«نگاه به شرق» در فیلترینگ/ صدای فیلترهای روسی در ایران

«نگاه به شرق» در فیلترینگ/ صدای فیلترهای روسی در ایران

روز جدید : پس از سفر وزیر ارتباطات به روسیه و در جریان مذاکرات، گفتگوها و اخبار غیررسمی از مذاکرات مقامات و سیاستمداران اینترنتی در ایران با مقامات روسکوم نازور منتشر شد. این خبر البته با جزئیات همراه نبود، اما با توجه به کار ویژه موسسه «روسکامنازور» که در زمینه فیلترینگ و محدودیت است، این شبهه که روسیه در حال انتقال تجربیات خود در حوزه اینترنت به ایران افزایش یافته است.

سفر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات ایران به روسیه به همراه هیئت بزرگی از شرکت های داخلی در حوزه فناوری اطلاعات این سوال را مطرح کرد که آیا ایران و روسیه وارد چه مرحله ای از همکاری های دوجانبه در حوزه ICT خواهند شد؟

_ با توجه به تقویت موضوعاتی مانند اینترنت امن و محدودیت فضای مجازی در دولت سیزدهم و پیشبرد سیاست ها و طرح هایی مانند طرح امنیت توسط مجلس یازدهم، این شبهه ایجاد شده است که ایران و روسیه همکاری های جدیدی را دنبال خواهند کرد. در حوزه فناوری اطلاعات، ایران باید از این کشور برای سیاست های جدید اینترنتی خود کمک بگیرد. بنابراین، این فرضیه که مدل روسی داخلی سازی اینترنت در ایران به شکلی متفاوت اجرا خواهد شد قوت گرفت.

گواه این امر لایحه ای است که در ابتدای ماه گذشته توسط دولت ابراهیم رئیسی با عنوان «لایحه موافقتنامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرال روسیه در حوزه اطلاعات ملی» در مجلس ارائه شد. امنیت.” در این توافقنامه به همکاری در زمینه امنیت، تبادل اطلاعات و امکان سرمایه گذاری در زیرساخت های اطلاعاتی در حوزه فناوری اطلاعات اشاره شده است.

_ پس از سفر وزیر ارتباطات به روسیه و در جریان مذاکرات، گفتگوها و اخبار غیررسمی از مذاکرات مقامات و سیاستمداران اینترنتی در ایران با مسئولان راسکوم نازور منتشر شد. این خبر البته با جزئیات همراه نبود، اما با توجه به کار ویژه موسسه «روسکامنازور» که در زمینه فیلترینگ و محدودیت است، این شبهه که روسیه در حال انتقال تجربیات خود در حوزه اینترنت به ایران افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر، بحث جست‌وجوی امن یا قفل کودک بسیار خبرساز و واکنش‌گرا شده است. اگرچه وزیر ارتباطات توضیح داد که این اتفاق فقط برای جلوگیری از دسترسی به محتوای غیراخلاقی و خشونت آمیز رخ داده است، اما اتفاقی که افتاده این است که همه شهروندان ایرانی به محتوای اینترنتی در سطح کودک دسترسی داشته اند که فقط شامل محتوای غیراخلاقی نیست، بلکه همه چیزهایی که در تحقیقات و غیره وجود دارد. زمین های مناسب برای کودکان در دسترس نبود.

جدای از این اقدام، موضوع طرح حمایتی نزدیک به یک سال است که در دستور کار مجلس قرار گرفته و با وجود مخالفت ها و هشدارهای فراوان در خصوص تبعات آن برای اقتصاد، کسب و کار و مردم، همچنان روی میز مردم بهارستان است. . البته برخی از نمایندگان حتی نسبت به عواقب این طرح هشدار دادند. جلال رشیدی کوچی در اظهارنظری گفت: خیلی ها نمی خواهند مسئولیت تصویب طرح دفاع را بر عهده بگیرند و می خواهند توپ در زمین مجلس بماند و اگر عواقبی داشته باشد که قطعاً وجود دارد و مردم نیز نگران این موضوع هستند. ، باید به نمایندگان بازگردانده شود.

_ با این وجود آنچه تحت عنوان «اینترنت ایمن» پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در فضای عمومی دولت مطرح شد، به انحاء مختلف در دستور کار قرار دارد و اکنون به نظر می رسد تجربه بین المللی در حوزه محدودیت از جمله . تجربه کنید که چین و روسیه راه خود را به ایران پیدا می کنند. اگرچه تجربه چین با روسیه تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. روسیه تا حدودی به شرکت های ICT در خارج از مرزهای خود وابسته است، اما نه به چین. در هر صورت، این سوال کلیدی این است که آیا تجربه فیلترینگ و محدودیت اینترنت در ابعاد مختلف اعمال شده در روسیه و چین را می توان به ایران تعمیم داد و آیا آنچه را که تحت عنوان اینترنت ملی به دنبال آن هستند، جدا از روندهای جهانی، قابل اجرا است. در ایران یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید