب باشند. این بدان معنا نیست که آنها سلاح هسته ای خواهند داشت. گزارش های خارجی حاکی از آن است که دستیابی ایران به این تسلیحات ممکن است یک یا دو سال طول بکشد.

دومین مقام آمریکایی با اشاره به کاهش زمان پرواز هسته ای ایران که برجام یک سال آن را افزایش داد، گفت: هیچ وقت زمان پرواز هسته ای ایران تا این حد کوتاه نشده است. حتی قبل از توافق موقت هسته ای ایران در سال 2013، ما یک دوره دو یا سه ماهه پرواز هسته ای داشتیم.

دومین مقام آمریکایی گفت: ایران در تلاش است تا با بازنگری هر آنچه که عباس عراقچی، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران با آن موافقت کرده است، زمان مذاکرات را افزایش دهد.

وی گفت: «ما قطعاً توانایی پاسخگویی به ایران را از طریق نظامی یا ابزارهای دیگر داریم. اگر شواهد موثقی وجود داشته باشد که تهران به سمت تولید سلاح یا سلاح های دیگر حرکت می کند، به نظر من امکان استفاده از این روش ها وجود دارد.

آیا شواهد معتبری وجود دارد که نشان دهد ایران 90 درصد ثروتمندتر شده یا از سلاح استفاده می کند؟ یک مقام ارشد آمریکایی در پاسخ به این سوال گفت: فکر می کنم اگر به پایان سه ماهه اول سال آینده برسیم، به نقطه تصمیم گیری خواهیم رسید.

در حال حاضر، مدیر سیا هیچ مدرکی دال بر قصد ایران برای تولید سلاح ندارد. ویلیام برنز، مدیر سیا، روز دوشنبه گفت که آژانس تحت نظارت او هیچ مدرکی دال بر تصمیم رهبری ایران برای تولید سلاح هسته ای ندیده است.

او در حالی صحبت می کرد که دیوید بارنیا، مدیر اسرائیلی موساد، در واشنگتن با همتایان آمریکایی خود درباره اطلاعات اسرائیل درباره ایران صحبت می کرد، و اواخر این هفته وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانز نیز به او پیوست.

یکی دیگر از مقامات وزارت خارجه آمریکا گفت: ما هنوز امیدواریم که ایرانی ها برای گفتگو با حسن نیت به وین بازگردند. وی افزود: «پیشرفت های خوبی از دور اول تا ششم حاصل شده است… امید ما این بود که ایرانی ها با تکیه بر پیشرفت های انجام شده، برای کار روی مسائل باقی مانده به وین بیایند». امیدواریم دور هشتم متفاوت باشد.»
یک مقام ارشد آمریکایی به من گفت: نگرانی این است که در سه ماهه اول سال آینده، نقطه شروع ایران به «محدودیت خطا» نزدیک شود.

دیدگاهتان را بنویسید