نگران قطعی برق در زمستان، آب از کجا می آید؟/ برق وصل به گاز


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1915970

با سردتر شدن هوا در زمستان، صنایع بزرگ شروع به استفاده از سوخت های جایگزین می کنند، در حالی که بر اساس تخصیص گاز تعیین شده توسط شرکت ملی گاز، نیروگاه ها دارای اولویت خاصی هستند و به دنبال آن کاهش می یابد ممکن است با تولید برق و قطع برق مواجه شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک از بجنورد، با توجه به گسترش هوای سرد در خراسان شمالی و افزایش مصرف گاز توسط بخش خانگی، اولویت گازرسانی به این بخش (خانگی) است تا مشکلی برای گرمایش منازل وجود نداشته باشد. سایر استان ها که باعث کاهش میزان سوخت عرضه شده به نیروگاه ها می شود.

در این شرایط نیروگاه ها باید از سوخت های جایگزین استفاده کنند، با در نظر گرفتن مشکلات تامین سوخت در مناطق سردسیر و برفی از مردم انتظار می رود مصرف خود را به طور جدی کاهش دهند تا درگیر خاموشی ها نشویم و مشکلی برای مردم در مناطق سردسیر و برفی ایجاد نشود. این رابطه..

شایان ذکر است اگر هر یک از استان ها دمای منزل یا مرکز خرید را یک درجه کاهش دهند و یک لامپ اضافی را خاموش کنند، مشکلی در زمینه تامین سوخت گاز نیروگاه ها وجود نخواهد داشت.


گاز دفاتر پرمصرف قطع شده است

سیدمحمود هاشمی مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: مصرف بهینه و مصرف مطمئن دو موضوعی است که به طور مرتب در حوزه اجرایی رعایت می شود و تاکید می شود خارج از ساعات کاری و تعطیلات. سیستم گرمایش به طور کامل خاموش است و در ساعات کاری دمای آسایش تنظیم شده در راهروها 18 درجه سانتی گراد و در اتاق ها 21 درجه سانتی گراد است.

وی ادامه داد: بر اساس بند نامه ارسالی کشور، شرکت ملی گاز ایران و استان ها موظف است در وهله اول اخطار داده و در صورت عدم توجه، گاز قطع شود. دستگاه یا سازمان به اندازه کافی برای بهینه سازی مصرف انجام نمی دهد.

هاشمی با اشاره به اینکه سال گذشته موضوع نظارت بر مصرف بهینه گاز در دستگاه ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: در یک سال گذشته پنج دستگاه در خراسان شمالی به دلیل عدم توجه به موضوع مصرف بهینه گاز قطع شد اما امسال تا الان گاز نگرفته

وی به راهکارهای تشویقی برای صرفه جویی در مصرف گاز اشاره کرد و گفت: میزان مصرف بسته به نوع اقلیم تعیین می شود و در سه مرحله اول مصرف، قیمت گاز مانند سال قبل محاسبه می شود و خیر. افزایش در آنها لحاظ خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه قبوض گاز 36 روز محاسبه می شود، گفت: در صورت افزایش مصرف گاز از پله سوم، برای هر پله 40 درصد به پله قبل اضافه می شود.


قطع گاز خانگی در زمستان خط قرمز شرکت گاز است

مدیرعامل شرکت ملی گاز خراسان شمالی افزود: با توجه به کاهش جریان گاز در فصل زمستان خط قرمز مصرف داخلی و گازرسانی به منازل در اولویت است.

وی یادآور شد: بر اساس اولویت‌بندی دیسپچر شرکت ملی گاز، ابتدا به دلیل کمبود گاز منازل، در نهایت گاز نیروگاه‌ها، سیمان و به‌طور مشابه پس از آن صنایع فلزی و صنعت پتروشیمی

هاشمی ادامه داد: آنچه قابل توجه است این است که شرکت گاز هیچ گونه دخالتی در محدودیت های گازی صنایع استان ندارد و مستقیماً از طریق دیسپچ شرکت ملی گاز گزارش می شود.


رعایت الگوی مصرف برای جلوگیری از خاموشی های ناخواسته

حسن چاهی رئیس شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد با تاکید بر رعایت الگوی مصرف برق گفت: از ابتدای خرداد ماه جاری تا پایان سال جاری 127 هزار و 607 مشترک بخش مسکونی ثبت شده است. شهریور ماه با مدیریت صحیح مصرف برق شامل پاداش شدند

وی میزان پاداش مشترکان را بیش از 56 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: رعایت الگوی مصرف در ماه های سرد سال ضروری است.

چاهی افزود: برای تامین برق پایدار و جلوگیری از قطعی های ناخواسته در فصل زمستان الگوی مصرف برق رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف مشترکان پرمصرف به کمتر از نمونه، علاوه بر کاهش قبوض آنها، فرصت تامین برق پایدار استان را نیز فراهم می کند.


کاهش میزان گاز نیروگاه ها و کاهش تولید برق

رئیس شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با اشاره به راهکارهایی برای مدیریت مصرف برق تصریح کرد: این مهم با استفاده از راهکارهای ساده مانند استفاده از نور طبیعی، توجه به برچسب انرژی لوازم برقی در هنگام خرید، استفاده از لوازم برقی در استفاده بدون پیک، خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده از لامپ های ال ای دی فوق کم مصرف می تواند مصرف برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

چاهی همچنین با تاکید بر رعایت الگوی مصرف برق در ماه های سرد سال خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش سوخت گاز و استفاده از سوخت جایگزین نیروگاه ها در فصل زمستان با کاهش تولید مواجه هستیم. .


کمبود سوخت و حذف نیروگاه ها از زنجیره تولید در سال های اخیر

وی تصریح کرد: در عین حال با کاهش دما، اولویت گازرسانی به مشترکان مسکونی و تجاری است و گازرسانی به نیروگاه های حرارتی به عنوان واحدهای اصلی برق با محدودیت و به ناچار در برخی موارد محدود می شود. در سال های اخیر تعدادی از این نیروگاه ها به دلیل کمبود سوخت از مدار خارج شده و شاهد قطعی برق در برخی مناطق کشور بودیم.

چاهی ادامه داد: بنابراین در فصل زمستان باید میزان مصرف و مصرف برق را تا حد امکان مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر مزایای اقتصادی فراوان برای خانوارها، استفاده صحیح از منابع انرژی نیز به دولت در سرمایه گذاری بلندمدت در بخش های تولیدی کمک می کند.

رئیس شرکت توزیع نیروی برق استان به افزایش تعداد مشترکان صنعت برق در سال های اخیر اشاره و بیان کرد: با افزایش مصرف انرژی در فصل زمستان در چند سال گذشته و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی. دستگاه ها و کاهش فشار گاز در مناطق مختلف کشور به ناچار گاز نیروگاه ها با محدودیت هایی مواجه است.

وی ادامه داد: دور باطل مصرف بالای منابع انرژی در بخش‌های مختلف در فصول گرم و سرد سال مشکلاتی را ایجاد می‌کند و مهم‌ترین راه برای کاهش وقوع این مشکلات، «مصرف صحیح» به معنای واقعی آن است. برای اینکه به چرخه لطمه ای وارد نشود، تولید و انتقال انرژی نباید در بخش های مختلف معرفی شود تا مشترکان بتوانند همیشه از انرژی بهره ببرند و از مزایای اقتصادی این روش بهره مند شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر مشترکان پرمصرف افزود: بر اساس تعیین نرخ تعرفه، این مشترکان می توانند با خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری در ساعات پیک مصرف، از مزایای اقتصادی آن نهایت استفاده را ببرند و به این ترتیب همه مردم کشور می توانند از مزایای آن استفاده کنند. این نعمت بزرگ

وی گفت: در حال حاضر 332 هزار و 863 مشترک حوزه خانوار در استان وجود دارد که 38 درصد از این مشترکان با رعایت الگوی مصرف پاداش دریافت کرده اند.


اولویت گازرسانی در فصول سرد سال با شبکه خانگی است

سید محمد پاکمهر نماینده مردم پنج شهر خراسان شمالی در شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصرترک، گازرسانی به شبکه خانگی در ایام سرد سال را ضروری دانست. مناطق محروم خراسان شمالی و برای این منظور واحدهای صنعتی باید سوخت دوم را ذخیره کنند

وی با اشاره به اینکه بیلان گاز کشور بیش از 200 میلیون متر مکعب منفی است، ادامه داد: اولویت تامین گاز از طریق شبکه داخلی است و لازم است تمامی واحدهای صنعتی منطقه نسبت به ذخیره سازی اقدامات لازم را انجام دهند. سوخت ثانویه برای واحدهای تولیدی آنها.


صنعت خراسان شمالی باید عرضه سوخت دوم را مد نظر داشته باشد

پاکمهر افزود: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، تمامی واحدهای صنعتی استان باید تامین و ذخیره سازی سوخت ثانویه اعم از گازوئیل و نفت کوره را برای پایداری فعالیت واحدهای خود در فصل سرما در اولویت قرار دهند.

نماینده مردم پنج شهر خراسان شمالی در شورای اسلامی افزود: تبعات تعطیلی صنایع موجب کاهش درآمد و بهره وری واحد تولیدی و همچنین تهدید اشتغال و معیشت کارگران می شود.

وی تاکید کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان طی تعامل با صنایع استان در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

پاکمهر به تعدادی از خانوارهای استان از جمله ساکنان مناطق روستایی و برخی از حاشیه های شهرستان بجنورد اشاره کرد و افزود: برخی از حاشیه های شهر بجنورد همچنان به شبکه داخلی گاز استان متصل نشده و محروم هستند. نعمت گاز».

وی گفت: شرکت گاز استان باید طرح اتصال واحدهای خانگی به شبکه گاز را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید