نگران Omicron هستیم / دستور آماده باش برای مراکز درمانی

وی افزود: با آزمایش های تشخیصی انجام شده تاکنون در کشور بیش از دو هزار بیمار مبتلا به امیکرون شناسایی شده اند اما از همه بیماران آزمایش نمی گیریم و این آزمایشات به صورت تصادفی انجام می شود و میزان آلودگی در جامعه بالاتر از مراجعه سرپایی است که در دو هفته اخیر تقریباً چهار برابر شده است و با افزایش مراجعات سرپایی، هم بستری شدن و هم بیماران بدحال ممکن است افزایش یابد و ما در این مورد نگرانی داریم.

وی گفت: توصیه ما به مردم این است که نوبت سوم واکسن کرون را در اسرع وقت تزریق کنند. تا کنون حدود 13 میلیون نفر از دوز سوم تزریق شده اند و یکی از دلایلی که امروزه میزان مرگ و میر بیماران کرون در کشور کمتر شده است، واکسیناسیون گسترده است که خوشبختانه تاکنون حدود 89 درصد از جمعیت هدف، یک دوز بوده است. و حدود 79 درصد دو دوز را نیز تزریق کردند.

عین اللهی تاکید کرد: ایمنی واکسن ها از نظر زمانی محدود است و مادام العمر ما را تضمین نمی کند به همین دلیل کشورهای غربی که واکسیناسیون را زودتر شروع کردند ایمنی خود را کاهش دادند و به مردم توصیه اکید کردند که ارزش دوز سوم را تزریق کنند. . در ایران واکسن های اصلی در شهریور، مهر و آبان تزریق می شود و افرادی که سه ماه پس از آخرین واکسن نیاز به تزریق نوبت سوم دارند باید سریعا واکسن بزنند.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین دغدغه های ما عادی شدن مردم است و اینکه فکر نمی کنند کار تمام شده است. مهمترین بخش بهداشت فردی استفاده از ماسک است. نشان داده شده است که استفاده طولانی مدت از ماسک به طور قابل توجهی از عفونت omicron جلوگیری می کند. متاسفانه در انظار عمومی شاهد هستیم که برخی افراد ماسک نمی زنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی دستور دادیم که مراکز درمانی برای مقابله با پیک جدید بیماری آمادگی کامل داشته باشند چرا که ماه های بهمن، اسفند و فروردین را داریم. نیروهای بهداشت و درمان در دو سال گذشته زحمات زیادی کشیده اند و عده ای جان خود را از دست داده اند اما آماده خدمت رسانی به مردم هستند، اما مهمترین چیز افزایش رعایت پروتکل ها توسط مردم است.

عین اللهی گفت: ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت در خصوص اعمال محدودیت ها تصمیم گیری خواهد کرد و وزارت بهداشت نیز توصیه های کارشناسی خود را در این زمینه ارائه خواهد کرد. با توجه به شرایط کشور، ستاد ملی تاج و تخت تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد. در صورت استفاده و توزیع ماسک در جامعه می تواند تا حدودی از عفونت omicron جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: به مردم این اطمینان را می دهیم که هر واکسنی که نیاز باشد اعم از داخلی و خارجی تهیه می کنیم. متأسفانه در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر عدم واردات واکسن خارجی به کشور شنیده می شود، اما حقیقت این است که هر واکسنی که نیاز باشد وارد می کنیم. تا امروز حدود 185 میلیون دوز واکسن کرونا تحویل داده شده است که حدود 152 میلیون آن وارداتی و مابقی تولید داخل است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه تولید داخلی واکسن کرونا رشد بسیار خوبی داریم و واکسن های فخرا، پاستوکوووک، کوایران برکت، کوپارس رازی و اسپیکوژن تولید شده و این واکسن ها وارد سبد واکسیناسیون شده و واکسن نورا در حال حاضر فاز سوم بالینی دانشمندان ایرانی در این زمینه تلاش های بسیار ارزنده ای انجام داده اند و با توجه به جهش های موجود در ویروس، تولید واکسن داخلی برای ما امیدوار کننده و اطمینان بخش است.

عین‌الهی خاطرنشان کرد: ما در عمل ثابت کرده‌ایم که هر واکسنی که نیاز است، چه داخلی و چه خارجی تهیه می‌شود و خود رئیس‌جمهور در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و شخصا وارد شده و بارها با روسای جمهور کشورهای مختلف از جمله چین مذاکره کرده است. دولت مصمم است به طور جدی واکسینه شود، اما وقتی واکسن کافی در کشور وجود دارد، مردم باید دوز سوم را فورا تزریق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید