نگرانی دریای اژه از تصمیم دولت در مورد بهره وری املاک

نگرانی دریای اژه از تصمیم دولت در مورد بهره وری املاک

رئیس قوه قضائیه گفت: کسانی که به عضویت شورای عالی کانون کارشناسان رسمی پزشکی قانونی در می آیند باید فرصت کافی داشته باشند و به دلیل مشکلات و دغدغه های دیگر از پیشرفت پرونده های مربوط به این شورا غافل نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی در دیدار با اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، موضوع ارجاع به کارشناس را امری عقلایی و همیشگی دانست که برای همه طبقات اجتماعی و جامعه قابل اجراست. صنوف، تصریح کرد: نقش کارشناس در کنار قاضی و وکیل نقش بسیار مهمی در تحقق عدالت و احقاق حقوق دارد. شما کارشناسان در جایگاهی هستید که منبع و مرجع تشخیص نیازهای مردم هستید و در این زمینه می توانید خدمت صادقانه و صادقانه به مردم ارائه دهید.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به قداست ذاتی برخی از مناصب و مشاغل، گفت: شما کارشناسان باید در حفظ شأن و رتبه والای جایگاه خود باشید و این امر در صورتی امکان پذیر است که به نقش مهم در خود احترام بگذارید. حق رسیدن به عدالت را دارند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ارزش عمل درست و صحیح مسئولان در هر سمت و سمتی، گفت: اگر در مسیر درستی باشیم و عملکردمان درست و درست باشد، مردم راضی خواهند بود؛ اگر در مسیر درستی قرار بگیریم، مردم هم راضی خواهند بود. و حرف زدن و دادن برگه بدون انجام کار درست فایده ای ندارد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تاکید بر اهمیت انضباط و شفافیت در امور مالی خطاب به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری خاطرنشان کرد: به انضباط و شفافیت در امور مالی توجه کنید و بدانید که توجه به این مقوله باعث خواهد شد. موقعیت خود را تقویت کنید و تخصص و کارشناسان کمک می کنند و بی توجهی به این موضوع می تواند به جایگاه کارشناسی آسیب برساند.

مرکز رسانه های قوه قضائیه گزارش داد یکی دیگر از توصیه های رئیس قوه قضائیه به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان پزشکی قانونی، تقویت مقوله نظارت بود. در این رابطه فرمود: انسان حتی اگر نیت بدی نداشته باشد، می تواند خطا کند و فراموش کند; لذا مشاهده و بازرسی با نگرش خیرخواهانه و دلسوزانه در هر زمینه و مقوله ای واجب است. شما در شورای عالی کانون بازپرسان حقوقی باید نظارت خیرخواهانه، دلسوزانه و عالمانه، اما بدون اغماض و دغدغه زیردستان را داشته باشید.

رئیس قوه قضائیه خطاب به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی پزشکی قانونی کشور با اشاره به اهمیت مقوله آموزش گفت: با توجه به تحولات فوق العاده ای که در بخش ها و حوزه های مختلف در حال وقوع است. بنابراین، بحث آموزش مستمر و در حین خدمت، مقوله بسیار مهم و قابل توجهی است و افراد در هر سمت و سمتی، به ویژه در پست تخصصی، نباید تنها به پس انداز تحصیل خود بسنده کنند، بلکه سطح دانش و دانش کارشناسان باید به طور مستمر بهبود یابد.

کارشناسان رسمی می توانند ما را در رفع مشکل تاخیر در تولید یاری کنند

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای با بیان اینکه در برخی موارد و موارد قاضی بدون نظر کارشناسی نمی تواند تصمیمی صادر کند، اظهار داشت: شما کارشناسان باید نظر دقیق، صریح، سریع و قانع کننده در مورد پرونده های ارجاعی ارائه دهید و از این طریق از اطاله دادرسی جلوگیری کنید. و از این طریق به مردم و مددجویان دستگاه قضایی خدمت می کنند.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص گفت: تصمیم کارشناس در یک پرونده نباید چندین بار تکرار شود و این تکرارها نباید با اختلاف نظر قابل توجهی مواجه شود.

رئیس قوه قضائیه در خصوص نحوه برخورد با تخلفات انتظامی کارشناسان رسمی توصیه های بیشتری به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان دادگستری ارائه کرد.

انتقاد رئیس قوه قضاییه به نحوه برگزاری آزمون های استخدامی و گزینشی

رئیس قوه قضائیه در ادامه یکی از گلایه ها و نگرانی های خود را طولانی بودن و نسبتاً زمان بر بودن گزینش و استخدام پذیرفته شدگان در آزمون های استخدامی عنوان کرد و گفت: شما در شورای عالی جامعه کارمندان کشور. کارشناسان قوه قضائیه ضوابط و شاخص هایی را برای تعداد و استانداردهای کارشناسان تعیین کرده و نسبت جمعیت یا پرونده ها و موضوعات ارجاعی را تعیین و ارائه می کنند. کسانی که به عضویت شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری در می آیند باید فرصت کافی داشته باشند و به دلیل مشکلات و دغدغه های دیگر از پیشرفت امور این شورای عالی غافل نشوند.

در این جلسه قاضی همچنین توصیه هایی در خصوص تعیین نرخ کارشناسی کرد و به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری گفت: از فاصله بین نرخ های خود از میزان تعیین شده در قانون تجاوز نکنید و آن را به گونه ای تنظیم کنید که به عنوان مثال، به جای هر دو سال یکبار پس از اینکه یک نرخ را برای چهار سال تعیین کردید و آن نرخ ثابت جدید ناگهان به طور قابل توجهی افزایش یافت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی خطاب به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی رسمی دادگستری گفت: اگر فکر می کنید قانون حاکم بر کارشناسان رسمی رسمی دادگستری باید اصلاح شود در قوه قضائیه به ما اطلاع دهید تا بتوانیم اتخاذ کنیم. اقدامات مناسب

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به اهمیت مقوله آمار دقیق از تعداد کارشناسی در طول سال اعم از داخل و خارج از قوه قضائیه تصریح کرد: به منظور انجام برنامه ریزی مطلوب تر، آمار کارشناسی های برگزار شده در یک سال باید دور هم جمع شوند و چه تعداد از این لیسانسه ها تکراری هستند. همچنین باید آماری به دست آورد که چه تعداد از این کارشناسان به دستگاه قضایی و چه تعداد به غیر از دستگاه قضایی مرتبط هستند.

در ادامه این جلسه رئیس قوه قضائیه به تشریح و تشریح مقوله مهم توزیع عادلانه مراجعات به کارشناسان داخل و خارج قوه قضائیه پرداخت و گفت: شما اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی قوه قضائیه. ، پیشنهادات خود را به همراه ضمانت اجرا ارائه کرده است. مقوله توزیع عادلانه کارشناسان را معرفی کنید و توجه داشته باشید که در صورت تحقق این مهم، هم هیئت کارشناسی و هم قوه قضائیه منتفع خواهند شد و در صورت عدم توزیع عادلانه خطوط کارشناسی، خدا نکنه مفاسد پیش بیاد

رئیس دادگاه در این خصوص افزود: تاکنون در شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری چه اقداماتی برای توزیع رهنمودهای کارشناسان انجام داده اید تا از تخلفات و مفاسدی که گاهاً در این زمینه اتفاق می افتد جلوگیری شود. مسیر.

در مورد بحث بهره وری که دولت درصدد اجرای آن است، یکی از دغدغه های اصلی من کارشناسی پرونده است/تخصص سنگ بنای پرونده است.

رئیس کل دادگستری در پایان با اشاره به بحث بهره وری از دارایی های دولت خاطرنشان کرد: در بحث بهره وری یکی از دغدغه های اصلی من مقوله خبرگان است چرا که مقوله خبرگان رکن این سوال است. .

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، «دادخواه» رئیس فعلی شورای عالی کارشناسان رسمی پزشکی قانونی کشور گزارشی از اقدامات این شورا در 9 ماه گذشته ارائه کرد و بیان داشت که اساس کار شورای عالی پنجم کانون خبرگان رهبری اجرای قانون و سند اصلاحات قضایی است وی گفت: هماهنگی 100 درصدی بین شورای عالی مرکز و مرکز کارشناسی امور کارشناسی وجود دارد.

وی با بیان اینکه موضوع ارجاع هوشمندانه و نظام مند پرونده ها به خبرگان یکی از مطالبات سند اصلاح قضایی است، گفت: شورای عالی کانون به منظور انجام فرآیند سیستمی و هوشمند ارجاع پرونده به کارشناسان محاکمه کارشناسان رسمی رسمی دادگستری سامانه 2020 آغاز شد و بر اساس تصمیمات و هماهنگی های صورت گرفته بین شورای عالی کارشناسی و مرکز کارشناسی قوه قضائیه، سامانه های 1515 و 2020 به زودی ادغام خواهند شد.

شاکی با اشاره به نقش موثر استفاده از سامانه 2020 در کاهش تاخیر در رسیدگی به پرونده ها، گفت: علاوه بر رسیدگی به محدودیت ارجاع پرونده به کارشناس در بازه زمانی معین، بستری در این سامانه فراهم شده است تا پرونده ها را بر اساس صلاحیت، حوزه و امتیازات رسیدگی می کند و کار کارشناسان باید به آنها نسبت داده شود.

رئیس شورای عالی کانون کارشناسان رسمی همچنین خواستار کمک و مساعدت رئیس قوه قضائیه در زمینه توزیع عادلانه تخصص در دستگاه های قضایی شد.

شاکی در بخشی دیگر از اظهارات خود خواستار رعایت تعرفه مصوب رئیس دیوان برای حقوق کارشناسان در دستگاه های قضایی شده و با احتیاط برخورد نشود.

رئیس شورای عالی کانون خبرگان رهبری همچنین بر لزوم ساماندهی مراجعات غیرقضایی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر شاهدیم که در بسیاری از ادارات، سازمان ها و بانک ها از تعداد کمی از کارشناسان خبرگان استفاده می شود و این کارشناسان عملا به عنوان کارمند به کار گرفته می شوند. این گروه ایفای نقش می کنند و متاسفانه هیچ نظارتی از سوی مراکز و مراکز تخصصی بر کار این افراد وجود ندارد.

باجگیریان، عضو شورای عالی کانون خبرگان رهبری نیز تاکید کرد: ایجاد سامانه ارجاع کارشناسان به دستگاه قضایی بسیاری از دغدغه های جامعه خبرگان کشور را برطرف می کند.

وی در ادامه به برخی آسیب ها در روند ارجاع کارشناسان غیر قضایی اشاره کرد و گفت: رشد قارچ گونه تشکل های کارشناسی توسط برخی بانک ها و سازمان ها به نام «برون سپاری کارشناسی» تنها به مذاق عده ای خوش می آید و چیزی جز این نیست. نقض حقوق کارشناسان به دنبال ندارد و نخواهد بود. همچنین ظهور خدمات ارجاع کارشناسی از افراد غیرمتخصص و حتی فارغ التحصیلان نیز از پیامدهای این نوع ارجاع است.

وی با بیان اینکه دیده شده است که مراجع خبره در سازمان ها، ادارات یا بانک ها که بعضاً کارمند آن سازمان هستند بین 20 تا 50 درصد حقوق کارشناسان را به عنوان سهم خود می گیرند، تصریح کرد: متاسفانه در بیشتر موارد شرط ارسال کار به کارشناس در این سازمان «تبعیت به کارشناس» است و غالباً کارشناس فقط اختیار میرزابنویسی برای ماندن در فهرست کارشناسان این نهاد را دارد.

مصطفی پور از دیگر اعضای شورای عالی کانون خبرگان رهبری نیز با اشاره به تکالیف قانونی این شورای عالی ابراز امیدواری کرد: کارشناسان به عنوان شانه قضات در تهیه آرا بتوانند نقش موثری در این امر ایفا کنند. ترویج اجرای عدالت در جامعه

دوانی یکی از اعضای شورای عالی مرکز تخصصی نیز به اقدامات انجام شده در زمینه آموزش های کارشناسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقدامات مناسبی در تمامی مراکز کارشناسی استان ها در زمینه ارائه خدمات انجام شده است. آموزش های لازم به کارشناسان و دوره های آموزشی حضوری و مجازی مرکز به صورت مداوم.

علیپور یکی دیگر از اعضای شورای عالی کانون خبرگان رسمی نیز از عدم رعایت و اجرای دقیق قانون در آن شورا انتقاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید