نگرانی برخی از مسئولان نسبت به اجراهای مذهبی/ اجرای یوسف نینوا و مسافر شام در کرج


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892024

هادی جعفری گفت: متأسفانه در برخی ادارات و سازمان ها کارمندان از فعالیت های مذهبی مصون می مانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی جعفری نویسنده، تهیه کننده و کارگردان رادیو و تلویزیون که 26 سال است در زمینه کارهای هنری، تصویری و صحنه ای فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: در این 26 سال بیشتر تولیدات من بوده است. آموزشی و مذهبی


سریال قصه مادربزرگ 26 قسمتی را برای شبکه قرآن انجام دادم

و ادامه داد: سریال «قصه های مادربزرگ» در ابتدای سال 80 26 قسمت تولید کردم و اولین سریالی بود که بعد از افتتاح شبکه قرآن برای این شبکه ساخته شد.

جعفری افزود: ساخت تله فیلم چراغانی نیز از جمله تولیدات رادیویی و تلویزیونی با موضوع امام زمان (عج) بود که انجام دادم و در رسانه ملی پخش شد و جزو اولین رادیو و فیلم های تلویزیونی بعد از انقلاب درباره امام عصر (عج) و این فیلم را برای گروه اجتماعی شبکه دو ساختم.

این نویسنده بیان می کند: تله تئاتر تراژدی رمضان در شهادت امام علی (ع) را برای گروه آموزشی شبکه یک سد و سیما و بحر سحر بحر عشق با موضوع ولادت امام محمد باقر (ع) ساختم.

1ce21d46 78ba 404f 9831 c629ff1b471f خبر خاکستری


اجرای «یوسف نینوا» و «مسافر شام» در کرج

وی گفت: اکنون در شب های محرم در استان البرز اثری را می گذاریم، این سبک کار سبک جدیدی از کار است و این افتخار را دارم که بانی آن باشم که به صورت نمایشی است و نباید باشد. او کار را با تعزیه اشتباه گرفت.

جعفری ادامه داد: در این اجرا راوی، مداح و گوینده داریم و در پشت صحنه راوی و گوینده به جای هر بازیگر دیالوگ می گویند و بازیگر همان را روی صحنه بازی می کند.

این کارگردان افزود: در جاهایی از اجرا که فضا غمگین و غمگین است، مرثیه خوان مرثیه می خواند و این اجرا با استفاده از عناصر نور و صدا روی صحنه می رود و این اجرا با تعزیه متفاوت است.

وی تاکید کرد: در اجرای این نمایش، دکور، افکت، نور، صدا، گوینده، گوینده، صدا در صورتی مهارت داریم که این عناصر در تعزیه وجود نداشته باشد.


من کار «تکثیر برده داری» را با صدایی که به اندازه کافی از رسانه ملی محروم بود انجام دادم

جعفری می گوید: «این سبک بازی را در سال 1355 خلق کردم و آن را نه به صورت صحنه، بلکه به صورت ویدئو ارائه کردم. فضایل امام زمان (عج) را در قالب دعا روایت می کند و لحظه به لحظه بازیگران در آن نقش می بندند.

این هنرمند ادامه داد: در همان سال یک گروه تئاتر در تهران ایجاد کردم و این سبک نمایش را در دهه 70 روی صحنه بردم، در حالی که در دهه 80 به سفارش یکی از مؤسسه های پایتخت مجموعه ای تجسمی به نام ساختم سایه لطف» که همان صدای مرحوم کافی بود و این بار محاسن حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) و حضرت رقیه (علیها السلام) را نقل می کند و مرحوم کافی نیز لحظه به لحظه ماجرا را نقل می کند و در این امر شرکت می کند. مجموعه. بازی تا زمانی که این را دوباره خلق کنیم.

3291375e 66ed 4e5e 9479 340a2aff4ec1 خبر خاکستری


گروه تئاتر فطرس را با حضور 50 بازیگر در کرج ایجاد کردم

وی افزود: حدود 5 سال پیش ساکن کرج شدم با پیشنهاد دوستانم در اداره اوقاف گروه تئاتری را با 50 بازیگر به نام فطرس راه اندازی کردم که بازسازی واقعه غدیر اولین نمایشی است که با آن انجام دادیم. این گروه در مجموع 70 نفر، عوامل اصلی و اجرایی بودند. این مراسم را در سال 1396 در امامزاده طاهر (علیه السلام) کرج اجرا کردم که در آن دو کاروان با اسب، شتر، یاران و یاران و یاران و یاران پیامبر اکرم (ص) و امیر بازسازی شد. مومنین علیه السلام بر دو قافله را حرکت دادیم.

جعفری گفت: از حسین آباد مهرشهر و روبروی مسجد رسول فاز 4 مهرشهر این دو کاروان که یکی نماد کاروان رسول اکرم (ص) و دیگری نماد کاروان بود. امیرالمومنین (ع) از این دو نقطه حرکت کردند و بالاخره به یک نقطه رسیدند و در امامزاده طاهر (علیه السلام) با هم متحد شدند و صحنه غدیر را به صورت نمایشی بازآفرینی کردیم.

این کارگردان تاکید کرد: در همان سال یک نمایش برای ایام محرم به نام مسافر شام ساختم، از آن سال به بعد هر سال اجرا را ارائه می دادیم و در سه سال اخیر با دعوت و حمایت فرهنگیان. و سازمان ورزش شهرداری کرج فعال بوده ایم

وی ادامه داد: در ایام محرم نمایش یوسف نینوا، مشک مجروح و مسافر شام که یوسف نینوا است را برای بازخوانی شهادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) و حضرت قاسم (علیه السلام) روی صحنه می بریم. .ع.). به مقام و منزلت حضرت عباس(ع) در کربلا و شهادت ایشان می پردازد، مسافر شامی نیز به مظلومیت امام حسین(ع)، اسارت اهل بیت(ع) و در نهایت شهادت حضرت می پردازد. رقیه (ع).


در ایام فاطمیه نمایش «نزدیک به کوچه های مدینه» و «محراب خونین» را در ماه رمضان اجرا می کنم.

جعفری گفت: این گروه در ایام فاطمیه نمایش را در خیابان های مدینه در طول سال برگزار می کند و در ماه مبارک رمضان نیز نمایش را در محراب خونین برگزار می کنیم.



این هنرمند اضافه کرد: گروه تئاتر ما با نماهای پشت صحنه، بازیگران، گویندگان، گویندگان، مداحان، صدابرداران و سایر کارکنان در مجموع حدود 50 نفر است.

ccf5f871 d8ad 456d b0da 438e9947fa3e خبر خاکستری


سبک درام با استقبال تماشاگر ارتباط دارد

وی بیان کرد: سبک تئاتر روضه در سال های اخیر مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته و علاوه بر استان البرز در سراسر کشور اجرا می شود اما هنوز به درستی و شاید در اذهان عمومی رواج پیدا نکرده است و بخشی نیز به دلیل ما و بخشی دیگر به دست مسئولان فرهنگی می رسد.


تظاهرات تعزیه نیست



جعفری ادامه داد: برخی از افراد جامعه همچنان از دید تعزیه به نمایش نگاه می کنند در حالی که شکل کار ما با تعزیه متفاوت است و مخاطب پس از دیدن اجرا بسیار مجذوب آن می شود.

این کارگردان افزود: مخاطبان پس از دیدن اولین شب اجرا تا آخرین شب اجرا به ما خواهند پیوست و گاهی در نقاط مختلف استان اجرا خواهیم داشت و مخاطبان ما در مکان های مختلف با ما همراه می شوند، البته این یک امر است. نمایش تکراری نمایش را می بینند.

b913c764 b276 4d93 bc57 bfb9f156e073 خبر خاکستری


نیاز به انجام مداوم نمایش در طول سال

وی گفت: ای کاش مسئولین قدری بیشتر به این موضوع فکر می کردند و برای معرفی این سبک نمایش دست به کار می شدند که یکی از راه های این کار برگزاری این گونه نمایش ها در مناسبت های مختلف است.


برخی مسئولان نسبت به نمایش های مذهبی محتاط هستند

جعفری تصریح کرد: این سبک تئاتر نباید محدود به محرم و صفر باشد و ما این ظرفیت را داریم که در ایام تعطیلات این سبک تئاتر را روی صحنه ببریم. آنها این نوع سبک های نمایش را نمی پسندند و از این نوع کارهای مذهبی مصون هستند.

این هنرمند در خاتمه خاطرنشان کرد: نقدهای این آثار در بافت جامعه بسیار خوب است و مسئولان باید به این نیازها پاسخ دهند چرا که حقیقت را می توان با زبان هنر بیان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید