نگرانی نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد 1401 / از تورم تحمیلی بودجه تا افزایش قیمت حامل های انرژی

نگرانی نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد 1401 / از تورم تحمیلی بودجه تا افزایش قیمت حامل های انرژی

روز جدید فرامرز توفیکی در تشریح دغدغه های حقوق بگیران گفت: تورم تحمیلی بودجه باید در محاسبات سبد معیشتی لحاظ شود.

فرامرز توفیکی (یکی از نمایندگان کارگران مزدبگیر) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره روند مذاکرات دستمزدها در سال جاری گفت: نمایندگان کارگری با تشکر از تشکیل جلسات منظم و به موقع کمیته مزد و شورای عالی کار، لازم است به دغدغه های آنها توجه کنید درک درست این نگرانی ها در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش نرخ ارز در سال های 1398 و 99 بلای جان خانواده های کارگری شد که بر اساس آمار رسمی پژوهشگاه تامین اجتماعی. مرکز در سال 1399 تعداد خانوارهای شاغل زیر خط فقر به مدت 4 سال بیش از 5 برابر است. همچنین تفاوت حداقل سبد روزانه با حقوق تعیین شده حداقل 60 درصد اختلاف است که قطعا غیر قابل تحمل و مخرب است.

نگرانی از رانت ارز و حذف ارز دولتی

رئیس کمیته حقوق و دستمزد شورای عالی شوراها درباره دغدغه نمایندگان کارگری گفت: با جمع آوری سهم بیشتر نقدینگی از بازار، این سیاست 9.6 درصد در کاهش تورم تاثیر دارد. این فروش ارز توسط دولت یا به عبارتی موضوع دامپینگ ارز که یکی از رایج ترین راه های جبران کسری بودجه دولت است، موضوع جدیدی نیست و متأسفانه باید جبران این غرامت پرداخت شود. توسط گروه های حقوق و دستمزد اما باید اذعان داشت که تنها همین حذف ارز در گروه های دارویی منجر به تورم بیشتر می شود و این رقم (تورم 7.6 درصدی) اصلا جنبه کارشناسی ندارد. همچنین با تورم هیجانی معیشت کارگران که اکنون بیش از 50 درصد است، حتی یک دهم درصد نیز می تواند تبعات مخرب اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی داشته باشد.

توفیکی ادامه داد: اختلاف قیمت 23 هزار تنی با 27 هزار تن بالا در بازار آزاد همچنان پرونده اجاره برای دسترسی به ارز دولتی را با شیب کمتر باز نگه می دارد. به عبارت دیگر، بحث داغ رانت ارزی ترجیحی که این روزها بهانه ای برای حذف آن از غرفه ها شده است، راهی برای ایجاد رانت دیگری است که ممکن است شیب ملایم تری داشته باشد اما ظریف تر و کمتر به چشم بیاید. 100 درصد دولتی لازم به ذکر است نرخ ارز بودجه 1400 معادل 11500 تن است که در سال 1401 به 23000 تن افزایش یافت که به معنای افزایش 100 درصدی است.

وی گفت: پس از لغو یارانه دام، اطلاعات دقیقی از یارانه معیشت و کمک هزینه خانوار در دسترس نیست. وی افزود: در حالی که باید دید با توجه به جناح گرایی معمول نمایندگان مجلس و تا زمانی که همه مولفه های بودجه مشخص نشود، شاهد چه تغییرات چشمگیری در ارقام بودجه خواهیم بود، قابل مطالعه و تحلیل نیست و بنابراین باید در محاسبات سبد کالا قرار گیرد. بسیار مراقب باشید و برای جبران آثار بندهای تعدیل بودجه راهی بگذارید به عبارتی بودجه سال آینده محاسبه سبد معیشت را به کاری سخت و نگران کننده تبدیل کرده است.

نگرانی در مورد تورم تحمیل شده توسط بودجه

وی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود نمایندگان پارلمان اروپا با درک این نکته مهم، هرگونه افزایش هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن منابع پایدار و امکان‌پذیر، هنگام بررسی و مذاکره معمول، اثرات مخربی بر کسری بودجه و تورم (مانند سال‌های گذشته) داشته باشد. افزایش هزینه های جاری و هزینه های نگهداری برای اینکه بفهمیم تورم چه چیزی برای ما به ارمغان آورده است، بد نیست بدانید کل بودجه کشور در سال 50 تنها 456 میلیارد تن بوده و اکنون به یک میلیون و 300 هزار میلیارد تن رسیده است.

به گفته وی، حداقل ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی 15 میلیارد دلار است که با نرخ 23 هزار تنی مابه التفاوت حذف ترجیحی ارز یعنی 23 درصد منابع بودجه و تورم ناشی از آن، حدود 350 هزار میلیارد تن خواهد بود. بنابراین تغییر در نرخ بودجه هرگز در نظر گرفته نشد.

وی گفت: با توجه به نرخ تورم و دهک های درآمدی، همه می دانیم که قشر مزدبگیر به ویژه کارگران باید تاوان این تورم ویرانگر را بدهند. وی گفت: این موضوع باعث نگرانی سایر کارگران برای ورود به بحث معیشتی است. تا زمانی که از مولفه های تورم و تصمیم گیری اطمینان بالایی وجود نداشته باشد، هرگونه ورود به تصمیم گیری می تواند آدرس اشتباهی را برای فردا ایجاد کند.

تورم تحمیلی بودجه چقدر است؟

در این راستا برای ورود به تصمیم گیری در کمیته دستمزد شورای عالی کار، باید حداقل با اطمینان بالا «تورم تحمیلی بودجه سال آینده» را بدانیم. توفیقی به چند نکته کلیدی در رابطه با این تورم تحمیلی اشاره می کند:

1. تورم نفت ناشی از تغییر نرخ ارز که این افزایش قیمت تبعات خود را در قیمت تمام شده دارد و در نهایت قیمت کالا و سفره را نشان می دهد. در بخش معدن، دولت حقوق مالکیت مورد انتظار خود را تقریباً چهار برابر کرده است، اما این مبلغ از کجا می آید؟ این عدد کمی عجیب است. از سوی دیگر، ما این بحث را داریم که نفت 60 دلاری اصلاً بعید است، اما بودجه می گوید هر بشکه نفت 1.2 میلیون دلار می فروشیم، حتی اگر فرض کنیم فروش این مقدار نفت همچنان غیرواقعی است. گفته می شود در دولت قبل هرگونه کمبود فروش در روز ضرب در قیمت هر بشکه کسری بودجه جدی را به همراه خواهد داشت که قطعا بدون پشتوانه پولی و در نهایت تورم غیرقابل تحمل دوباره شاهد آن خواهیم بود.

2. تورم واردات که ناشی از تغییرات نرخ ارز و افزایش نرخ ارز است که به نرخ ETS 4200 رسیده و 5 برابر شده است. بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، 80 درصد کالاهای وارداتی را سرمایه های واسطه ای (مواد اولیه و شرایط تولید) تشکیل می دهند که تولید به شدت به آن وابسته است. افزایش نرخ ارز و افزایش واردات به معنای افزایش تورم تولیدکننده است. این در تضاد با ادعای رشد 12.57 درصدی است. تورم مصرف کننده نیز با درصد بسیار بالاتری از نظر افزایش سایر مولفه ها در جدول نیروی کار منعکس می شود.

3. حذف ارز 4200 یک کالای اساسی است که با ارز دولتی قبلی که متعلق به 4200 قلم بود تفاوت زیادی دارد. این ارز شامل 5 کالای اساسی به اضافه گندم و دارو است. بنابراین به بهانه عدم کنترل و حذف مناطق برای اجاره ارز ترجیحی قصد حذف ارز ترجیحی را دارند اما این گفته صحت ندارد زیرا فرض بر این است که این ارز نباید دارای مکان های زیادی باشد و غیرقابل رصد باشد. . این در حالی است که صاحبان رانت ارزی ترجیحی که عموماً نزدیک به بلوک های قدرت هستند، باید خودشان رانت را پرداخت کنند و جریمه سود خود را بپردازند.

وی افزود: با توجه به موارد فوق، باید به یاد داشته باشیم که مارپیچ تورم بر اساس مطالعات 30 سال اخیر ناشی از شوک های وارداتی است، همان شوک هایی که اقتصاد ایران به آن حساس است، مانند افزایش قیمت انرژی، افزایش قیمت انرژی مواد اولیه. و برخاستن وی گفت: نرخ ارز یا همان شوک درمانی ارزی. می بینیم که همه اجزای سبد غذایی خانوارها به این مسائل حساس هستند و بیش از 10 میلیون خانوار کارگری زیر خط فقر هستند. افزایش فشار بر کارگران حقوق و دستمزد

توفیقی گفت: متأسفانه شایعه شده است که برای هر خرید و هر دوره از گردش کالاهای مصرفی مالیات وضع می شود. این مالیات با ایجاد یک آبشار فاجعه بار منجر به افزایش قیمت مصرف کننده فراتر از توان می شود که قطعاً باعث ایجاد شوک های تورمی واقعی و مورد انتظار می شود. به همه اینها رویکرد غیرمنطقی و غیرحرفه ای افزایش انرژی به بهانه الگوهای مصرف غیرواقعی، غیرعلمی و غیرمنطقی را اضافه کنید که بهانه ای برای افزایش قیمت ها به جای تغییر الگوی مصرف است.

و کلام آخر…

نگرانی کارمندان چیست؟ در تصمیم گیری در مورد حقوق 1401 چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ توفیقی می گوید: نگاه سیاسی به موضوع دستمزد و معیشت خانواده کارگر، صرف نظر از توان پرداختی گروه های هدف، باید از سوی دولت مردود باشد و صراحتاً بپذیریم که موضوع دستمزد، اجتماعی است. -مشکل اقتصادی.اگر کانون خانواده به عنوان مهمترین شاخه خرد تلقی نشود.» بر اساس واقعیات جامعه و نه سرکوب دستمزدها به بهانه های واهی که قطعاً عواقب آن این بار بسیار بیشتر خواهد بود. .

دیدگاهتان را بنویسید